3469
Sök

Nytt jobb, vad är minimilön för en bilmekaniker? Vad tjänar ni?

8 Inlägg
22 juli 2009
Mitt största råd skaffa kollektivavtal om det går! Gå med i a kassa!.

Det är mycket bättre att jobba än att gå arbetslös oavsett lön.

När jag var 16 så började jag jobba inom bygg och sket i skolan jag började första 6 månaderna med 50 spänn i timmen, med milersättning + rikskuponger.

Sedan när sommaren kom fyllde på vinter fick jag hundra kr i timmen.
sen har lönen stigit!

Men.

jag har även bytt några gånger.

Jag kommer ihåg när jag hade semester och tänkte jag vill jobba på hemorten och inte åka bil 1 timme till jobbet på morgonen
Ringde ett företag samma dag.
blev lovad bra lön med mera sen jobba jag då under semester och när lönen kom fick jag bara 75 kr i timmen och han sa du är bara 18 vad ska du med pengar till du är ju knappa barnet!

HAHA förstå vad man har dragit in pengar till honom en månad och bara bli pissad på!

Jag åkte och fyllde upp en massa diesel dunkar från hans farmar tank så jag kunde få plats med i bilen  och tackade för mig, och sa ha god fortsättning!.

Det finns alltid piss arbetsgivare som bara vill tjänna pengar på dig!  och ge en piss lön!,

Men finns många bra med!

Sedan är jag 20 år idag har jobbat då några år och nu är jag fullbetald!

Jag acepterade en låg igångs lön då jag verkligen ville jobba som vvs are!.

Det är bara att börja jobba och ha så kul på jobbet smile

2 182 Inlägg
22 juli 2009
Hade runt 15 000:- efter skatt, men vi hade akord där ja jobba så lönen pendlade varje månad wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 juli 2009
aantonn skrev:
blev lovad bra lön med mera sen jobba jag då under semester och när lönen kom fick jag bara 75 kr i timmen och han sa du är bara 18 vad ska du med pengar till du är ju knappa barnet!

HAHA förstå vad man har dragit in pengar till honom en månad och bara bli pissad på!

Jag åkte och fyllde upp en massa diesel dunkar från hans farmar tank så jag kunde få plats med i bilen  och tackade för mig, och sa ha god fortsättning!.

Precis vad min före detta arbetsgivare sa och sänkte min lön. tongue
Då fick han fingret och jag började på en ny firma veckan efter.

Nu har han lurat dit en ny snubbe som precis slutat skolan. sad
Skulle åkt dit och frågat om chefen sänkt lönen för honom än...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

60 Inlägg
22 juli 2009
Niklas1987 skrev:
Hade runt 15 000:- efter skatt, men vi hade akord där ja jobba så lönen pendlade varje månad wink

akord på en bilverkstad? där skulle jag fan inte lämna in min bil på service/rep......yikesroll
Senast redigerat av Shindou (22 juli 2009)

2 182 Inlägg
22 juli 2009
Shindou skrev:
Niklas1987 skrev:

akord på en bilverkstad? där skulle jag fan inte lämna in min bil på service/rep......yikesroll

Det var orimliga tider på allting ändå wink motorbyte var väl 3 timmar, å en motorservice skulle även den ta 3 timmar, ingen brydde sig ändå om akordet så det vart som det vart när man fick ett jobb.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

DFFL
9 020 Inlägg
22 juli 2009
TurbOla skrev:
aantonn skrev:

1. Ta reda på vad ni har för lön INNAN ni sliter en hel månad.
2. Var hittar ni ställen med såna chefer?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 juli 2009
FireTraXX skrev:

1. Jag hade jobbat där i ett par månader innan utan några problem eller klagomål.
2. Det är inte svårt, det är bara att gå ut i skogen och leta upp skogsentreprenörer på 50+ med stort ego, snål som en jude, och obehaglig som en ål...

DFFL
9 020 Inlägg
22 juli 2009
TurbOla skrev:
FireTraXX skrev:

1. Jag hade jobbat där i ett par månader innan utan några problem eller klagomål.
2. Det är inte svårt, det är bara att gå ut i skogen och leta upp skogsentreprenörer på 50+ med stort ego, snål som en jude, och obehaglig som en ål...

Taskigt läge, men för min del så skulle det kräva galet taskiga förhållanden innan jag sänkte någons lön.
Beror det på dåligt pengaflöde så är det oftast bättre att kicka någon, höja de andras löner lite och motivera de till att arbeta bättre.

Men men, sånt är livet.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 juli 2009
FireTraXX skrev:
Taskigt läge, men för min del så skulle det kräva galet taskiga förhållanden innan jag sänkte någons lön.
Beror det på dåligt pengaflöde så är det oftast bättre att kicka någon, höja de andras löner lite och motivera de till att arbeta bättre.

Men men, sånt är livet.

Situationen i skogen är egentligen komisk, för utländska entreprenörer och arbetare pressar ner priserna till sådana nivåer som svenska entreprenörer egentligen inte har råd med, dock har de skrivit på lån på maskiner för flera miljoner, som de måste få ihop pengar till.

Samtidigt vågar de svenska entreprenörerna inte säga något till skogsbolagen, för då kommer någon annan dåre att köra ännu billigare...

Så jag förstår ju att läget är pressat, men då skulle ju den chefen inte anställt mig till att börja med, tycker man, när han vet likaväl som jag hur dålig situationen är.
Sen kände jag ju inte honom lika bra när jag började där, som efter ett halvår.
Jag fick bli opererad och gå till kiropraktor p.g.a. ett problem som antagligen uppstod i en arbetssituation.
Fick jag någon sjuklön då, när jag fick ligga till sängs två veckor?
Nejdå...
Såna chefer vill man bara ha bort. roll
Och nej, jag var inte fackansluten.

Min kollega som jobbat där i 26 år hade 120kr/t + semesterersättning...
Också en anledning för mig att försöka slå mig fram inom någon annan bransch istället. tongue

DFFL
9 020 Inlägg
22 juli 2009
TurbOla skrev:
[
Situationen i skogen är egentligen komisk, för utländska entreprenörer och arbetare pressar ner priserna till sådana nivåer som svenska entreprenörer egentligen inte har råd med, dock har de skrivit på lån på maskiner för flera miljoner, som de måste få ihop pengar till.

Samtidigt vågar de svenska entreprenörerna inte säga något till skogsbolagen, för då kommer någon annan dåre att köra ännu billigare...

Så jag förstår ju att läget är pressat, men då skulle ju den chefen inte anställt mig till att börja med, tycker man, när han vet likaväl som jag hur dålig situationen är.
Sen kände jag ju inte honom lika bra när jag började där, som efter ett halvår.
Jag fick bli opererad och gå till kiropraktor p.g.a. ett problem som antagligen uppstod i en arbetssituation.
Fick jag någon sjuklön då, när jag fick ligga till sängs två veckor?
Nejdå...
Såna chefer vill man bara ha bort. roll
Och nej, jag var inte fackansluten.

Min kollega som jobbat där i 26 år hade 120kr/t + semesterersättning...
Också en anledning för mig att försöka slå mig fram inom någon annan bransch istället. tongue

Visst att man kan vara sniken, men 120kr i timmen efter 26 jävla år?!
Jag är yngre än tiden han jobbat där och tjänar mer...

Låter ju inte riktigt rätt.

Russel Crowe, Gladiator.

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 juli 2009
FireTraXX skrev:

Nej, det tycker inte jag heller.
Visst, sen har han ju tjänstebil också, men hur mycket gör det?

Men 120kr/t efter 26år - och då kan man betänka att det ändå nästan är MAX-lönen hos ett av Sveriges största skogsföretag, som jag tror ligger på 126kr/timmen.

Detta är sådant som man inte fick veta på utbildningen och skolan när man gick där... roll

Så nu är jag helt inne på att tvärvända och byta bransch, så fort det finns någon bra öppning. smile

196 Inlägg
22 juli 2009
Brains skrev:
Louise skrev:
Jag kan ju tycka att i såna här tider tar man vilket jävla jobb man får, oavsett lön.. Och sen är det väl som alla säger att lönen stiger under de första åren..

Där kan jag faktiskt inte hålla med.
Märks det att folk jobbar för mindre ja då kommer förmodligen allas lön att sjunka.
För ingen kan väl allvarligt tro att ett företag kommer höja lönerna till "normal"nivå sen om dom har märkt att dom har tillräckligt med anställda ändå?

Du kanske har en poäng där.. men jag tar hellre 10 000 i månaden än inte alls mycket.. det är inte direkt kul att gå hemma hela dagarna och vända på varenda krona man har..

2 021 Inlägg
22 juli 2009
är 18 år gammal nyutbildad, får ca 85kr timmen runt 14papp innan skatt i månadslön tror ja de blir.

