Jag tog körkort för 5 år sen nu. Körde hela tiden en V40 2,0T -04. Fem-petad för den som trodde nåt annat. Där fick jag lära mig mycket av det som sägs här. 1an så kort sträcka som möjligt. Sen tvåan upp till hastigeten man vill hålla, endast 50 eller 70. Sen direkt till "lämplig växel". I den bilens fall var det 4an i 50, och 5an i 70. Om man svängde från en liten väg ut på en 90-väg så fick jag lära mig så här: 2an till 70, 3an till 90, och i med 5an.
Sen inbromsning. Om man ligger i 90-110, gå direkt ner på 3an när du vill börja minska farten. Bromsa ner till lagom fart för korsningen, och sen i med 2an direkt innan du börjar svänger.
I korsningar och rondeller blev det oftast 2an. Möjligen i nåt enstaka fall 3an.
Men detta får man ju givetvis anpassa till den bil man för tillfället kör. I farsans V40 2,0 (ej T) -00 så är det inga problem att ta dom flesta korsningar och rondeller på 3an. Den bilen är växlad så helt enkelt. Medans i min 740 går det inte att ta en korsning eller rondell på 3an. Endast om rondellen är typ 70 meter i diameter, och man faktiskt kan hålla 50 i rondellen så funkar 3an i rondeller.
Numer med 960n så har man ju släppt det där. Bara i med driven och åk.
Men även med den går det ju att utöva lite eco-driving med, men det är en annan historia.