2988
Sök

vibrationer, sliten motorupphägning?

29 Inlägg
4 augusti 2006
Trådstartare
#1
Då jag växlar ner och motorbromsar så vibbrerar bilen, känns som om det kommer från motorn. Inget skrammel eller oljud, utan mest vibrationer.

En tanke är motorupphägning som behöver bytas. Vad säger ni, är det troligt?

Tack på förhand!

personbilstekniker
147 Inlägg
5 augusti 2006
#2
Det skulle kunna vara bussningarna till motorupphängningen som är dåliga. Vad är det för bil det handlar om?

2 652 Inlägg
5 augusti 2006
#3
kan vara växellåds bussningen .
kan du testa genopm att köra på tung växel på typ 2000varv sen lägger du full gas o släpper fort ,, rör sej växelspaken mkt så är de möjligt att de är den

29 Inlägg
5 augusti 2006
Trådstartare
#4
stilren skrev:
Det skulle kunna vara bussningarna till motorupphängningen som är dåliga. Vad är det för bil det handlar om?

Det är en Porsche 944 S2 Cab, har precis bytt koppling så hoppas det inte är den som strular..

Hur ska man kolla om motorfästena är slitna? Syns det på en gång eller måste man mäta?

personbilstekniker
147 Inlägg
5 augusti 2006
#5
det går kolla visuelt om man är två personer, en sitter och "rycker" lite på följande sätt att man lägger i ettans växel och handbromsen och låter motorn belastas lite på dragläge alltså inte släpa upp kopplingen helt!
Gör så några gånger med kort intervall. Ser då den andra personen att motorn rör på sig väldigt mycket kan det vara motor upphängningen, var noga med den personen som står utanför står jämte bilen (säkerhetsskäl).

personbilstekniker
147 Inlägg
5 augusti 2006
#6
stilren skrev:
det går kolla visuelt om man är två personer, en sitter och "rycker" lite på följande sätt att man lägger i ettans växel och handbromsen och låter motorn belastas lite på dragläge alltså inte släpa upp kopplingen helt!
Gör så några gånger med kort intervall. Ser då den andra personen att motorn rör på sig väldigt mycket kan det vara motor upphängningen, var noga med den personen som står utanför står jämte bilen (säkerhetsskäl).

angående det jag skrev innan, det kan ju vara kopplings lammelen som är dåligt centrerad.
Kom problemet precis efter kopplings bytet så kan det tyvärr vara något som har gått fel (det är lätt hänt) med monteringen av lammelen.

2 652 Inlägg
5 augusti 2006
#7
men en lamell kan väl i stort sett inte bli fel centrerad ? så fort den kommit på splinesen så är den ju rätt eller är jag ute o cyklar ? jag har iaf aldrig vart med om det .

personbilstekniker
147 Inlägg
5 augusti 2006
#8
bmw_z skrev:
men en lamell kan väl i stort sett inte bli fel centrerad ? så fort den kommit på splinesen så är den ju rätt eller är jag ute o cyklar ? jag har iaf aldrig vart med om det .

jo det har du ju rätt i tänkte lite fel. Har feber om det är en ursäkt.
Men om problemet uppstod efter lammel byttet låter de ju troligt att det har något samman band inte att den är fel centrerad just, det var lite klumpigt skrivit. Det finns ju lite som kan ha gått snett, det behöver inte kanske vara kopplingen just
Senast redigerat av stilren (5 augusti 2006)


Sök