2676
Sök

Återkallelse av körkort. Vad gäller??

66 Inlägg
17 februari 2009
brorsan körde mot stopp och han hade prövotiden kvar och han fick då behålla kortet dock så var det klockan 3 på natten och 1 mil utanför stan med en civilbil bakom sig. och han körde no ca:130 på 90 väg fast det kunde dom väll inte bevisa

DFFL
9 020 Inlägg
17 februari 2009
Mercedes_c180 skrev:
brorsan körde mot stopp och han hade prövotiden kvar och han fick då behålla kortet dock så var det klockan 3 på natten och 1 mil utanför stan med en civilbil bakom sig. och han körde no ca:130 på 90 väg fast det kunde dom väll inte bevisa

Att han hade prövotid kvar gör ingen skillnad.

Sen så blir man inte automatiskt av med kortet för att man inte stannar vid en stoppskylt.
Är det vääääldigt uppenbart att det inte kommer någon från något håll så kan man få behålla det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Trucker
2 710 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
Hej igen.. tänkte ba brätta vad som blev av mitt fall

Lämnade in körkortet idag, kommer va utan kort i 2 månader.

ha de fint
mvh

Fart missbrukare

67 Inlägg
24 februari 2009
Mercedes_c180 skrev:

Prövotid är lite av ett skrämsel ord dom använder.
den ända skillnad är att om du inte har prövotid och blir av me kortet får du tbx det efter ett litet tag.
Men med prövotid och du blir av me kortet måste du ta om det.

Men att få böter under prövotid blir du inte va me kortet så länge du inte gör grövre trafikbrott där indraget kort gäller.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
24 februari 2009
BMWgrabben skrev:

ha de fint
mvh

du kan vara glad att det är bara 2 månader, du får den igen innan sommar och det är väl den viktigast för dig eller?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Trucker
2 710 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
Absolut. Inga problem för min del..
Tänkte koppla in advokater o grejer men sen tänkte jag, kostar ju en del de oxå. de e ju ba 2 månader.. klarar mig utan smile)

viktigast e ju ti sommaren wink
hade tänkt o köra till elmia men det blir nog att jag får åka med snarare tongue om de blir ngt då smile

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
Pleter skrev:
Mercedes_c180 skrev:

Prövotid är lite av ett skrämsel ord dom använder.
den ända skillnad är att om du inte har prövotid och blir av me kortet får du tbx det efter ett litet tag.
Men med prövotid och du blir av me kortet måste du ta om det.

Men att få böter under prövotid blir du inte va me kortet så länge du inte gör grövre trafikbrott där indraget kort gäller.

Fick min första bot efter att ha haft kortet i 5 månader. 1500kr eller så var det 2lax minns ej så bra. det va iaf 60 på 50 väg..

Fart missbrukare

?
1 038 Inlägg
24 februari 2009
BMWgrabben skrev:

ha de fint
mvh

Ja ja blev av med mitt mellan 25juni till 25 augusti, va mindre roligt under semester å allt..

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

52 Inlägg
25 februari 2009
Jaha,jag lägger väl mitt första inlägg här... Ville bara säga till TS att jag blev stoppad i feb 08 av en civilbil på motorvägen för att dom ansåg att jag legat för nära bilen framför.. Dom talade då om för mig att det egentligen var körkortsomhändertagande på plats , men att dom ville ge mig böter ist på 2000 kr o slippa bli av med kk... Dock så nekade jag, fick inga böter,inget återkallande och har inte hört något av länsstyrelsen på över ett år ännu,vet att det kan komma betydligt senare eftersom dom även påstod sig ha filmat hela händelsen...
Så det är nog inte fel att dom valde att ta kortet för dig,men det är skönt att höra att vissa(som du) tar det med ro! :-)

865 Inlägg
25 februari 2009
BMWgrabben skrev:
Tänkte koppla in advokater o grejer men sen tänkte jag, kostar ju en del de oxå. de e ju ba 2 månader.. klarar mig utan smile)

hade tänkt o köra till elmia men det blir nog att jag får åka med snarare tongue om de blir ngt då smile

varför koppla in advokater och sånt? dom fick ju klart bevisat att du kört för nära gubben då du körde in i han... gör du fel så stå för det...

1 353 Inlägg
25 februari 2009
Jag vart tagen i 29 km/h för fort på ett ställe, (50 väg) och hade 1 år kvar av prövotiden, fick 3600 i böter, trodde det var avklarat.

2 månader senare kommer det en lapp hem i brevlådan ifrån länsstyrelsen att dom skulle pröva min lämplighet till körtkort osv osv.
och att jag fick en varning (prick i registret),
Har inte hört nånting ifrån dom nu på över 1 år. så det bör inte vara nån fara..

There's no replacement for displacement

16 Inlägg
29 juni 2009
Fellow skrev:
Kom hem från rhodos med glada beskedet om 4000 kr i böter för 38 km/h för fort. Detta var allt som stod i papperet och om jag ville erkänna eller ej. Kommer jag att bli av med körkortet ifall jag erkänner eller?

Ja!

2nd place is the 1st loser...

1 581 Inlägg
29 juni 2009
Snobben skrev:
Fellow skrev:
Kom hem från rhodos med glada beskedet om 4000 kr i böter för 38 km/h för fort. Detta var allt som stod i papperet och om jag ville erkänna eller ej. Kommer jag att bli av med körkortet ifall jag erkänner eller?

Ja!

Övertygad?

8 156 Inlägg
29 juni 2009
Fellow skrev:
Snobben skrev:
Fellow skrev:

Ja!

Övertygad?

B Ö T E R

Vilka bötesbelopp gäller vid de vanligaste trafikförseelserna?
Följande bötesbelopp gäller från och med den 1 oktober 2006.

Hastighet
   ● Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
        21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr (här blir man oftast av med kortet på 30-väg)
        26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,
        31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr. (här blir man även oftast av med körkortet på 40 och 50-väg)
        Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

● Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
        31-35 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr (Här blir man även oftast av med körkortet)
        36-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
        41-50 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
        Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Inläggskritiker
990 Inlägg
9 juli 2009
Snobben skrev:
Fellow skrev:

Ja!

Fortfarande upp till länstyrelsen och avgöra, att han godkänner straffföreläggande är ju iofs dumt.
NEKA det kostar inget extra.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Inläggskritiker
990 Inlägg
9 juli 2009
no_fake skrev:
BMWgrabben skrev:

varför koppla in advokater och sånt? dom fick ju klart bevisat att du kört för nära gubben då du körde in i han... gör du fel så stå för det...

Kostar inte en spänn att anlita advokoat, man behövar aldrig betala något när det är staten mot privatperson.
Annat är om du ska stämma någon privatperson tex, då får ni båda bekosta advokater och rättegångskostnader.
Iofs om han vill anlita nån advokat utöver den allmänna som han blivit tilldelad så får han ju betala.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Inläggskritiker
990 Inlägg
9 juli 2009
Brains skrev:
alain skrev:
Har polisen bevis att du låg för nära eller kom dom efter?
säg att det var halt på vägen
Nu, det är många bilkrock på grund av halka.

Då har han fortfarande legat för nära...
Man ska anpassa hastighet och avstånd efter situationen.

Jag tappa ner fimpen mellanbenen och fick panik samt försökte hitta fimpen ?
Det borde funka helt klart, mer åt olycka hållet än oaktsamhet då.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 juli 2009
Snyggt luft av 4mån gammal tråd...

Tråkigt för TS att bli av med körkortet, men han har väl det tillbaka nu.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Inläggskritiker
990 Inlägg
9 juli 2009
Rquired skrev:
Snyggt luft av 4mån gammal tråd...

Tråkigt för TS att bli av med körkortet, men han har väl det tillbaka nu.

Ja snyggt luft.

Sök