9Femma skrev:
Spons är inget man får. Spons förtjänar man.
Det brukar alltför ofta pratas så mycket skit om de som faktiskt har rätt feta sponsorkontrakt och "det är ju ingen match att bygga något sådant om man får allt gratis".
Helt fel!
Det ligger fruktansvärt mycket jobb bakom att få, och framförallt vårda och behålla, en sponsor.
Bästa sättet att få sponsring är att prestera, ha en tydlig affärsplan (för det handlar mer eller mindre om just det), kunna tala/marknadsföra både sig själv och sin idé och att inte prata en massa dynga utan leverera det man utlovat inom den tidsram man utlovat.
Har man byggt en/flera seriösa bilbyggen som uppmärksammats tidigare så är det givetvis kanonbra.
Om man inte har det ställer det extra hög vikt på att kunna marknadsföra sig själv och sin idé på ett övertygande sätt.
Att bara slänga iväg mail kors och tvärs kan visserligen fungera, men det ger ytterst sällan de där riktigt förmånliga sponsordealen. Till det krävs engagemang och att på ett bra sätt kunna skilja sig från mängden.
Ni kan ju föreställa er hur många sponsorförfrågningar såväl större (typ Dalhems) som mindre styling/tuning-firmor får dagligen ...
Att öga mot öga kunna lägga fram en väl underbyggd presentation av projektet för VD, pressansvarig eller annan nyckelperson i företaget är det i särklass bästa sättet att få spons.
Inte vara harig och bara ringa och haspa ur sig något ohörbart, inte bara att slänga iväg ett intetsägande mail som i princip ser ut som alla andra hundra som droppar in dagligen och kanske viktigast av allt: Inte möta den potentiella sponsorn utan att i förväg ha svar på precis varje tänkbar fråga som tänkas kan.
De kanske två viktigaste punkterna bör vara ...
* Hur och i vilka sammanhang kommer bilen att exponeras?Tänk på att illegala streetrace eller "Getaway in Karlskoga" eller vart det nu är sällan är något som sponsorer vill förknippas med (med vissa undantag).
Med klisterlapparna kommer alltså genast ansvar på ett helt annat sätt, då du blir något av företagets ambassadör på vägen/träffarna.
Den som tror att sponsoravtalet tar slut med en dekal på bilen är helt ute och cyklar.
* Vad får företaget ut av att sponsra just din bil?Vad skiljer just din bil från alla hundratals bilprojekt som föds varje år? Vad som är fullständigt unikt upplevs helt olika från en person till nästa, och de i branschen har redan sett det mesta.
Tänk på det.
Komplettera även din muntliga presentation med en fullständig skriftlig sådan, där du till punkt och pricka presenterar ditt projekt en gång till.
Bränn den på cd eller om du är riktigt ambitiös: Skriv ut en presentation och häfta ihop till ett mer eller mindre snyggt häfte.
Var även beredd på att sponsring ytterst sällan handlar om att "få" prylar gratis. De större företagen brukar i regel börja med viss procentsats rabatt (möjligen inköpspris) eller så ... Sällan gratisprylar rakt av.
Tänk även på att lokala företag i regel har större intresse av att synas på din bil än ett rikstäckande större företag, eftersom bilen högst sannolikt kommer synas i just närområdet där du bor.
Rikstäckande företag har i princip sin fasta kundkrets ändå. Ett lokalt företag har därmed mer att vinna på att synas på just din bil.
Tänk även på att hitta din egen väg. Kopiera inte någon annan. Varesig när det gäller bilbygge eller approch.
Det finns de som kan. De som inte kan, de kopierar. Monkey see, monkey doo fungerar i regel väldigt dåligt. Att hitta sin egen väg kan vara svårt men har väldigt stor betydelse för framgången.
Sponsring handlar om så mycket mer än bara prylar till bilen. Det kan vara gratis mat på den lokala pizzerian, gratis bilsläp hos macken eller kanske gratis tvätthall i staden där du bor ...
Så allt handlar inte om billigare/gratis stereoprylar, stylingprodukter eller trim.
Och som nämnt tidigare:
Sponsring handlar
inte om att sälja in en idé, sedan bara få prylar och tack och hej!
Tror man det så är man helt fel ute ...
Du måste följa upp varje sponsorgivare, ge något tillbaka och till en början vara otroligt restriktiv till att ställa motkrav. Sådant kan man kosta på sig när man gjort sig ett namn och är mer känd.
Nyckeln som sammanfattar allt detta är: Förberedelser.
Stå aldrig svarslös. Inge omgående förtroende och lova aldrig mer än du vet att du kommer att hålla.
Kom ihåg att om man lovar att synas på alla större bilträffar i sommar så är det det som gäller.
Att i efterhand ursäkta sig med att "man inte hann", "bilen pajade" eller så ses sällan med blidka ögon.
Sitter man sedan med ett sponsorkontrakt kan sådant få mer allvarliga konsekvenser om man har otur.
Rent spontant är jag av uppfattningen att de som ställer frågan på nätet ("Hur får jag spons" etc) är de som har minst chans att få och framförallt vårda ett sponsoravtal.
De som är ruggigt duktiga på detta, de vet redan instinktivt vad som krävs!