Rquired skrev:xdreamxcatcherx skrev:Rquired skrev:Tänk på att där finns ett bestämt maximalt vikt/effekt förhållande, den V8an har ju en del hästar så bilen får väga upp detta alltså. Kanske svårt/onödigt att få en AC Cobra eller Lotus 7 att väga såpass?
Varför inte ta tex en gammal 7-serie (en kass 750i får man för under 10k) och bygga om denna till tex en linjeskön coupé? 750 ligger ju runt samma effekt, så det borde gå att regga den som ombyggt fordon med denna V8a. Förmodligen är det en lite enklare och billigare lösning
Tack så mycket för förslaget:) Men om man gör detta, vad borde man ha för hjulupphängning? Jag vill ju ha en bil som går bra i kurvorna, men jag inser att det finns ju begräsningar när det är hemmabygge och man använder en stor motor.
Jag hade inte för avsikt att lägga en sådan motor i en lotus 7, det inser jag själv att det hade blivit för stor motor:P
Camaro67:
Jag gillar inte riktigt att prata ekonomi men om vi räknar bort kostnaden för motorn, så har jag åtminstone några hundratusen att använda:) några förslag då?
Tja, 7-serien är inte dålig när vägen svänger och den är byggd för att hantera tyngden och vikten i ekipaget. Varför inte köra på dessa? Det finns ju dessutom väghållningskitt även till 7-serien, alternativt kanske prylar från den något sportigare 8-serien hade fungerat?
Även denna kaross hade fungerat för ett bygge, men den är betydligt ovanligare än 7an och förmodligen kostar ett sådant vrak mer än en fullt fungerande 750 om du ens hittar en.
Bmw 750 är nästan neutral i viktfördelningen, något framtung tack vare den stora V12an. Om du istället sätter i den moderna lättare V8an du vill ha kommer detta väga upp så bilen blir nästintill 50/50. Om du då flyttar om saker som tank, batteri etc kan du uppnå helt neutral viktfördelning vilket är det optimala.
Bara det kommer göra att den är hygglig i kurvorna, sedan har du Bmws chassi i grunden som är en erkänt bra konstruktion plus något väghållningskitt. Jag tror den kommer gå bra som fasen i kurvorna för att vara ett hemmabygge
Sedan gör du som de gjorde med Merccedes S-klassen i Street costums, nämligen att förkorta och svetsa fast bakdörrarna och förlänga framdörrarna med hjälp av biten du kapade av från bakdörrarna. Voila en coupé
Mycket nyttig info om Bmw och övrigt runt omkring finns på www.autopower.se, om inte annat kommer du förmodligen behöva lite hjälp när elen skall ihop.
Lycka till med ett potentiellt grymt projekt, glöm inte att lägga upp en Projekttråd här
Mvh
Tack så mycket för hjälpsamheten:) Jag lovar att lägga upp en projekttråd och informera om projektet när det kommer igång men tyvärr är det inte ett bestämt projekt på långa vägar. Det kan vara längre än en två års period innan det blir av, (jag har inte tiden att lägga på ett sånt projekt och jag vill gärna vara närvarande en stor del av tiden men det är svårt när man inte är hemma i Sverige i långa perioder) men jag har som sagt inte så mycket kunskaper och man får börja i tid om hur allt ska gå tillväga om man vill att det ska gå någorlunda smärtfritt:)
0
0
0
0