3289
Sök

Använda relä för att ändra polaritet (eller vad det heter=

Volvo V70 2,4T Aut
147 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Håller på att installera larm på min bil. Jag ska ansluta en kabel (-) från larmet som ska sköta öppningen av skuffen. I manualen så står det att man ska använda ett rlä för att vända minus till plus. Hur bär man sig åt då?? Någon vänlig själ som vet??

Är en glad skit som har paserat 30 streckt och som bor i Eskilstuna. Mer info kommer

260 Inlägg
1 augusti 2009
Använd ett vanligt relä men du styr det men - istället för +

Volvo V70 2,4T Aut
147 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Om jag fattat det rätt så ska alltså minus anslutas till (30) där man ansluter + i normala fall?

Är en glad skit som har paserat 30 streckt och som bor i Eskilstuna. Mer info kommer

blacken
1 augusti 2009
Xyon_78 skrev:
Om jag fattat det rätt så ska alltså minus anslutas till (30) där man ansluter + i normala fall?

Nej, du måste ha en polvändare om du ska "vända" polaritet. En sådan kan du bygga själv relativt enkelt..
Senast redigerat av blacken (1 augusti 2009)

21 761 Inlägg
1 augusti 2009
Xyon_78 skrev:
Jag ska ansluta en kabel (-) från larmet som ska sköta öppningen av skuffen. I manualen så står det att man ska använda ett rlä för att vända minus till plus.

Menar du alltså att larmet skickar ut en minusspänning, men att det behövs en plus för att sköta öppningen av skuffen?

blacken
1 augusti 2009
Xyon_78 skrev:

Nej på "86" eller "85" vilken som. sedan så ansluter du + till "30" och sedan vidare till vad den nu än ska styra..
Senast redigerat av blacken (1 augusti 2009)

Bingolotto elller !
79 Inlägg
1 augusti 2009
Som Muschke skrev, styr reläet på minussidan... smile

Ständig plus kopplas på stift 85...
Minusstyrningen från larmet till stift 86 ( eller tvärtom)

30 kopplas till pluskabel (från batteriet som kommer mata bagageöppnaren..)
87 kopplas till bagageluckssolenoiden eller vad du nu har där...

Stift 87 och 30 sluts ihop, när man lägger spänning på stift 86 och 85 som går till en liten spole alltså.....
Senast redigerat av hellrejjser (1 augusti 2009)

Volvo V70 2,4T Aut
147 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Va bra, får tacka för all hjälp.

Sök