Hej! Skulle säga att det är ett läckage på trycksidan, men kan vara någonting annat oxå! Helt klart ett konstigt ljud som Din bil avger... Angående att laddtrycket skenar kan ha ett samband med läckaget, men även med att någon av magnetventilerna kan vara trasiga.
gå över vaccumslangarna till dumpar o wastegates. samt stora y-slangen innan spjället. får inte dumparan vaccum så öppnar som inte o då laddar den för mycket ,samma med wastegates
Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Hmm kan det även komm av att det är fel bosch dumpar ?
Såg nu att jag fått fel. Dom som sitter nu är till Saab 9-5 Aero och inte till min bil.
Men ska kika över alla WG slangar osv... Alla tryckslangar är snart bytta till Silicon så där borde jag inte ha någon läcka. WG är nog den största anledningen kan jag tänka mig.
Var en sak som hände med bilen när jag bytte ena avgastempgivaren, en y-koppling sprack i småbitar som kopplar ihop båda WG till Magnetventilen. Om någon liten plastbit från den har ramlat ner i WG slangen så kanske det orsakar problemet ?
Det skumma är att bilen gick kanonbra samma kväll och i 4 mil till efter att jag bytte Avgastempgivaren. När tjejen skulle hem sen på kvällen så svajade bilen sjukt mycket vid laddtryck, då bytte jag dumparna som var så mjuka att jag kunde trycka upp membranet med lillfingret. efter det fick jag dom där konstiga ljuden och det ökade laddtrycket.
Nej, dumparna öppnas aldrig på laddtryck(om dem inte är kassa då), då de hålls nere av samma tryck som finns i resten av systemet. Jag kör med likadana dumpar på min bil, och de har hållt för 2bar utan att knorra.
Senast redigerat av Koop (9 juli 2009)
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Men det är väl Vakuumet som lyfter membranet eller är jag ute och cyklar ? Tänkte om det är där problemet ligger.
Ljudet kom precis när jag satte dit dom nya dumparna. Kan ju även vara för att dom gamla var så slut att dom släppte ut laddtryck och därför inte kom lika högt i ladd som med nya fräscha.
Sen en fråga till. Hur kan man kolla om LMM funkar som den skall ?
Undertrycket när du släpper gasen lyfter dumparna, samtidigt som trycket "underifrån" trycker uppåt, när du kör och har laddtryck så har du ju laddtryck uppepå membranet, som hjälper till att hålla dumparna stängda.
Hur ställer du trycket? Är bilen chippad och låter magnetventiler sköta trycket så ska ingenting knasa. Det är möjligt att trycket var lägre innan du bytte dumparna, gamla plastdumpar är inte ökända för att hålla tätt
Btw: Hur mycket laddade bilen innan och hur mycket laddar den nu?
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Innan gick den på nödprogramet så runt 0.39 Bar funkade sen bra i några timmar med 0.55 Bar i ladd tills bilen började svaja något sjukt när man laddade. Bytte dumparna och då slutade den svaja men då fick jag för högt ladd och det skumma ljudet.
Nu laddar den upp mot 1.2 då klipper den. Har ju problem med för högt laddtryck.
Ska inte vara chippad så den ska ju ligga runt 0.55Bar