2831
Sök

Vilken volvo 740 går bäst ?

mulle mek
679 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#1
tja jag undrar vilken volvo 740 motor som går bäst? har hört att 16 ventilaren drar en 740  turbo. stämmer det ?  om inte, vilken motor är det då som går bäst ? nu menar jag i orginal skick inget trim lr så.

tack på förhand smile

Gasar tills det Rasar !!!

10 287 Inlägg
28 juli 2009
#2
B204GT.
/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 251 Inlägg
28 juli 2009
#3
En original 16V är ingen match såvida vi inte pratar 160hk / 165hk versionerna av ft'n, då är det lite match, men turbomaskinerna har dock fördel av högre vridmoment.


75 Inlägg
28 juli 2009
#4
Det finns ju 16v med turbo också wink, mene om du jämför med 16v och 8v med turbo tror jag dom är rätt likvärdiga. Speciellt idag när det inte finns en enda 740 turbo som inte är skruvad i eller är risiga ;/. Knappt några 16v heller.


Har 16v (ingen turbo) och det är mkt bra drag i den tkr jag.

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

Finlirare
478 Inlägg
28 juli 2009
#5
B230ET har ju mest hk, så den lär ju gå bäst (182hk)


10 287 Inlägg
28 juli 2009
#6
B204FT/GT har mer än B230ET.

/Göran

azXig skrev:
B230ET har ju mest hk, så den lär ju gå bäst (182hk)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

mulle mek
679 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#7
Herald skrev:
Det finns ju 16v med turbo också wink, mene om du jämför med 16v och 8v med turbo tror jag dom är rätt likvärdiga. Speciellt idag när det inte finns en enda 740 turbo som inte är skruvad i eller är risiga ;/. Knappt några 16v heller.


Har 16v (ingen turbo) och det är mkt bra drag i den tkr jag.

okej  aa men jag hörde av en kompis bara att  16v skulle dra en 740 med turbo , kanske va en lätt trycksturbo isåfall .

Gasar tills det Rasar !!!

mulle mek
679 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#8
Sharky skrev:
B204FT/GT har mer än B230ET.

/Göran

azXig skrev:
B230ET har ju mest hk, så den lär ju gå bäst (182hk)


okejj då vet jag det tack för hjälpen smile

Gasar tills det Rasar !!!

75 Inlägg
28 juli 2009
#9
r3zz1 skrev:
Herald skrev:
Det finns ju 16v med turbo också wink, mene om du jämför med 16v och 8v med turbo tror jag dom är rätt likvärdiga. Speciellt idag när det inte finns en enda 740 turbo som inte är skruvad i eller är risiga ;/. Knappt några 16v heller.


Har 16v (ingen turbo) och det är mkt bra drag i den tkr jag.

okej  aa men jag hörde av en kompis bara att  16v skulle dra en 740 med turbo , kanske va en lätt trycksturbo isåfall .

Lätttryck och lättryck, tror inte 740 hade någon sådan benämning iaf..940 har ju däremot
LTT= Lättrycksturbo

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
28 juli 2009
#10
vad jag vet så fanns 740 med följande effekter.

115hk GL
135hk GLE
156hk GLT(16v)
165hk TURBO (TIC?)
180hk TURBO (TIC)

sen fanns ju 16v turbo, utomlands.. dock "bara" på 2liter men den måste lämnat runt 200hk. Man kan ju skratta sig lycklig om man får tag på en....
Senast redigerat av AcesHigh666 (28 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

502 Inlägg
28 juli 2009
#11
Herald skrev:
Det finns ju 16v med turbo också wink, mene om du jämför med 16v och 8v med turbo tror jag dom är rätt likvärdiga. Speciellt idag när det inte finns en enda 740 turbo som inte är skruvad i eller är risiga ;/. Knappt några 16v heller.


Har 16v (ingen turbo) och det är mkt bra drag i den tkr jag.

Min är oplillad i motorn, förutom öppetluftfilter då. Den hade när den var ny 156hk och 242nm. Sedan har ju en del dött av ålder.

Men jag tror att glt 16v på 159hk och min snik turbo på 156 går likvärdigt. Kanske att 16v tar mig i starten men jag tar den när jag fått upp laddet.

Men jag har aldrig testat så det är bara teorier
Senast redigerat av klarrre (28 juli 2009)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

huh?
10 427 Inlägg
28 juli 2009
#12
klarrre skrev:
Men jag tror att glt 16v på 159hk och min snik turbo på 156 går likvärdigt. Kanske att 16v tar mig i starten men jag tar den när jag fått upp laddet.

Tveksamt att en 16v tar dig i starten, måste få upp varvet till över 4000 innan det börjar dra ordentligt.
Turbon vinner definitivt till 100km/h, GLT16V-bilar har angivna tider på 10,2-10,5s till 100km/h.
Turbo-bilarna har ju iaf runt 8-9. Ganska talande.

Skulle nog gissa på att 16v-bilarna kan vara lite piggare än turbomodellen 160-190km/h. Annars däng däng tongue


huh?
10 427 Inlägg
28 juli 2009
#13
AcesHigh666 skrev:
vad jag vet så fanns 740 med följande effekter.

115hk GL 113 / 116hk
135hk GLE 131hk
156hk GLT(16v) 159 (tom 1989), 155 (med automatlåda eller 1990<)
165hk TURBO (TIC?) 156hk tom 1989, 1990< 165hk
180hk TURBO (TIC) 176hk (B23ET) 182hk (B230ET)

sen fanns ju 16v turbo, utomlands.. dock "bara" på 2liter men den måste lämnat runt 200hk. Man kan ju skratta sig lycklig om man får tag på en....

Adderade in 'rätt' siffror wink


75 Inlägg
28 juli 2009
#14
klarrre skrev:
Herald skrev:
Det finns ju 16v med turbo också wink, mene om du jämför med 16v och 8v med turbo tror jag dom är rätt likvärdiga. Speciellt idag när det inte finns en enda 740 turbo som inte är skruvad i eller är risiga ;/. Knappt några 16v heller.


Har 16v (ingen turbo) och det är mkt bra drag i den tkr jag.

Min är oplillad i motorn, förutom öppetluftfilter då. Den hade när den var ny 156hk och 242nm. Sedan har ju en del dött av ålder.

Men jag tror att glt 16v på 159hk och min snik turbo på 156 går likvärdigt. Kanske att 16v tar mig i starten men jag tar den när jag fått upp laddet.

Men jag har aldrig testat så det är bara teorier

Nja, menar inte bara motorn, orginal överhuvudtaget..Sänkt tex, borttagen ljuddämpare elr utbytt mot en japs (tex). Klistermärken, tomtegranar i vindrutan och massa annat smått.

Det jag menar är att det är sådana här saker som gör att bilen verkar ha varit körd vilt med även ifall motorn är "orörd". Handen på hjärtat, hur gammal är du och hur kör du? smile Kör kanske normalt hela tiden men du skulle höra till en väldigt liten minoritetsgrupp bland tic-ägarna. Nämen, så några orginal 740-turbo har jag inte sett än. Hade tur så in i he**** när jag fick tag i min 16v iaf, övre medelålders man som har haft den i 21 år. Servad på Volvo och har en ej synlig repa (jag är petig hehe).

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

502 Inlägg
28 juli 2009
#15
Herald skrev:
Nja, menar inte bara motorn, orginal överhuvudtaget..Sänkt tex, borttagen ljuddämpare elr utbytt mot en japs (tex). Klistermärken, tomtegranar i vindrutan och massa annat smått. Det jag menar är att det är sådana här saker som gör att bilen verkar ha varit körd vilt med även ifall motorn är "orörd". Handen på hjärtat, hur gammal är du och hur kör du? smile Kör kanske normalt hela tiden men du skulle höra till en väldigt liten minoritetsgrupp bland tic-ägarna. Nämen, så några orginal 740-turbo har jag inte sett än. Hade tur så in i he**** när jag fick tag i min 16v iaf, övre medelålders man som har haft den i 21 år. Servad på Volvo och har en ej synlig repa (jag är petig hehe).

Just jag är bara 17, Övningskör mest och får då passa mig extra noga för att trampa för hårt på gasen. Men känner jag mig själv rätt så kommer de gasas en hel del med min tic senare ja.
Dock så har den bara haft 5 ägare och alla förutom 2 har varit gamla gubbar. Och har varit riktigt lungt körd av min polares morfar i en herrans massa år innan den ställdes av i min polares ägo, Och i januari blev den min.

Så såg min bil ut när jag köpte den, Hyfsat standard enligt mig
http://i295.photobucket.com/albums/mm14 … C00693.jpg

men min poäng var att de finns orörda org bilar, Även om dom inte går tretton på ett dussin längre.
Det skall tilläggas att inte heller min är 100% original längre, Den har nu öppet luftfilter och en borttagen slutburk, tonade rutor och allt de andra "fördärvet" vi unga gör.
Dock var den 100% original när jag köpte den i januari.
Mvh
Senast redigerat av klarrre (28 juli 2009)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

mulle mek
679 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#16
haha  skulle sitta fint med en 16v 2,3  fulltryckare  i bilen  wink men det kostar en del o köpa den motorn  .

Gasar tills det Rasar !!!

1 335 Inlägg
29 juli 2009
#17
Sharky skrev:
B204FT/GT har mer än B230ET.

/Göran

azXig skrev:
B230ET har ju mest hk, så den lär ju gå bäst (182hk)


Varken B204FT eller B204GT har suttit i 740! B204GT satt i 780 tex...

huh?
10 427 Inlägg
29 juli 2009
#18
OphanWitehall skrev:
Sharky skrev:
B204FT/GT har mer än B230ET.

/Göran

azXig skrev:
B230ET har ju mest hk, så den lär ju gå bäst (182hk)


Varken B204FT eller B204GT har suttit i 740! B204GT satt i 780 tex...

Man ska aldrig säga aldrig, finns folk i USA som har B204GT 740s från tex årsmodell 1990 wink


Prestandasiffror i 740:

B204GT:
- 200bhp @ 5300 rpm
- 290Nm (214 lbft) @ 2950 rpm
- acceleration 0-100 km/h (0-62 mph) = 7,9 seconds (740)
- top speed 215 km/h (136 mph)


Källa:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=173001



Sök