3049
Sök

Ska lämna in bilen på felsökning, är ca. 1.000:-/tim vettigt pris?

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
27 juli 2009
Du kan ju sätta ett pristak till dom när du lämnar in bilen.

Du ber dom å felsöka för ca dom pengarna du vill max lägga å ber dom att ringa dig om det blir dyrare än så och be dom berätta vad dom har kommit fram till sålångt.

Sen e det väll dags å sätta ett nytt pristak om du nu känner för att fortsätta.

Det finn slagar som säger att du inte skall behöva betala för en tjänst om du inte får en prisuppgift vistt e det jävligt svårt att prisätta en felsökning å seriösa företag som sysslar med sånt tar ofta bra betalt då det inte e någon enkel grejj å dom har fått betala "läropengar" till säg själva under en lång tid för att bli såpass kunniga som dom e.

Har ingen erfarenhet av företaget du pratar om men vi på Bilia i Oslo tar närmare 1900 nok i timmen så det va ju inget kass pris direkt

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

blacken
27 juli 2009
Skaffa dig ett elschema och felsök själv. Kan dom, så kan du...

593 Inlägg
27 juli 2009
tyvärr är det så illa att timpenningen är minst 1000kr/tim på lite större verkstäder.. sen finns de självklart lite mindre verkstäder som kanske tar 500-800kr/tim men då brukar de inte ge sig på alltför krångliga fel.

På mitt jobb tar vi 1200kr/tim men bara för de så kan man ju inte ta betalt för alla de timmar man lägger ner på en bil.
Ex, vi tar 850kr för en felsökningen om de inte är alltför ovanligt fel, kunden betalar då 850kr oavsett om de tar 30 min eller 3 dagar att felsöka, är du med? men frågan är ju då vad den "lilla verkstaden" tar för en felsökingen? även om de tar 500kr/tim så kanske de vill ha 3tim för en felsökning=1500kr..

Edit:

Ta prisuppgift på lite verstäder vad en felsökning kostar på ditt problem så kan du jämföra sedan.

mvh
Senast redigerat av epapower (27 juli 2009)

Smålänning
7 887 Inlägg
27 juli 2009
HAr du ingen oberoende i närheten? Både Autoverkstaden och MECA Car Service har ju verkstäder överallt typ...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
27 juli 2009
Är det el och diesel i Nyköping eller har dom en Verkstad/butik i Stockholm också?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

V-Power
1 186 Inlägg
27 juli 2009
800 kr/tim har jag lämnat in för. Sen tog ju felsökning bara en timme så det blev ju inga pengar.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Crusty69
27 juli 2009
Ring till Min bil i sollentuna, dom löser det mesta för en bra peng... ---> http://minbilstockholm.se/

1 353 Inlägg
28 juli 2009
Android skrev:
Ok, men då kanske det är ett bra pris då... roll
Tråkigt om det drar iväg, men jag ligger lite i stadiet att jag vill ha bilen körbar, kosta vad det kosta vill...

Masterworks skrev:
Beror väll på hur duktiga dom e?

Om dom e bra så kanske dom hittar felet på en timme och en
dålig verkstad som tar 500:-/tim kanske behöver 4 timmar! hehehe... wink

Det är fan dagens sanning! smile

Då ställer jag följdfrågan om det är någon som haft att göra med El & Diesel? Honom jag snackade i telefon med verkade mycket trevlig, och de få recensioner jag läst verkar lovande. Dock vore det trevligt att höra andras erfarenheter. smile

Har hjälpt till lite på EL o diesel i falun som jobbar under dom i sthlm, och dom är grymt duktiga på det dom håller på med iallaflal, kan inte svara för dom i sthlm ^^

och 1000 kr lät faktiskt överkomligt, verkstäderna här i falun har ju mellan 800-1600 kr i timmen, och falun är inte nån jätte stor stad..

There's no replacement for displacement

Muttley
28 juli 2009
MrEricsson skrev:
ursäkta mig men vart fan lämnar man in bilen om de tar över 1000 kr för och kolla vad felen är?
på ferrari lr? .

göinge bil hässleholm är ett ställe. och där hittar de inte ens felen heller smile. Min bror lade över 800 spänn på att de koppla in datorn enbart, och datorn hitta ju inget fel och därmed kunde de inte laga bilen som fick motorstopp heller smile

892 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
Oj, många svar här, tack och bock! big_smile

JaggaChafen: Jo det är sant, killen jag snackade med sa att de oftast brukar göra så, så man får väl lägga en gräns på ett antal lappar och sen se om det är värt att lägga mer pengar, eller om det blir billigare att bara köpa nytt det de INTE testat. smile

blacken: Förvisso, men då jag saknar t.ex ett oscilloskop så kan det vara svårt att testa sensorer själv.

twin_cam: Jag hade bilen inlämnad till en verkstad med anknytning till MECA, och efter 2.5 veckor tyckte de inte att det var några fel på bilen, så dit är jag inte sugen på att ta den igen. roll

-Mackan-: Japp, de finns i Sholm, ligger i Högdalen söder om centrum.

Batta: Har hjälpt till lite på EL o diesel i falun som jobbar under dom i sthlm, och dom är grymt duktiga på det dom håller på med iallaflal
Det är precis vad jag vill höra! Man får hoppas de är lika grymma här i Sholm, tror det är det som behövs för att få ordning på bilen! big_smile

Det lutar iaf åt att det får bli att lämna in den till dem, det är lite lång väntetid innan jag kan lämna den, men om de är skickliga och hittar felet är det värt all väntan och pengar. Är less på att inte få köra bilen nu!

Tack igen för alla inlägg! smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

12 086 Inlägg
28 juli 2009
Tar man bort alla skatter och sociala avgifter så blir de inte mkt över till de stackars mekanikerna.

Dunken
28 juli 2009
Android skrev:
Då ställer jag följdfrågan om det är någon som haft att göra med El & Diesel? Honom jag snackade i telefon med verkade mycket trevlig, och de få recensioner jag läst verkar lovande. Dock vore det trevligt att höra andras erfarenheter. smile

El o diesel i Gävle och Västerås iaf är klockrena grymt duktiga på det dom håller på med.
//Dunken

blacken
28 juli 2009
blacken: Förvisso, men då jag saknar t.ex ett oscilloskop så kan det vara svårt att testa sensorer själv.

Men man kan komma långt med lite "bonnförnuft" även fast det är en komplicerad mackapär. Man ska inte alltid utgå ifrån det "värsta" hela tiden, oftast så är det en"skitsak" som bjäbbar emot så att säga.
Har man ett ordentligt schema och funktionsförklaringar på komponenterna så kan man lösa det mesta själv..

2 982 Inlägg
28 juli 2009
du bör kunna få ett fast pris flr felsökningen!!

64 Inlägg
28 juli 2009
Vet faktiskt inte vad det normala priset är, men jag lämnade in min 325;a på felsökning på ett företag i arboga och dom tog 1200 kr för felsökningen och lämnade garanti på att hitta felet, dvs om dom inte hittade felet skulle jag inte behöva betala. Det visade sig att det var bara var glapp i nån elkabel, så dom bjöd på det... smile

715 Inlägg
28 juli 2009
volvoverkstaden tog 1100/tim för en 745:as bromsbyte, jättedyr men annars bruakar det ligga på typ 300kr jag varijefall inte över 500. 1100tycker jag är för mycket
Senast redigerat av mulleina (28 juli 2009)

Meister
6 763 Inlägg
28 juli 2009
Innan folk börjar gapa om hur dyrt det är så får man tänka efter vad verkstaden har för utgifter som ska täckas upp. Lönen är en liten del, lokal hyra, verktyg m.m. Det sticker iväg..

Sök