3350
Sök

Bmw 540ia -95. Knarrar i bakaxeln.

9 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder, var på besiktningen och gick igenom. Bara vänster bakbroms som ej klarade sig. Men den käre besiktningsmannen nämnde att bakaxeln knarrade när man gasade till lite. Bilen har stått i cirka en månad och har inte knarrat innan, det har varit ytterst lite ibland. Det är som sagt när baken åker ner.

Något tips? vad bör göras? Skrota den ifall man inte har vunnit på triss?

Ytterst tacksam för svar.

Blir idiotförklarad när jag nämner att man införskaffat en Bmw 540ia som första bil...

8 Inlägg
10 juli 2009
#2
drivknut eller ett inre fel skulle jag tippa på.. kolla min 540 här på garaget så ser du vad som hände med min gamla klump:P

Om du har planer på att skrota den så kan jag eventuellt vara intresserad av att köpa den av dig;)
Senast redigerat av EJansson (10 juli 2009)


9 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#3
EJansson skrev:
drivknut eller ett inre fel skulle jag tippa på.. kolla min 540 här på garaget så ser du vad som hände med min gamla klump:P

Om du har planer på att skrota den så kan jag eventuellt vara intresserad av att köpa den av dig;)

Okej, ska ta och titta över det. Eller be någon kunnigare inom just det området göra det. Det är ju första bilen, så vad tror du det skulle bli som dyrast att lämna in på någon meck? Har ingen erfarenhet alls av bilar och mecka, förutom hur man sätter in ljud och liknande. Såg din, ajajaj inget man vill råka ut för kanske. tongue


Nädå, var lite ironisk bara blir ingen skrot i första taget för denna. Har stora planer för den, men inte plånboken att uppfylla dom än. wink

Blir idiotförklarad när jag nämner att man införskaffat en Bmw 540ia som första bil...

8 Inlägg
10 juli 2009
#4
priset på att byta diff om vi nu leker med tanken att det är den som håller på att säga upp sig varierar mycket.. men räkna med att du får ge allt från 1500 och uppåt för en diff klump till att börja med. (cirka 3000-4500 för en med lamelldiff i) sen är det arbete för den som ska byta också.. svårt att säga men för en som är van så tar det inte så lång tid att byta diff, hade ner min nu efter bytet och tätade ett läckage och den var nere på 30min när jag var på en 4 pelar lyft och skruvade.. och sedan säg 45 min för att få upp den igen men ska du anlita en verkstad så kan du förbereda dig på att det kommer bli dyrt! det är inte så svårt egentligen så om du inte känner en bilmekaniker och kan få bra pris så skulle jag fråga runt bland polarna om jag var du.. (kan ge dig en beskrivning i hur du ska gå till väga)


9 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#5
EJansson skrev:
priset på att byta diff om vi nu leker med tanken att det är den som håller på att säga upp sig varierar mycket.. men räkna med att du får ge allt från 1500 och uppåt för en diff klump till att börja med. (cirka 3000-4500 för en med lamelldiff i) sen är det arbete för den som ska byta också.. svårt att säga men för en som är van så tar det inte så lång tid att byta diff, hade ner min nu efter bytet och tätade ett läckage och den var nere på 30min när jag var på en 4 pelar lyft och skruvade.. och sedan säg 45 min för att få upp den igen men ska du anlita en verkstad så kan du förbereda dig på att det kommer bli dyrt! det är inte så svårt egentligen så om du inte känner en bilmekaniker och kan få bra pris så skulle jag fråga runt bland polarna om jag var du.. (kan ge dig en beskrivning i hur du ska gå till väga)

Får tacka för all information. Du verkar vara rätt kunnig inom detta, ska ta och fråga någon polare ifall de har tid att komma över och pilla. Första bilen vågar man ju inte peta allt för mycket på, kan ju sluta med att det blir riktigt dyrt har jag hört. smile Men jag ska ta och se ifall det är problemet till knarrandet. Jag återkommer ifall man kan behöva lite hjälp. ( Vilket jag till 99% tror kommer behövas tongue )

Blir idiotförklarad när jag nämner att man införskaffat en Bmw 540ia som första bil...


Sök