3620
Sök

Problem med växellåda/koppling Audi RS4 -01.

133 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Något hände med lådan när jag var ute och körde idag. Låg på 6ans växel i 90 km/h på jämn gas och helt plötsligt så small det till i lådan, inte våldsamt men ändå, och det kändes även lite i spaken.
Efter det så låter det typ "drrrrrrrrrrrrr" om lådan o viss vibration känns oxå av i bilen.
Kom till en korsning kort efter och då fick jag inte i 1an eller 2an, så jag fick dra iväg på 3an.
Annars så går den att växla med, inget kärvande.
När jag väl kom hem så provade jag att lägga i 1an och 2an och då gick det bra.
Det som händer när man står still med motorn i gång är att när kopplingen trycks ner så avtar ljudet (drrrrrr...) och när kopplingen släpps upp så börjar det igen. Det ökar även om man gasar upp motorn med kopplingen uppsläppt.

Har noterat ett visst ljud ifrån urtrampningslagret tidigare.

Det sitter 4 puckad sinterlamell och original tryckplatta i om det har någon betydelse?

Tacksam för svar!

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
20 juli 2009
Du har nog inget annat val än att riva ner grejjerna för att se om något blivit skadat. Något skumt har ju hänt.

133 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Pratade med en mekaniker på Mechanum, han trodde det var svänghjulet, det sitter dubbelmassesvänghjul på RS4, han trodde de hade kukat ur eller nått. Men som Rspeter skriver, enklast är att riva ner skiten o se.

Sök