3288
Sök

Hur släcka service lampa på en Gmc Vandura - 1990 ??

Fetast i stan !!
991 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej !
Undrar om någon här på garaget vet hur man släcker service lampan på en Gmc Vandura van 1990 årsmodell . 
Måste man ha ett sånt där data verktyg för att släcka den ??

Har sökt lite varstans för att finna svar men inte hittat någe hmm

Tacksam för svar då jag tröttnat på att den tänds varje gång man är ute och kör . Och servade bilen häromdagen så det är väl dags att släcka den nu kanske smile

Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#2
Ingen som vet ?? hmm

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 juli 2009
#3
Det är ingen servicelampa... den indikerar fel på motorstyrningen. (förmodligen en felande givare på motorn)

Så du lär få skruva mer innan den slocknar (gör den av sig själv när allt är riktigt) Du kan ju börja med att byta tempgivaren till insprutningen, sitter precis vid termostathuset och den kostar under 100 kr. Är den trasig så kommer du säkerligen få lägre soppaförbrukning sen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Fetast i stan !!
991 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#4
OKej men det står ju "service engine soon" .   den tar inte farligt med soppa nu heller .   och den tänds bara om man kör typ motorväg en stund när den kommer upp i normal arbetstemp.   den tänds aldrig när man bara kör i stan
Senast redigerat av Klorin_Elvis (12 juli 2009)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 juli 2009
#5
Jo jag vet. Men det är väl just för att man ska förstå att nåt är fel, och kolla över motorn. Men håller med om att texten ger lite fel budskap...

Svårt att säga vad det kan vara, kan vara nåt till avgasreningen, sitter lite grejs till den. Lampan på min cheva tänds oxå ibland när man åker långt. Då indikerar den fel på egr. (har en kabel för att koppla upp bilen mot en bärbar dator) Men det problemet beror på att jag har plockat bort en grej som har med egr:en att göra.

Edit: Kolla här så kanske du kan få fram vad som felar: http://www.troublecodes.net/GM/
Senast redigerat av henke_99 (12 juli 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Fetast i stan !!
991 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#6
Okej tack så mycket för hjälpen smile  ska kolla över det någon dag och se om man får fram vad som felar.
Men måste man köra med den innan så lampan tänds och sen stänga av och kolla elr kan man göra det ändå??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 juli 2009
#7
Har inte stenkoll, då jag kollat min i datorn. men felkoden bör ligga kvar i bilen tills man lossar batteripolen en stund och därmed nollar systemet.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Fetast i stan !!
991 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#8
okej då får jag tacka så jättemycket för hjälpen smile  ska kolla på det senare ikväll elr imorgon  tacktack smile
mvh emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#9
Har nu kollat felkoder och fick fram felkod: 
32 = EGR open command did not change MAP sensor signal. Normal EGR flow should cause slight decrease in manifold vacuum which would change MAP sensor signal.

Tacksam om någon kan förklara vad det är som är fel och hur man gör för att fixa de smile    Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Bingolotto elller !
79 Inlägg
14 juli 2009
#10
Kolla vacumslangen till EGR ventilen så den inte smält och gått av eller nåt.... Följ den tunna slangen så ska den gå till en liten klump som kan slå till och från vacumet.. Koppla 12 volt till anslutningen på den och blås igenom och kolla så den bryter luften....
Den slangen suger alltså i själva EGR ventilen så den öppnar eller stänger. Själva solenioden styrs av ECM... Finns nog nån säkring till den så du kan ju mäta så du har 12 volt på nåt av stiften....

Känn så egr ventilen kan röra sig för det är väl ganska lätt att komma åt den på en van..
Inte så avancerat är det... Säkert EGR ventilen som kärvat ihop....


Här är en skiss på ungefär hur det ser ut....

http://autorepair.about.com/library/ill … 2a-lib.htm




Edit: lite stavfel.. tongue
Och hur stavar man vacum.... vakum... vacuum.... vaccum vackymm vacüüm... tongue ääääh, who cares..
Senast redigerat av hellrejjser (14 juli 2009)


Fetast i stan !!
991 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#11
men jag tänkte på en sak .   ska inte bilen gå sämre om det är fel på egr systemet ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Offroad Racing
3 122 Inlägg
14 juli 2009
#12
Klorin_Elvis skrev:
men jag tänkte på en sak .   ska inte bilen gå sämre om det är fel på egr systemet ??

Nope, det du har problem med är att ventilen som leder tillbaka avgaser in i insuget inte öppnar, när datorn ger signal att den ska öppna så ska du få en liten ändring av vacuumet i insuget när den öppnar. Datorn känner inte av nån förändning, alltså öppnar förmodligen inte ventilen. Det ger ingen förändning på motorns gång... (inte till det sämre i alla fall)

Som tidigare skrevs, troligen är det en trasig vacuumslang. Men det kan ju även vara den elstyrda ventilen. Eller nåt annat... Kolla slangar först...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Fetast i stan !!
991 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#13
okej tack för hjälpen smile  ska gå över slangarna när jag ändå fixar lite där under motorkåpan smile

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice


Sök