3426
Sök

Tips på mellanregister till instrumentpanelen

Kocken
487 Inlägg
28 juli 2006
Trådstartare
Vill ha så bra ljud som möjligt, gränsen går väl typ vid 2000kr. Har tänkt köpa ett Amega Q-Comp 60Gold senare. Nån som har nå bra tips på vad som kan passa ihop?? Eller bör man köpa Amega kittet först?

Kocken
487 Inlägg
28 juli 2006
Trådstartare
här händer de ju mycket....nån måste väl ha nå tips?
Eller nån som kan tycka till om MDS MID-5??

6 851 Inlägg
28 juli 2006
börja med ett Q 60 kitt först.
vill du envist ha nått på brädan så varför inte Q 50 först och sedan enbart 6½" Q-60?

1 631 Inlägg
29 juli 2006
För 2.000 får du ett par riktigt bra mellanregister. Eller ska även filter och diskant ingå i det priset?

Vilken storlek ska de ha?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Kocken
487 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
För 2.000 får du ett par riktigt bra mellanregister. Eller ska även filter och diskant ingå i det priset?

jag har ju tänkt köpa ett Amega Q-comp 60gold....där ingår diskant, woofer och filter. Det är bara mellanregister jag söker nu. Storlek? Svår fråga, men jag tror inte jag vill ha nåt för stort och klumpigt så jag tror nog jag skippar 6.5". Men 5.25 blir nog bra, är dock öppen för förslag på 6.5

Kocken
487 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
gurenius skrev:

trodde du skulle komma med nåt förslag...

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 augusti 2006
Bebbo skrev:
gurenius skrev:

jag har ju tänkt köpa ett Amega Q-comp 60gold....där ingår diskant, woofer och filter. Det är bara mellanregister jag söker nu. Storlek? Svår fråga, men jag tror inte jag vill ha nåt för stort och klumpigt så jag tror nog jag skippar 6.5". Men 5.25 blir nog bra, är dock öppen för förslag på 6.5

Om du skall ha 5.25or så försök få plast med dessa på brädan - det går om man vill. Det är liksom ingen större ide att sätta dit en 3.5-4tum på brädan och sen 5.25 som midbas.

För det tillkommer ju ett filter för mellanregistret, och det blir en del pengar det med om du vill ha ett bra filter som delar typ vid 150Hz 12dB och 5000Hz 12dB.

mvh Jon

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Kocken
487 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
jonash skrev:
Bebbo skrev:
gurenius skrev:

Om du skall ha 5.25or så försök få plast med dessa på brädan - det går om man vill. Det är liksom ingen större ide att sätta dit en 3.5-4tum på brädan och sen 5.25 som midbas.

För det tillkommer ju ett filter för mellanregistret, och det blir en del pengar det med om du vill ha ett bra filter som delar typ vid 150Hz 12dB och 5000Hz 12dB.

mvh Jon

hur mycket är "en del pengar" och har du tips på nån bra modell?? Både på filter och mellanregister

65 Inlägg
1 augusti 2006
Har du kollat på DLS 3-vägs system? aningen mer med pengar men där får du diskant, mellan och midbas samt filter i ett.  Finns olika prisklasser att kolla på på

www.nardik.se

Mvh Danne

Kocken
487 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
Flexy skrev:
Har du kollat på DLS 3-vägs system? aningen mer med pengar men där får du diskant, mellan och midbas samt filter i ett.  Finns olika prisklasser att kolla på på

www.nardik.se

Mvh Danne

Är dls bra grejer?? jag vet ingenting om märket...

21 761 Inlägg
1 augusti 2006
Flera här på forumet tycker att DLS har bra och prisvärda högtalare, speciellt framsystemen.

Kocken
487 Inlägg
1 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Flera här på forumet tycker att DLS har bra och prisvärda högtalare, speciellt framsystemen.

börjar fundera på kittet DLS UP36 Ultimate Pro
Typ av högtalare 3-vägs system

Baselement 6,5", 16,5 cm

Mellanregister 2,5", 6,3 cm textil dome

Konmaterial, bas Polypropylene

Konupphängning TPU gummi

Magnetmaterial Neodymium /ferrit

Diskantelement  UP1, 1,25" silk dome

Nominell effekt 150 W

Max effekt 180 W

Känslighet (1 W / 1 m) 89 dB

Frekvensområde 55 Hz - 23 kHz

Filter bas / mellan / tweeter 12 / 6 / 6 dB branthet

Bas / mellenregisterelement, mått

Yttre diameter 165 / 100 mm

Höjd, inkl galler 25 / 10 mm

Monteringsdjup 63 / 25 mm

Monteringshål 140 / 82 mm

Magnetstorlek 63 / 65 mm

Levereras i par (2xbas, 2xmellanreg, 2xdiskant, 2xdelningsfilter, 2xgaller) samt monteringsdetaljer för att montera diskanterna infällda eller utanpåliggande

65 Inlägg
1 augusti 2006
Det var precis det systemet jag tänkte på, kör själv med UR5 systemet och är riktigt nöjd med det....tror inte du kommer bli besviken med UP36

//Danne

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 augusti 2006
Bebbo skrev:
jonash skrev:
Bebbo skrev:

mvh Jon

hur mycket är "en del pengar" och har du tips på nån bra modell?? Både på filter och mellanregister

Filter finns i varierande kvalitetsnivåer, men allt från runt 300kr till 1500kr beroende på hur seriöst det skall vara. Mellanregisterelement kostar från 1000kr paret och uppåt för nånting som du har nytta av.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 631 Inlägg
3 augusti 2006
Bebbo skrev:
gurenius skrev:

Jodå, det kommer! Men jag är fortfarande inte med på hur du tänker. Du är inne på ett 6.5-tums kit från Amega och vill komplettera detta med ett 5.25-tums mellanregister till brädan. Är det korrekt?

Hur ska det drivas? Aktivt till midbasen och så passivt mellan diskant/mellanregister?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Kocken
487 Inlägg
3 augusti 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Bebbo skrev:
gurenius skrev:

Jodå, det kommer! Men jag är fortfarande inte med på hur du tänker. Du är inne på ett 6.5-tums kit från Amega och vill komplettera detta med ett 5.25-tums mellanregister till brädan. Är det korrekt?

Hur ska det drivas? Aktivt till midbasen och så passivt mellan diskant/mellanregister?

det är lugnt nu...har redan beställt grejer

65 Inlägg
3 augusti 2006
Vad blev det för grejer då?

Kocken
487 Inlägg
3 augusti 2006
Trådstartare
Flexy skrev:
Vad blev det för grejer då?

det blev de här http://www.nardik.se/billjud/dls/hogtalarsyst/up36.html

Kocken
487 Inlägg
3 augusti 2006
Trådstartare
märkte att länken inte funka som den skulle... men ett DLS UP36 Ultimate Pro 6.5" 3-vägsystem

65 Inlägg
3 augusti 2006
Najs du kommer nog inte ångra dig!

Sök