2682
Sök

C korts uppkörning snart!

Livsnjutare
403 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
tjenare, har lite panik då ja ska köra upp med lastbil på tisdag. e nämligen inte säker på funktionerna. kör ju helt okej o så, o säkerhetskontrollen si sådär. men någon som vet en bra sida där man kan läsa på om dessa saker, alltså om funktionerna och säkerhetskontrollen?

vore gött om ngn visste:)

Gta Iv 31april

Skaune
11 juli 2009
-S40- skrev:
tjenare, har lite panik då ja ska köra upp med lastbil på tisdag. e nämligen inte säker på funktionerna. kör ju helt okej o så, o säkerhetskontrollen si sådär. men någon som vet en bra sida där man kan läsa på om dessa saker, alltså om funktionerna och säkerhetskontrollen?

vore gött om ngn visste:)

varför inte läsa i häftet som du antagligen fått när du gick till körskolan eller kör du privat?
Senast redigerat av Axor (11 juli 2009)

Miklen
11 juli 2009
..borde stå i ditt material ja.. va alldeles för längesen ja tog det för att förklara det på ett korrekt sätt smile

..ett litet tips dock beroende på uppkörningsnisse.. kör INTE med 8 extraljus tända mitt på dagen me mötande trafik big_smile
Senast redigerat av Miklen (11 juli 2009)

4 005 Inlägg
11 juli 2009
Glöm inte bromsprovet eller göra rent rutorna om det behövs!

Livsnjutare
403 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
hittade boken nu, men står inget om säkerhetskontrollen, men ja minns ungefär vilken ordning det var ismile  min lärare ändrade provet til privat, han sa att ja inte va redo, men han snackar skit:)

Gta Iv 31april

109 Inlägg
11 juli 2009
Kontroll av läckage
olja
kylvätska
vätskenivå i behållare för koppling
yttre kontroll vindrutetorkare
start av motor kontrollampor, mätare, styrservo
vänster blinkers fram, helljus
Däck, hjulbultar, dubbelmontage kontroll, stänksydd
Sidomarkeringslyktor, sidoreflex
Vänster blinkers bak, bakljus, stoppljus, reflexer, skyltlykta
Lastsäkring, flaklås
Höger blinkers bak, fram halvljus
Defroster
Signal
Spolare, vinrutetorkare funktion
Färdskrivare
Säkerhetsbälte, körställning, speglar
Tystbromskontroll 30 sek
Lågtrycksindikator
Dränering
Parkeringsbroms
Fotbroms
Styrprov höger vänster
Avlastningsventil

Här har du en checklista att gå efter
Lycka till på uppkörningen!!!

4 005 Inlägg
11 juli 2009
rysktalande skrev:
Kontroll av läckage
olja
kylvätska
vätskenivå i behållare för koppling
yttre kontroll vindrutetorkare
start av motor kontrollampor, mätare, styrservo
vänster blinkers fram, helljus
Däck, hjulbultar, dubbelmontage kontroll, stänksydd
Sidomarkeringslyktor, sidoreflex
Vänster blinkers bak, bakljus, stoppljus, reflexer, skyltlykta
Lastsäkring, flaklås
Höger blinkers bak, fram halvljus
Defroster
Signal
Spolare, vinrutetorkare funktion
Färdskrivare
Säkerhetsbälte, körställning, speglar
Tystbromskontroll 30 sek
Lågtrycksindikator
Dränering
Parkeringsbroms
Fotbroms
Styrprov höger vänster
Avlastningsventil

Här har du en checklista att gå efter
Lycka till på uppkörningen!!!

Hehe. Jag hade inte gjort så. Mycket onödigt jobb.

MEN Just säkerhetskontrollen är så intressant. Alla lärare på alla olika skolor har olika rutiner och vad man ska kolla på och i vilken ordning. Alla har sina egna ramsor osv.
Många elever på min skola klarade inte säkerhetskontrollen pga detta, de blev osäkra, och så frågade de någon annan som hade fått lära sig på något annat sätt.

Slutsats = Följ den rutinen som känns bäst för dig och som du kommer ihåg.
Senast redigerat av linuslinje (11 juli 2009)

6 Inlägg
11 juli 2009
Jag tycker nästan kontrollen var det svåraste av allt, och då har jag bara tagit b-körkort. Som tur vad behövde jag bara kolla alla ljusen=). Alla har olika rutiner som sagt.

1 948 Inlägg
12 juli 2009
hehe måste nog säga att din lärare verkar ha rätt... tongue

ne men för att försöka vara lite seriös... ring upp din gamla lärare och be om att få ta en timmes lektion i just detta... för detta e inte bara något du måste kunna på uppkörningen utan även den dagen du får ett jobb och måste ta hand om din egen lastbil...

Livsnjutare
403 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
tack för svar. sen var det det där med funktionsbeskrivning. vilka funktioner är det han väljer mellan? hur många finns det på hans lista som kan tänkas komma med?

Gta Iv 31april

Livsnjutare
403 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
kan ju köra. o jag har ju läst allt en gång redan, bara finslipa lite,

Gta Iv 31april

DFFL
9 020 Inlägg
12 juli 2009
Så glad jag är att jag slapp det på både B och C. smile
Men så kuggade jag funktionsbeskrivningen 3 gånger istället. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Livsnjutare
403 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
ajjemen, ska berätta hur det gick=) och vad jag fick göra.

skulle va så gött o klara det, med tanke på att min lärare flippade på mig senaste körningen o sa att ja inte hade en chans i helvete att klara det:D hahhaha

Gta Iv 31april

Livsnjutare
403 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Klarade uppkörningen idag:) så gött att få stänga igen käften på läraren! dom vill bara tjäna pengar:)

Gta Iv 31april

1 634 Inlägg
14 juli 2009
grattis smile

Själv hade jag en kanonbra lärare, men när han skulle sluta sa han till mig att jag skulle kräva en viss annan person, för om du får "chefen" kommer du aldrig få köra upp.. smile Min nya lärare var hur skön som helst, bara kolla brudar när vi var ute, när jag vände på huvudet några gånger sa han vad som gällde... "DU håller ögonen på vägen, och JAG kollar på brudar..."

Numera Saab 9-5 Aero -00

Livsnjutare
403 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
hehe okej:) min inspektör va riktigt skön asså, han spana in brudar o snackade massa dator prylar med mig, gjorde några få misstag, men han sket i det, han sa att man lär sig .. det är bra att dom inte kuggar en för små saker. fick färdskrivaren som funktion, hade ett par fel men han rättade mig:P

hade nog tur som fick en soft snubbe som kunde se mellan fingrarna på vissa saker

Gta Iv 31april

4 005 Inlägg
15 juli 2009
-S40- skrev:
hehe okej:) min inspektör va riktigt skön asså, han spana in brudar o snackade massa dator prylar med mig, gjorde några få misstag, men han sket i det, han sa att man lär sig .. det är bra att dom inte kuggar en för små saker. fick färdskrivaren som funktion, hade ett par fel men han rättade mig:P

hade nog tur som fick en soft snubbe som kunde se mellan fingrarna på vissa saker

Förmodligen så såg han att du var tillräckligt lugn och framförde ditt fordon på ett betryggande sätt. Och det är det viktigaste.

Men självklart så kan han väl ha sett mellan fingrarna och inte gjort sitt jobb, men jag väljer att tro på det första. smile

Lycka till i framtiden, glöm inte att göra "små" säkerhetskontroller på fordonet då och då även om dina kollegor aldrig gör det...

1 634 Inlägg
15 juli 2009
-S40- skrev:

Eftersom man redan har B-körkort vid uppkörning för lastbil handlar det mest om att dom vill se att man fattar att man kör med ett jäkligt tungt fordon, med andra ord att man tar det lungt, visar respekt och hänsyn till övrig trafik, och självklart att man vet vart man har bakändan.

Jag fick också färdskrivaren som funktionsbeskrivning. F-N, den hade jag glömt av att läsa på, jag hade ingen aning och mer eller mindre gissade, inspektörens svar på mina förklaringar var hela tiden "Jasså???", tråkigt osäker man kände sig då. Sedan till råga på allt så glömde jag sätta i färdskrivarkortet innan vi körde iväg, det kom jag på när han sa att vi kunde köra tillbaka... haha fyfan va nervös jag var. Men han sa aldrig något om det och jag klarade mig big_smile

Grattis igen iaf, kör försiktigt wink

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök