3606
Sök

Dålig respons på gasen S60 T5

26 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#1
när jag ger fullgas så reagerar den inte direkt. när jag växlar upp och ger gas så är det som att den styper sig själv. kan det vara så att den får för lite bränsle elr för mycket luft? fick ett tips om att göra rent gasspjället och byta packning.

NGN som har några ideer eller lösningar på mitt problem?
Tips och råd värdesätts
MVH// rickard

11 Inlägg
26 juli 2009
#2
kolla upp slangen mellan ic och undre tryckrör. den kan bli mjuk och tryckas ihop vid gaspådrag.


26 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#3
oki så du tror inte att det kan vara gasspjället då?? mvh// Rickard

4 822 Inlägg
26 juli 2009
#4
Steeen skrev:
kolla upp slangen mellan ic och undre tryckrör. den kan bli mjuk och tryckas ihop vid gaspådrag.

det blir ju över tryck när man gasar så hur kan den tryckas ihop då?

phixius skrev:
oki så du tror inte att det kan vara gasspjället då?? mvh// Rickard

testa att göra rent det, är inte så svårt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

11 Inlägg
27 juli 2009
#5
du har väl ett elektroniskt gasspjäll som sitter väldigt dumt under insuget och kabeln ligger bakom startmotor lite dumt..
förlåt, menade "sugslangen" mellan filter och hårfån..


4 822 Inlägg
27 juli 2009
#6
ja det är elektroniskt gasspjäll och ja det sitter på undersidan av insuget men det är inte så svårt att komma åt, det räcker att ta bort elfläkten så kommer man åt rätt bra.

det röret är i plast och det sugs garanterat inte ihop då det är av rätt hård plast.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

11 Inlägg
29 juli 2009
#7
det sitter en slang mellan rören för det ska flexa lite, men du kanske har sett något hemmabygge inte vet jag..


265 Inlägg
30 juli 2009
#8
kanske är dumt ute men när jag hade min galant gdi och skit i spjällhuset då tog jag ljummet vatten och duscha in med blom spruta sen pum,p gasa en stund sen en dusch till gasa o.s.v och det funka fint men jag vet inte vad det e för skillnad på elektriskt styrt och vanlig .

11 Inlägg
30 juli 2009
#9
du har en direktinsprutad motor från mitsubishi om jag inte har fel? ett elektroniskt spjäll drivs av en liten elmotor som reglerar luftflödet från ecmen. en vanlig regleras av en wire eller stag. på den sitter en tpc och en iac som skickar data till ecmen.


265 Inlägg
30 juli 2009
#10
jo det hade jag det kan inte vara den dära elmotorn du pratar om som går tungt ? mvh / t

11 Inlägg
30 juli 2009
#11
problemet är att den tappar kontakt med ecemen och ställer spjället fel. man kan inte laga spjället själv för det är som ett eget litet stydon som är förslutet.volvo har stora problem med att spjällen inte håller.
jag har annars byggt om ett elektroniskt spjäll till ett mekaniskt för att kolla om det gick å för slippa köpa ett 3", kom senare på att 960 har det hehe


265 Inlägg
30 juli 2009
#12
okey smile typiskt

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juli 2009
#13
Steeen skrev:
volvo har stora problem med att spjällen inte håller.

Det beror på vilken årsmodell det är på bilen, efter -02 fick man nya gasspjäll, och de krånglar väldigt sällan, det var mellan -00 och -02 som den första varianten krånglade en del.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök