3903
Sök

Sponsring? Vad krävs för att bli det?

Mongo
439 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#1
Någon som har någon humm vad som krävs för att få sponsorer på bilbyggen. jag och en kompis håller på med ett hyfsat stort projekt och jag blev bara smått sugen på att kika på va som krävs egentligen. smile

My Toyota Is Fantastic
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 55#p887055
Mitt och Aalbins projekt. Bygger kjolpaket från grund! Corolla e10.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=56054

Bildrulle
499 Inlägg
4 februari 2008
#2
Vet ej, men hör efter med diverse företag som håller på med styling, tuning, lack osv och hör om dom är intresserade av att sponsra en bil.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

1 827 Inlägg
4 februari 2008
#3
???

Varför inte bara kontakta dom aktuella företagen och fråga? Tror inte det finns några så grova generaliseringar att vi här inne kan svara på det.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Mongo
439 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
#4
Okej. låter ju bra det. tack för svvar. smile

My Toyota Is Fantastic
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 55#p887055
Mitt och Aalbins projekt. Bygger kjolpaket från grund! Corolla e10.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=56054

Miklen
4 februari 2008
#5
..första frågan ja fått har varit.. "använder du bilen dagligen" (jag trodde det va bra att bilen visas upp då det har gällt klistermärkessponsring) Men eftersom ja använder min bil som bruksbil oxå så har det vart TVÄRSTOPP på alla ställen.. Speciellt när det gäller lackjobb så är dom riktigt griniga på att bilen bara ska köras till å från utställningar i täckt släp typ..

Men har man en bil som BARA ska ska stå still å tittas på så vesst då har man stora chanser.. annars har man nog knappt normala..

.. bara min syn på d..

3 113 Inlägg
5 februari 2008
#6
en bil är ju till för att köras smile inge bra med sponsor till lack å utseende.. dock kan man alltid försöka få sponsor till suspention å motor...

Semper Fi

1 741 Inlägg
5 februari 2008
#7
Ja jag vet inte vad som behövs men jag har lyckats få spons på lite saker... och den ska användas till vardags.

Min bil ser inte alls så speciell ut när man tittar på den men hoppas den blir lite speciell när man trycker på gasen.

Mitt tips till dig är att lägga upp en detaljerad projekttråd på vad du ska göra och vad som är gjort. Vad ditt mål är och dyl. När det är klart frågar du runt på lite företag och länkar till din projektsida så dom kan se att du menar allvar och inte är någon liten smurf som bara tigger delar som den sedan ska sälja sen.

(Varning. Ta inte emot erbjudanden du inte kan hålla! Kan vara jobbigt att förklara kontraktbrottet)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2009
#8
Frågar här ..

Jag måste kolla, funderar på att ta kontakt med ett företag som är rimliga i priser! Och ska bilen ska in där nu om ett tag.

Huven ska lackas mattsvart, Service, å Tona rutorna för 4000. Å i detta fallet fick jag rabatt med.

Kan jag i detta fallet när jag lämnar in bilen till dom fråga om dom vill bli mina sponsorer då jag kan erbjuda att köra runt med deras reklam å i såna fall borde dom ju erbjuda mig rabatter i fall som rep,lackering ??

När man sätter sig när o pratar med dom, då kan man väl säga att man vill ha en bil som kommer sticka ut på träffarna, vara på många träffar ( för att göra reklam för dom )..



om du hade drivit ett företag, å ngn hade frågat efter sponsor vad hade du haft för krav?
Senast redigerat av emijl (20 juli 2009)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Kanon..
1 473 Inlägg
20 juli 2009
#9
emijl skrev:
Frågar här ..

Jag måste kolla, funderar på att ta kontakt med ett företag som är rimliga i priser! Och ska bilen ska in där nu om ett tag.

Huven ska lackas mattsvart, Service, å Tona rutorna för 4000. Å i detta fallet fick jag rabatt med.

Kan jag i detta fallet när jag lämnar in bilen till dom fråga om dom vill bli mina sponsorer då jag kan erbjuda att köra runt med deras reklam å i såna fall borde dom ju erbjuda mig rabatter i fall som rep,lackering ??

När man sätter sig när o pratar med dom, då kan man väl säga att man vill ha en bil som kommer sticka ut på träffarna, vara på många träffar ( för att göra reklam för dom )..



om du hade drivit ett företag, å ngn hade frågat efter sponsor vad hade du haft för krav?

Att bilen mest står still, jag vill inte ha mitt företagsnamn på en bil som ses åka runt o busköra etc.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2009
#10
Leksak, det kan jag hålla med om med buskörning. Men vill du inte att ditt företag ska visas upp på träffar m.m?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

60 Inlägg
20 juli 2009
#11
emijl skrev:
Frågar här ..

Jag måste kolla, funderar på att ta kontakt med ett företag som är rimliga i priser! Och ska bilen ska in där nu om ett tag.

Huven ska lackas mattsvart, Service, å Tona rutorna för 4000. Å i detta fallet fick jag rabatt med.

Kan jag i detta fallet när jag lämnar in bilen till dom fråga om dom vill bli mina sponsorer då jag kan erbjuda att köra runt med deras reklam å i såna fall borde dom ju erbjuda mig rabatter i fall som rep,lackering ??

När man sätter sig när o pratar med dom, då kan man väl säga att man vill ha en bil som kommer sticka ut på träffarna, vara på många träffar ( för att göra reklam för dom )..



om du hade drivit ett företag, å ngn hade frågat efter sponsor vad hade du haft för krav?

En lugn, stabil kille som vet vad han/dom håller på med, inte någon bil som åker alltför mycket "Vardaglig" åka, att bilen ( I detta fallet ) kommer ut på så många träffar som möjligt för att namnet ska exponeras ( Beror ju givetvis på hur mkt du blir sponsrad med osv ) och att bilen inte är med i några nattliga streetrace m.m. ( Åskådare är inte racing )

Så skulle jag se på de iaf.. skruttigt skrivet men är trött som fan wink

Kanon..
1 473 Inlägg
20 juli 2009
#12
emijl skrev:
Leksak, det kan jag hålla med om med buskörning. Men vill du inte att ditt företag ska visas upp på träffar m.m?

Jo, o på träffar står bilen still big_smile


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2009
#13
Vardagliga åk , hmm ;P då jag har tänkt fixa detta på Hondan å det är min enda bil dock. Som jag kör ca 10 mil när jag väl jobbar, ibland 2 ggr i veckan å varannan vecka 5dagar. Fast detta ska väl inte kunna påverka så mkt, å jag är ofta på bilträffar! smile

Det jag kommer vilja med sponsringen är att - kunna ge reklam för dom, och självklart kunna få visa rabatter vid olika tillfälle.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2009
#14
leksak skrev:
emijl skrev:
Leksak, det kan jag hålla med om med buskörning. Men vill du inte att ditt företag ska visas upp på träffar m.m?

Jo, o på träffar står bilen still big_smile

Exakt! Bilen står som prylnad för att titta å bilen står pakerad medans jag står å tittar på bus! big_smile.. Skulle nog aldrig få för mig att "smuts" kasta något namn/företag. Kör väl 1-3 rödljusstop, men detta va t om innan jag satt på "garaget.org" dekaler:S ...

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

60 Inlägg
20 juli 2009
#15
Jo men det är ju som sagt - vad är det du vill bli sponsrad med ? Vax produkter ? Toapapper ?

att bli sponsrad blir man ju oftast ifall det är ett stort jävla projekt inför Elmia tex. ljudbygge, eller utseende, allt från billigt spackel, penslar, m.m. kan jag tänka mig man får "billigare" - att bli sponsrad och inte lägga ut en spänn själv , tror jag är väldigt om inte JÄVLIGT sällsynt, då lär du ha kontakter alternativt vara välkänd ( Då har du ju iof redan kontakter )

Kanon..
1 473 Inlägg
20 juli 2009
#16
Man lär få prata lite för sig o förklara läget.

Vi fick inte spons på tröjor till våran MC-klubb av förståelig anledning tex big_smile


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2009
#17
Shindou skrev:
Jo men det är ju som sagt - vad är det du vill bli sponsrad med ? Vax produkter ? Toapapper ?

att bli sponsrad blir man ju oftast ifall det är ett stort jävla projekt inför Elmia tex. ljudbygge, eller utseende, allt från billigt spackel, penslar, m.m. kan jag tänka mig man får "billigare" - att bli sponsrad och inte lägga ut en spänn själv , tror jag är väldigt om inte JÄVLIGT sällsynt, då lär du ha kontakter alternativt vara välkänd ( Då har du ju iof redan kontakter )

I detta fallet handlat allt om utseendet! Rep,lackering,installeringar,felsökningar. smile då detta företag sköter en hel del av detta! smile Å det jag är intresserad av i själva sponsering är att få en mer rabatt hos företaget genom att visa reklamen för dom. om du förstår hur jag menar?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

342 Inlägg
20 juli 2009
#18
Spons är inget man får. Spons förtjänar man.
Det brukar alltför ofta pratas så mycket skit om de som faktiskt har rätt feta sponsorkontrakt och "det är ju ingen match att bygga något sådant om man får allt gratis".
Helt fel!
Det ligger fruktansvärt mycket jobb bakom att få, och framförallt vårda och behålla, en sponsor.

Bästa sättet att få sponsring är att prestera, ha en tydlig affärsplan (för det handlar mer eller mindre om just det), kunna tala/marknadsföra både sig själv och sin idé och att inte prata en massa dynga utan leverera det man utlovat inom den tidsram man utlovat.

Har man byggt en/flera seriösa bilbyggen som uppmärksammats tidigare så är det givetvis kanonbra.
Om man inte har det ställer det extra hög vikt på att kunna marknadsföra sig själv och sin idé på ett övertygande sätt.
Att bara slänga iväg mail kors och tvärs kan visserligen fungera, men det ger ytterst sällan de där riktigt förmånliga sponsordealen. Till det krävs engagemang och att på ett bra sätt kunna skilja sig från mängden.
Ni kan ju föreställa er hur många sponsorförfrågningar såväl större (typ Dalhems) som mindre styling/tuning-firmor får dagligen ...

Att öga mot öga kunna lägga fram en väl underbyggd presentation av projektet för VD, pressansvarig eller annan nyckelperson i företaget är det i särklass bästa sättet att få spons.
Inte vara harig och bara ringa och haspa ur sig något ohörbart, inte bara att slänga iväg ett intetsägande mail som i princip ser ut som alla andra hundra som droppar in dagligen och kanske viktigast av allt: Inte möta den potentiella sponsorn utan att i förväg ha svar på precis varje tänkbar fråga som tänkas kan.
De kanske två viktigaste punkterna bör vara ...

* Hur och i vilka sammanhang kommer bilen att exponeras?
Tänk på att illegala streetrace eller "Getaway in Karlskoga" eller vart det nu är sällan är något som sponsorer vill förknippas med (med vissa undantag).
Med klisterlapparna kommer alltså genast ansvar på ett helt annat sätt, då du blir något av företagets ambassadör på vägen/träffarna.
Den som tror att sponsoravtalet tar slut med en dekal på bilen är helt ute och cyklar.

* Vad får företaget ut av att sponsra just din bil?
Vad skiljer just din bil från alla hundratals bilprojekt som föds varje år? Vad som är fullständigt unikt upplevs helt olika från en person till nästa, och de i branschen har redan sett det mesta.
Tänk på det.

Komplettera även din muntliga presentation med en fullständig skriftlig sådan, där du till punkt och pricka presenterar ditt projekt en gång till.
Bränn den på cd eller om du är riktigt ambitiös: Skriv ut en presentation och häfta ihop till ett mer eller mindre snyggt häfte.

Var även beredd på att sponsring ytterst sällan handlar om att "få" prylar gratis. De större företagen brukar i regel börja med viss procentsats rabatt (möjligen inköpspris) eller så ... Sällan gratisprylar rakt av.

Tänk även på att lokala företag i regel har större intresse av att synas på din bil än ett rikstäckande större företag, eftersom bilen högst sannolikt kommer synas i just närområdet där du bor.
Rikstäckande företag har i princip sin fasta kundkrets ändå. Ett lokalt företag har därmed mer att vinna på att synas på just din bil.

Tänk även på att hitta din egen väg. Kopiera inte någon annan. Varesig när det gäller bilbygge eller approch.
Det finns de som kan. De som inte kan, de kopierar. Monkey see, monkey doo fungerar i regel väldigt dåligt. Att hitta sin egen väg kan vara svårt men har väldigt stor betydelse för framgången.

Sponsring handlar om så mycket mer än bara prylar till bilen. Det kan vara gratis mat på den lokala pizzerian, gratis bilsläp hos macken eller kanske gratis tvätthall i staden där du bor ...
Så allt handlar inte om billigare/gratis stereoprylar, stylingprodukter eller trim.

Och som nämnt tidigare:
Sponsring handlar inte om att sälja in en idé, sedan bara få prylar och tack och hej!
Tror man det så är man helt fel ute ...
Du måste följa upp varje sponsorgivare, ge något tillbaka och till en början vara otroligt restriktiv till att ställa motkrav. Sådant kan man kosta på sig när man gjort sig ett namn och är mer känd.

Nyckeln som sammanfattar allt detta är: Förberedelser.
Stå aldrig svarslös. Inge omgående förtroende och lova aldrig mer än du vet att du kommer att hålla.
Kom ihåg att om man lovar att synas på alla större bilträffar i sommar så är det det som gäller.
Att i efterhand ursäkta sig med att "man inte hann", "bilen pajade" eller så ses sällan med blidka ögon.
Sitter man sedan med ett sponsorkontrakt kan sådant få mer allvarliga konsekvenser om man har otur.

Rent spontant är jag av uppfattningen att de som ställer frågan på nätet ("Hur får jag spons" etc) är de som har minst chans att få och framförallt vårda ett sponsoravtal.
De som är ruggigt duktiga på detta, de vet redan instinktivt vad som krävs!
Senast redigerat av 9Femma (20 juli 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
20 juli 2009
#19
9Femma skrev:
Spons är inget man får. Spons förtjänar man.
Det brukar alltför ofta pratas så mycket skit om de som faktiskt har rätt feta sponsorkontrakt och "det är ju ingen match att bygga något sådant om man får allt gratis".
Helt fel!
Det ligger fruktansvärt mycket jobb bakom att få, och framförallt vårda och behålla, en sponsor.

Bästa sättet att få sponsring är att prestera, ha en tydlig affärsplan (för det handlar mer eller mindre om just det), kunna tala/marknadsföra både sig själv och sin idé och att inte prata en massa dynga utan leverera det man utlovat inom den tidsram man utlovat.

Har man byggt en/flera seriösa bilbyggen som uppmärksammats tidigare så är det givetvis kanonbra.
Om man inte har det ställer det extra hög vikt på att kunna marknadsföra sig själv och sin idé på ett övertygande sätt.
Att bara slänga iväg mail kors och tvärs kan visserligen fungera, men det ger ytterst sällan de där riktigt förmånliga sponsordealen. Till det krävs engagemang och att på ett bra sätt kunna skilja sig från mängden.
Ni kan ju föreställa er hur många sponsorförfrågningar såväl större (typ Dalhems) som mindre styling/tuning-firmor får dagligen ...

Att öga mot öga kunna lägga fram en väl underbyggd presentation av projektet för VD, pressansvarig eller annan nyckelperson i företaget är det i särklass bästa sättet att få spons.
Inte vara harig och bara ringa och haspa ur sig något ohörbart, inte bara att slänga iväg ett intetsägande mail som i princip ser ut som alla andra hundra som droppar in dagligen och kanske viktigast av allt: Inte möta den potentiella sponsorn utan att i förväg ha svar på precis varje tänkbar fråga som tänkas kan.
De kanske två viktigaste punkterna bör vara ...

* Hur och i vilka sammanhang kommer bilen att exponeras?
Tänk på att illegala streetrace eller "Getaway in Karlskoga" eller vart det nu är sällan är något som sponsorer vill förknippas med (med vissa undantag).
Med klisterlapparna kommer alltså genast ansvar på ett helt annat sätt, då du blir något av företagets ambassadör på vägen/träffarna.
Den som tror att sponsoravtalet tar slut med en dekal på bilen är helt ute och cyklar.

* Vad får företaget ut av att sponsra just din bil?
Vad skiljer just din bil från alla hundratals bilprojekt som föds varje år? Vad som är fullständigt unikt upplevs helt olika från en person till nästa, och de i branschen har redan sett det mesta.
Tänk på det.

Komplettera även din muntliga presentation med en fullständig skriftlig sådan, där du till punkt och pricka presenterar ditt projekt en gång till.
Bränn den på cd eller om du är riktigt ambitiös: Skriv ut en presentation och häfta ihop till ett mer eller mindre snyggt häfte.

Var även beredd på att sponsring ytterst sällan handlar om att "få" prylar gratis. De större företagen brukar i regel börja med viss procentsats rabatt (möjligen inköpspris) eller så ... Sällan gratisprylar rakt av.

Tänk även på att lokala företag i regel har större intresse av att synas på din bil än ett rikstäckande större företag, eftersom bilen högst sannolikt kommer synas i just närområdet där du bor.
Rikstäckande företag har i princip sin fasta kundkrets ändå. Ett lokalt företag har därmed mer att vinna på att synas på just din bil.

Tänk även på att hitta din egen väg. Kopiera inte någon annan. Varesig när det gäller bilbygge eller approch.
Det finns de som kan. De som inte kan, de kopierar. Monkey see, monkey doo fungerar i regel väldigt dåligt. Att hitta sin egen väg kan vara svårt men har väldigt stor betydelse för framgången.

Sponsring handlar om så mycket mer än bara prylar till bilen. Det kan vara gratis mat på den lokala pizzerian, gratis bilsläp hos macken eller kanske gratis tvätthall i staden där du bor ...
Så allt handlar inte om billigare/gratis stereoprylar, stylingprodukter eller trim.

Och som nämnt tidigare:
Sponsring handlar inte om att sälja in en idé, sedan bara få prylar och tack och hej!
Tror man det så är man helt fel ute ...
Du måste följa upp varje sponsorgivare, ge något tillbaka och till en början vara otroligt restriktiv till att ställa motkrav. Sådant kan man kosta på sig när man gjort sig ett namn och är mer känd.

Nyckeln som sammanfattar allt detta är: Förberedelser.
Stå aldrig svarslös. Inge omgående förtroende och lova aldrig mer än du vet att du kommer att hålla.
Kom ihåg att om man lovar att synas på alla större bilträffar i sommar så är det det som gäller.
Att i efterhand ursäkta sig med att "man inte hann", "bilen pajade" eller så ses sällan med blidka ögon.
Sitter man sedan med ett sponsorkontrakt kan sådant få mer allvarliga konsekvenser om man har otur.

Rent spontant är jag av uppfattningen att de som ställer frågan på nätet ("Hur får jag spons" etc) är de som har minst chans att få och framförallt vårda ett sponsoravtal.
De som är ruggigt duktiga på detta, de vet redan instinktivt vad som krävs!

Efter det där inlägget är nog tråden klar... smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 juli 2009
#20
9FEMMAN  - tack för ett bra svaaar!!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!


Sök