3402
Sök

Ta svängar (och rondeller) i 3an - ecodriving

4 005 Inlägg
18 juli 2009
#61
D_Carlsson skrev:
jag brukar köra på 2:an i mindre rondeller tongue  http://www.youtube.com/watch?v=7M_QTHl8yN4

Notera ovanståendes filmklipps ecodrivingmetod. Här är det alltså inte full gas, han släpper lite när han erhållit rätt g-tryck och får bilen att slira. Ecodriving!

smile

Jag har gått en del ecodrivingkurser både för personbilar och tung trafik och det båda har gemensamt är att man ska upp i fart fort och sedan rulla rulla rulla rulla och ha så lite friktion som möjligt.
Alltså låg växel 2/3 gas upp till rätt hastighet sen hög växel och bara underhållsgasa.
Inte öka hastigheten upp till 60 och sedan 1-2km/h i ökning till 70km/h som många gör.

Släpp gasen så långt innan du kan så du undviker att bromsa. Visst drar det lite irriterande ögon efter sig men skitsamma.
Där det står 0,2 l/m på färddatorn så vet man att man lyckas med ecodrivingen


1 171 Inlägg
18 juli 2009
#62
Släpp gasen så långt innan du kan så du undviker att bromsa.

Man kommer ändå ifatt bromsfolket där framme i rondellen på vägen ut ur den när de inte vågar använda gasen och är upptagna med att stega sig upp i växellådan. Dessutom kan man tajma med övrig trafik genom att växla ner i lagom tid så att man slipper stanna. Någon tid förlorar man alltså inte.


BT
110 Inlägg
20 juli 2009
#63
Jag tog körkort för 5 år sen nu. Körde hela tiden en V40 2,0T -04. Fem-petad för den som trodde nåt annat. Där fick jag lära mig mycket av det som sägs här. 1an så kort sträcka som möjligt. Sen tvåan upp till hastigeten man vill hålla, endast 50 eller 70. Sen direkt till "lämplig växel". I den bilens fall var det 4an i 50, och 5an i 70. Om man svängde från en liten väg ut på en 90-väg så fick jag lära mig så här: 2an till 70, 3an till 90, och i med 5an.
Sen inbromsning. Om man ligger i 90-110, gå direkt ner på 3an när du vill börja minska farten. Bromsa ner till lagom fart för korsningen, och sen i med 2an direkt innan du börjar svänger.

I korsningar och rondeller blev det oftast 2an. Möjligen i nåt enstaka fall 3an.
Men detta får man ju givetvis anpassa till den bil man för tillfället kör. I farsans V40 2,0 (ej T) -00 så är det inga problem att ta dom flesta korsningar och rondeller på 3an. Den bilen är växlad så helt enkelt. Medans i min 740 går det inte att ta en korsning eller rondell på 3an. Endast om rondellen är typ 70 meter i diameter, och man faktiskt kan hålla 50 i rondellen så funkar 3an i rondeller.

Numer med 960n så har man ju släppt det där. Bara i med driven och åk.big_smile Men även med den går det ju att utöva lite eco-driving med, men det är en annan historia.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.


Sök