Volvo 855r startar ikke! -96 automat

S4_Sterling
13 juli 2009 · 158 Inlägg

tjena, jo som rubriken lyder så vill inte min bil starta, det är en 855R av års mod -97.
allt började med att inget hände när ja tröck på larmdosan, allt va helt dött, så ja kolla batteriet och det va ynka 3v i det, och hur det har hänt vet ja inte,
men iaf så slängde ja de på laddning och sen satte ja i det igen när det va klart,
då funka centrallåset och larmet, men när ja vred om nyckeln så hände inte ett sk*t precis som om jag skulle stå med D(drive) i... men ja har P läget i som det ska vara men det händer inget,

sökte runt lite på forumet men hitta inget som va så liknande, de mesta funkar startmotorn på men inte på min, soppapumpen drar igång iaf..

nån som vet vad det kan vara,??

Skaune
13 juli 2009 ·

Såg att bilen var importerad, kanske e et startspärren som strular om du har en sån?

Jonathan_A Volvo PV
14 juli 2009 · 222 Inlägg

Det är inte batteriet som är dåligt? Kanske inte orkar dra runt motorn, larmet och annat fungerar kanske för att det inte krävs så mycket ström till det.

Testa att använda startkablar från en annan bil och kolla om den startar smile

S4_Sterling
14 juli 2009 · 158 Inlägg

vart sitter startspärren då? mvh

TurbOla Reservdansk
14 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Om startspärren hade varit aktiv hade du inte hört bränslepumpen gå. smile

Jag har en sån där liten VDO-pinne man för in i ett hål som slår av startspärren, och försöker jag dra igång tändningen utan den så hör man inte soppapumpen gå bl.a.

Jag skulle tippa på att du har just lite för lite ström i startögonblicket (under 12V) och då kommer startmotorn inte ens att reagera.

Om du kan be en kompis att mäta hur mycket ström du får när du försöker starta bilen så ska du se att den antagligen sjunker under 12V, och då går inte startmotorn.

Som nämndes ovan, prova med startkablar från en annan bil. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
14 juli 2009 · 8 234 Inlägg

Växellägesgivaren? Prova att vbrida om nyckeln och ändra läge lite försiktigt på spaken fram och tillbaks. Kan ju va att givaren indikerar fel läge och då startar den inte.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
S4_Sterling
14 juli 2009 · 158 Inlägg

tack för hjälpen allihop, tyvärr vad det inget av era tips som va problemet,
jag provade iaf allt som ni skrivit men inget hände, så ja gick under intrumentpanelen och hittade den svarta dosan som hör till larmet, röck alla kablar där men inget hände,

sen hitta jag bara en kabel som va skarvad och bara för att prova så drog jag ur den, drog om nyckeln satte i kabeln igen o vips så gick den igång,...(lite tjuvkoppling tydligen)

har ingen aning vad det är för kabel men det kan vara att tidigare ägare kopplat förbi larm eller startspärren eller nått sånt,, men den tuffar på som vanligt igen:D

TurbOla Reservdansk
14 juli 2009 · 6 271 Inlägg

Det där låter ju bara märkligt, som ett elfel med dålig kontakt eller något...

Tur att det löste sig i alla fall. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang