2428
Sök

BMW 540 går varm!!

10 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
#1
jag har en bmw 540 ia som trycker ut vatten ur expansionkärlet (ur överflödsslangen) förra ägaren hadde bytt kylaren och jag funderar om det kan vara luft i systemet? eller har någon annan nån ide????


727 Inlägg
6 juli 2009
#2
uppe vid expansionskärlet finns en liten plastskruv, där ska du lufta den! gärna i lite uppförslut, måste göras annars går den varm pga luftfickor yikes fick tillbaka min från verkstaden och de hade glömt just denna LILLA detalj lycka till och hoppas inget har skadats

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
6 juli 2009
#3
V8:er behöver inte luftas eftersom expansionskärlet är på toppen av/högst upp på systemet.
Det är gamla sexorna man gör så med.

Finns det fet i kylvätskan eller om oljan är miss färgat(vit)? Det kan vara nån av topparna.


38 Inlägg
6 juli 2009
#4
Vi har en bil på jobbet som gör exakt samma sak, på den har topplockspackningen farit. Det är en Renault kangoo 1.9d men den trycker o vatten i expansionskärlet. Har du otur så är det nån av topppackningarna som gått.
Senast redigerat av AnteR33 (6 juli 2009)


727 Inlägg
6 juli 2009
#5
Grabber skrev:
V8:er behöver inte luftas eftersom expansionskärlet är på toppen av/högst upp på systemet.
Det är gamla sexorna man gör så med.

Finns det fet i kylvätskan eller om oljan är miss färgat(vit)? Det kan vara nån av topparna.

Kan du då förklara varför jag fick lufta min efter kylarbytet då? v8..... pös ju som en pruttkudde innan de kom vätska... skriv inte ut felaktiga svar till folk

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

10 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
#6
ok det är vell den med kontakten på? och den har jag redan skruvat på och det kommer mycket luft...


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
6 juli 2009
#7
Frayze skrev:
Grabber skrev:
V8:er behöver inte luftas eftersom expansionskärlet är på toppen av/högst upp på systemet.
Det är gamla sexorna man gör så med.

Finns det fet i kylvätskan eller om oljan är miss färgat(vit)? Det kan vara nån av topparna.

Kan du då förklara varför jag fick lufta min efter kylarbytet då? v8..... pös ju som en pruttkudde innan de kom vätska... skriv inte ut felaktiga svar till folk

Din är ju E39 inte E34! Det är viss skillnad på dom två.
E34 har expansen vid vindrutan medan E39 i ihop med kylaren.


727 Inlägg
6 juli 2009
#8
Du lär ju lufta flera omgångar tills de inte kommer mer luft, bara vätska givetvis, funkar inte det så lär du kika upp topp packningarna d.v.s se över hur olja/kylvattnet ser ut, geggigt = troligast trasig topplockspackning

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

727 Inlägg
6 juli 2009
#9
Grabber skrev:
Frayze skrev:
Grabber skrev:
V8:er behöver inte luftas eftersom expansionskärlet är på toppen av/högst upp på systemet.
Det är gamla sexorna man gör så med.

Finns det fet i kylvätskan eller om oljan är miss färgat(vit)? Det kan vara nån av topparna.

Kan du då förklara varför jag fick lufta min efter kylarbytet då? v8..... pös ju som en pruttkudde innan de kom vätska... skriv inte ut felaktiga svar till folk

Din är ju E39 inte E34! Det är viss skillnad på dom två.
E34 har expansen vid vindrutan medan E39 i ihop med kylaren.

Trodde jag inte, den e34 540 jag sett har varit med lika kylare som min, ber om ursäkt!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

1 482 Inlägg
6 juli 2009
#10
540 E34 behöver luftas.

Systemet i denna är ett trycksatt system, dvs det går inte att lufta det med bilen ingång.

Du kör med bilen en kort sväng, stänger sedan av den och öppnar expansionskärlet. Har du då luft i systemet ska det bubbla upp rätt omgående.
Vet inte om man kan göra det med motorn igång.

Polarn gjorde såhär när han bytte motor i sin bil. Fungerade skitbra. Tog dock en stund att få ut allting.

BLT Service
Theracords Music Label

727 Inlägg
6 juli 2009
#11
Jag luftade min med motorn igång, i flera omgångar

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
6 juli 2009
#12
Noxxer skrev:
540 E34 behöver luftas.

Systemet i denna är ett trycksatt system, dvs det går inte att lufta det med bilen ingång.

Du kör med bilen en kort sväng, stänger sedan av den och öppnar expansionskärlet. Har du då luft i systemet ska det bubbla upp rätt omgående.
Vet inte om man kan göra det med motorn igång.

Polarn gjorde såhär när han bytte motor i sin bil. Fungerade skitbra. Tog dock en stund att få ut allting.

Har byt vatten pump på min förra o jag har inte luftat nåt...
Visserligen lät jag den gå på tomgång med kupe värme på max, fyllde på ca 0,5 liter till sen var det bra.
Men vad jag läst här o där så många glömmer att dra värmen på max vilket i sin tur ger problem.



Sök