3883
Sök

får man turbo konventera??

146 Inlägg
17 juli 2006
Trådstartare
#1
hej jag undrar om man får turbo konventera och vad kostar det ungefär??


146 Inlägg
17 juli 2006
Trådstartare
#3
e det säkert?? har hört att det kan bli svårt vid besiktning??


BMW Power
2 362 Inlägg
17 juli 2006
#4
BOBBBAN skrev:
e det säkert?? har hört att det kan bli svårt vid besiktning??

Ja det kan bli riktigt svårt eller så går det inte alls i vissa fall. Går ju att kanske regga den som ombyggt fordon. Men hoppas Sharky eller någon annan här kommer snart och kan länka till tråden han gjorde just om detta smile

Mvh Kevin
Senast redigerat av FugitivE (17 juli 2006)

BMW, bogsering med wire :/

10 287 Inlägg
18 juli 2006
#5
Här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Och "ombyggt fordon" innebär alltså att man måste bygga massor, inte bara turbokonvertera.

Dessutom får ombyggt fordon inte ha så där väldigt mycket effekt....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 086 Inlägg
18 juli 2006
#6
Jag skulle vilja säga att i 95 fall av 100 får du inte turbokonvertera.. Med tanka på vilka bilar man brukar vilja turbokonvertera.

10 Inlägg
18 juli 2006
#7
hej..det gäller någ ochså för Kompressor va..?


146 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
#8
men vaför går de typ inte lägga i ny motor??


10 287 Inlägg
30 juli 2006
#9
Det går väl.

Men då måste bilen typas in som ett nytt fordon och genomgå alla tester som krävs för ett nytt fordon, krocktester, emissionstester och gud vet vad. Kort sagt, du måste vara biltillverkare. I vissa länder är det uppenbarligen enklare, tex Norge, Finland, Tyskland - men i Svedala är det kört. Det finns till och med dom som importerat bilar godkända i Tyskland med värre bromsar och fått tvärnobben i Sverige.

Det man kan göra är att bygga ett amatörbyggt fordon och regga in den via/mha SFRO. Men då får man ha typ max 150Hkr per 1000kg eler nåt sånt.

/Göran

BOBBBAN skrev:
men vaför går de typ inte lägga i ny motor??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 436 Inlägg
31 juli 2006
#10
Men om man har en Saab 9000 2,3, den motorn finns ju med turbo från fabrik. Skulle man då inte kunna byta till 2,3t utan en massa krångel? Samma bil och motor ju.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Klubbmannen
31 juli 2006
#11
Caffe skrev:
Men om man har en Saab 9000 2,3, den motorn finns ju med turbo från fabrik. Skulle man då inte kunna byta till 2,3t utan en massa krångel? Samma bil och motor ju.

Man får inte konvertera en sugmotor till turbomotor, punkt slut. Däremot kan du hänga i en turbomotor som original är överladdad, det funkar. Men du måste fylla i en hel del papper och lämna in bilen på diverse tester, och betala avgifter därefter. Det varierar mellan modellerna hur du måste göra. Värt att skriva är också att om du har en bil årsmodell 1989 eller nyare måste du också ha en motor som är av årsmodell 89 eller nyare.

Här på garaget finns det en tendens att få svar av diverse medlemmar som egentligen inte är insatta i ämnet. Nästan varje gång jag är här inne ser jag någon som ger svar som är way off.

mvh Freddan
Senast redigerat av Klubbmannen (31 juli 2006)

Piratpartiet
339 Inlägg
31 juli 2006
#12
besiktningen kan väl inte säga nått om det inte sitter en turbo i när man bestiktigar den?

Piratpartiet
339 Inlägg
31 juli 2006
#13
Peter_J_H skrev:
Alphasonic skrev:
besiktningen kan väl inte säga nått om det inte sitter en turbo i när man bestiktigar den?

Vissa personer tar ju bort sina turbos när de ska besiktiga bilen, för att sedan sätta tillbaka dem efteråt. Detta är ju ganska krångligt och förbjudet, men har man tiden och orkaen så går det ju jättebra.  Enda problemet är att du måste göra detta varje år om bilen är mer än 3 år gammal, tyvärr... Det är många som fuskar vid besiktningen och det vet besiktningsmännen om, men de kan inte göra så mycket åt det!

MVH Peter H

min kusin berättade om sina kompisar som besiktigade sina bilar med en fet intercooler men ingen turbo tongue

41 Inlägg
31 juli 2006
#14
Varför inte köpa turbo från början??? kostar lite mer kanske, men det kostar nog mer och turbokonvertera en gammal häck ändå!?!


146 Inlägg
31 juli 2006
Trådstartare
#15
men asså de fins monga modeller man vill ha och dom e utan turbo å lite väl dålig prestanda.. tex mazda mx3 den har ju liten motor eller så har vi toyota celica dom e väll utan turbo??


men de fins ju monga crx er som har turbo å de e ju inte orginal om jag inte mins helt fel??


tex jag vill ha en honda prelud o dom motorerna i dem håller inte så bra 2.3 liters motorn... så jag vill ha en 2.0 å de e lite för dålig prestanda å vill ha turbo i den för att få lite power underhuven å de sköna dump ljudet hur fan gör man då?? slänga i en ny motor e ju svårt med alla motor fästen som ska stämma .. och så käns de inte kul att inte ha honda motor isad


detta va bara ett exempel...taksam för svar


231 Inlägg
31 juli 2006
#16
Läs denna igen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245 Finns inga andra sätt än vad som skrivs om här. Allt annat är i princip olagligt... Många plockar bort turbon vid besiktningen, det är därför dom "finns"!!...


1 639 Inlägg
31 juli 2006
#17
BOBBBAN skrev:
men asså de fins monga modeller man vill ha och dom e utan turbo å lite väl dålig prestanda.. tex mazda mx3 den har ju liten motor eller så har vi toyota celica dom e väll utan turbo??


men de fins ju monga crx er som har turbo å de e ju inte orginal om jag inte mins helt fel??


tex jag vill ha en honda prelud o dom motorerna i dem håller inte så bra 2.3 liters motorn... så jag vill ha en 2.0 å de e lite för dålig prestanda å vill ha turbo i den för att få lite power underhuven å de sköna dump ljudet hur fan gör man då?? slänga i en ny motor e ju svårt med alla motor fästen som ska stämma .. och så käns de inte kul att inte ha honda motor isad


detta va bara ett exempel...taksam för svar

ALLA Celica modeller utom den nyaste finns med turbo... (86-89 ca 170hk, 90-93 ca 200hk, 94-99 ca 250 hk)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....


Sök