2390
Sök

Hur mycket mer ljud får jag ut genom att använda ett slutsteg istället för stereons inbyggda?

429 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, har nyligen inhandlat mig en ny stereo med tillhörande 6x9 och 5.25 system.
Tycker det spelar på riktigt bra och så, inte missnöjd på något sätt.
http://www.brl.se/default.aspx?mc=9&c=9&p=6068

Men när jag kör vad jag anser är väldigt högt så hamnar jag på ca volymnummer 45 (av ca 50 max) på stereon, om jag skulle byta och instället driva högtalarna på ett separat slutsteg skulle jag då kunna dra på mycket mer?
http://www.brl.se/default.aspx?mc=67&am … amp;p=6228

(Har tyvärr inga värden på hur många DB det redan spelar, men det är garanterat långt ifrån vad dessa saker ska klara).

Stereons inbyggda slutsteg ligger på 4x 50W medans det nya steget kommer ligga på 4x 150W.

Sakerna jag kör med vet jag ska kunna spela väldigt bra och högt, så vad tror ni? Kommer detta att göra så jag kan köra högre (eventuellt utnyttja prestandarden så att säga)?

Tacksam för svar.

// Pontus

4 693 Inlägg
8 juli 2009
#2
Ett slutsteg till som där kommer att göra ett redigt lyft för ljudet smile Hade likadana 5,25" och 6,5" förut, deras 4" just nu och jag vet vad dom går för. Jag skulle rekomendera ett slutsteg. Speciellt det du visade.

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 juli 2009
#3
De där 4x50W har INGET att hämta mot ett externt steg. Du får ut renare signal ur ett externt steg då dessa 4x50W är vid 10% dist på ett ungefär. Vid användbar dist så får du nog inte ut så mkt mer än 4x10W kanske 4x15 på sin höjd.....

Sedan hur bra det blir med steget....ja det kan jag bara sia om.
Så länge högtalarna sitter bra monterade (tätt o stumt till att börja med) och steget justeras in rätt så blir det en hyfsad skillnad.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

429 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#4
Ok låter bra det, då jag inte själv anser mig duktigt på just EQ och ljudinställnings biten så får jag kolla med någon bekant om han kan komma och pilla lite då.

// Pontus

4 693 Inlägg
8 juli 2009
#5
biber skrev:
Ok låter bra det, då jag inte själv anser mig duktigt på just EQ och ljudinställnings biten så får jag kolla med någon bekant om han kan komma och pilla lite då.
När allt är inkopplat och klart så kan du gärna få skriva i den här tråden om hur du tyckte att det blev.

Booyakasha!

429 Inlägg
8 juli 2009
Trådstartare
#6
Japps will do.

Edit: Funderade på en annan sak med, vad jag anser så borde det bli bättre ljud om jag gör så här än om jag skulle köpa 4 högtalare till och sätta dom i ett slutsteg separat (2x 5.25 i bakdörrarna och 2x 4" i instrumentpanelen), eller vad tror ni?
Enligt mig och vad jag har förstått så är det bättre att köpa fet slutsteg till få högtalare än att ha många högtalare med sämre slutsteg.

Måste ju också vara svårare att få till ljudet med fler ljudkällor.
Senast redigerat av biber (8 juli 2009)

// Pontus

2 914 Inlägg
9 juli 2009
#7
Lonefox skrev:
De där 4x50W har INGET att hämta mot ett externt steg. Du får ut renare signal ur ett externt steg då dessa 4x50W är vid 10% dist på ett ungefär. Vid användbar dist så får du nog inte ut så mkt mer än 4x10W kanske 4x15 på sin höjd.....

Sedan hur bra det blir med steget....ja det kan jag bara sia om.
Så länge högtalarna sitter bra monterade (tätt o stumt till att börja med) och steget justeras in rätt så blir det en hyfsad skillnad.
anser inte att du har fel men jag har på min gamla pioneer har jag 4x22 watt rms med 5% thd (total harmonic distubioion (ursäkta stavningen))
ett steg ligger på mkt bättre parametrar
ta detta som exempel 50 watt rms och mindre än en% thd
EDIT: glömde länka ^^
http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … oduct=2567
så du kan spela högre och renare, ja om du har högtalare med skysst install och bra kvalitet (vilket du har)
Senast redigerat av kalle_kalle (9 juli 2009)

1 534 Inlägg
9 juli 2009
#8
distortion wink

ont:
Stereons inbyggda effekt går inte att jämföra med effekten från ett slutsteg wink


547 Inlägg
9 juli 2009
#9
kalle_kalle skrev:
Lonefox skrev:
De där 4x50W har INGET att hämta mot ett externt steg. Du får ut renare signal ur ett externt steg då dessa 4x50W är vid 10% dist på ett ungefär. Vid användbar dist så får du nog inte ut så mkt mer än 4x10W kanske 4x15 på sin höjd.....

Sedan hur bra det blir med steget....ja det kan jag bara sia om.
Så länge högtalarna sitter bra monterade (tätt o stumt till att börja med) och steget justeras in rätt så blir det en hyfsad skillnad.
anser inte att du har fel men jag har på min gamla pioneer har jag 4x22 watt rms med 5% thd (total harmonic distubioion (ursäkta stavningen))
ett steg ligger på mkt bättre parametrar
ta detta som exempel 50 watt rms och mindre än en% thd
EDIT: glömde länka ^^
http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … oduct=2567
så du kan spela högre och renare, ja om du har högtalare med skysst install och bra kvalitet (vilket du har)
Lite dåligt exempel kanske, du vill absolut inte ha 1% distorsion i ett fullrange steg.. Mer än 0,05% vill du inte ha om du ska driva högtalare, alltså inte basar.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 juli 2009
#10
Jag tror att kalleponken får läsa om och läsa rätt.......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

429 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#11
Låter bra de, alla svar.

Tackar smile

// Pontus

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 juli 2009
#12
Tittar man på hur grov strömkabeln till en bilstereo är så fattar man att den inte kan leverera några 4x50W. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 juli 2009
#13
TurbOla skrev:
Tittar man på hur grov strömkabeln till en bilstereo är så fattar man att den inte kan leverera några 4x50W. smile
10-15A brukar de vara avsäkrade med...

Skall vi leka lite med ohms lag för att få fram effekten vid 12V så blir det utan förluster 120-180W MAX!
Leka rman med tanken att det är 50% förlust (effektiviteten i klass A/B brukar ligga på 50-55% så vi räknar på 50%) så blir det 60-90W totalt.....då kan vi även räkna av lite till i strömväg då det finns andra grejer som tar lite ström i enheten (2-3A kanske)
Då har vi 7-12A att leka med....

Således får vi 7x12=84x0.5=42 12x12=144x0,5=72

42/4=10,5
72/4=18

Alltså....allt mellan 10-18W per kanal.......distortion ej uträknat/uppmätt utan detta är bara teoretiska siffron baserat på ohms lag.
Senast redigerat av Lonefox (9 juli 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 juli 2009
#14
Det är ju det jag skrev. smile

4x50 är ju glädjewatt - som MDS använder sig av. tongue
Strömkabeln är ju en tunn på kanske 1mm2 kabelarea - den tål inga högre strömmar, för då bränner man kabeln rätt snabbt - eller så sviktar stereon och stänger av sig.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 juli 2009
#15
TurbOla skrev:
Det är ju det jag skrev. smile

4x50 är ju glädjewatt - som MDS använder sig av. tongue
Strömkabeln är ju en tunn på kanske 1mm2 kabelarea - den tål inga högre strömmar, för då bränner man kabeln rätt snabbt - eller så sviktar stereon och stänger av sig.
Räknade bara lite för att ge dig medhåll Ola wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 juli 2009
#16
Lonefox skrev:
Räknade bara lite för att ge dig medhåll Ola wink
Jag bara bekräftade det du skrev. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

carsound.se
244 Inlägg
9 juli 2009
#17
Sen får du ytterliggare en fördel med ett slutsteg, du får möjlighet att dela bort den allra djupaste basen till högtalarena. Kommer de spela både högre och renare.

Sen så bör det även låta bättre, men jag lyckades ändå bli spöad på en EMMA tävling mot en som körde sitt framsystem med den inbyggda effekten från en Pioneer spelare... smile

Niklas "Kofoten" Bengtsson
carsound.se LjudiBil.com
Importör av Audiopipe i Sverige

429 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#18
Haha så pass wink

Jo och om man kollar storleken på högtalarkablar original i en 850 så är dom ganska små i jämförelse med de som jag brukar köra med, borde bli ett uppgraderat ljud genom att byta både slutsteg och kraftigare kablar antar jag.

// Pontus

21 761 Inlägg
9 juli 2009
#19
Nu brukar ju iof en hyfsad stereo även ha inbyggda delningsfilter så att man även kan dela bort djupbasen där, men ett steg är ändå bättre eftersom ett bra framsystem utan några problem kan klara mer än 50 WRMS när djupbasen är bortfiltrerad och att sakerna sitter rätt monterade. smile

Med tanke på att stereon inte orkar ge ut mer än kanske 15-20 WRMS per kanal så kan man alltså inte utnyttja framsystemet fullt ut med en vanlig stereo, dock går det att få till ett förhållandevis bra tryck ändå under förutsättning att sakerna i övrigt är bra monterade.

429 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
#20
Jo självklart, som jag sa i mitt första inlägg så är jag djupt imponerad av ljudet redan, men samtidigt känns det som att jag vill utnyttja och bruka sakerna jag har inhandlat, därför kom denna fundering upp.

// Pontus


Sök