88 Inlägg
22 juli 2009
Arbetare som genomgått någon av branschens yrkesnämnd godkänd grundutbildning
och därvid uppnått av yrkesnämnden fastställda mål, inplaceras i yrkesgrupp
d). Efter ytterligare sex månaders arbete i yrket tillgodoräknas arbetaren 4 år i
yrket och må ej placeras i lägre grupp än c).
Med godkänd grundutbildning avses:
a) Gymnasieskolans 3-åriga fordonsprogram
b) Av MYN godkänd grundläggande arbetsmarknadsutbildning
c) Annan av yrkesnämnden godkänd grundutbildning

Lägsta tidlöner utgör i kronor per månad:
Fr o m den avtalsperiod som innehåller:
Yrkesgrupp 1 maj 2007 1 maj 2008 1 maj 2009
t) Fordonstekniker  18613 kr
a) Yrkesarbetare (mekaniker, elektriker,
plåtslagare, smeder, svetsare,
maskinarbetare, karosseriarbetare,
sadelmakare, lackerare, gummireparatörer,
reservdelsmän) som arbetat minst 6 år i yrket
samt är fullt kompetent att utföra inom resp
yrkesart förekommande arbeten. 17992kr
b) Yrkesarbetare, som arbetat minst 5 år i yrket  17267kr
c) Yrkesarbetare, som arbetat minst 4 år i yrket  15822kr
d) Arbetare, som arbetat minst 3 år i yrket 15488kr
e) Arbetare, som arbetat minst 2 år i yrket 15340kr
f) Arbetare som fyllt 18 år  14655kr
g) Arbetare som fyllt 17 år  10982kr
h) Arbetare som fyllt 16 år  10717kr

Så kommer ni direkt från skolan med utbildning är lägsta lönen 15488kr och efter 6mån arbete höjs lönen till 15822kr och efterytterligare 12månader till lönegrupp b).

Glöm inte att företaget ska ha kollektivavtal så ni är rätt försäkrade och får inbetald avtalspension.

7 274 Inlägg
23 juli 2009
IROC skrev:
Arbetare som genomgått någon av branschens yrkesnämnd godkänd grundutbildning
och därvid uppnått av yrkesnämnden fastställda mål, inplaceras i yrkesgrupp
d). Efter ytterligare sex månaders arbete i yrket tillgodoräknas arbetaren 4 år i
yrket och må ej placeras i lägre grupp än c).
Med godkänd grundutbildning avses:
a) Gymnasieskolans 3-åriga fordonsprogram
b) Av MYN godkänd grundläggande arbetsmarknadsutbildning
c) Annan av yrkesnämnden godkänd grundutbildning

Lägsta tidlöner utgör i kronor per månad:
Fr o m den avtalsperiod som innehåller:
Yrkesgrupp 1 maj 2007 1 maj 2008 1 maj 2009
t) Fordonstekniker  18613 kr
a) Yrkesarbetare (mekaniker, elektriker,
plåtslagare, smeder, svetsare,
maskinarbetare, karosseriarbetare,
sadelmakare, lackerare, gummireparatörer,
reservdelsmän) som arbetat minst 6 år i yrket
samt är fullt kompetent att utföra inom resp
yrkesart förekommande arbeten. 17992kr
b) Yrkesarbetare, som arbetat minst 5 år i yrket  17267kr
c) Yrkesarbetare, som arbetat minst 4 år i yrket  15822kr
d) Arbetare, som arbetat minst 3 år i yrket 15488kr
e) Arbetare, som arbetat minst 2 år i yrket 15340kr
f) Arbetare som fyllt 18 år  14655kr
g) Arbetare som fyllt 17 år  10982kr
h) Arbetare som fyllt 16 år  10717kr

Så kommer ni direkt från skolan med utbildning är lägsta lönen 15488kr och efter 6mån arbete höjs lönen till 15822kr och efterytterligare 12månader till lönegrupp b).

Glöm inte att företaget ska ha kollektivavtal så ni är rätt försäkrade och får inbetald avtalspension.

Åh herregud...
Vilken jävla tur att jag inte gick inriktning personbilsmekaniker!

593 Inlägg
23 juli 2009
Shindou skrev:
Niklas1987 skrev:

ok, namen då får du nog skruva med bilen hemma isåfall för 80% av alla verstäder där ja bor kör med akordsystemet. bara så du vet..

8 Inlägg
5 augusti 2009
cool
FireTraXX skrev:
TurbOla skrev:
aantonn skrev:

Dessa idioter ser jag överallt egentligen. Vi hade redan kommit överens på en lön men så kom det där:)

Vissa människor har ingen själv aktning när detta händer, dock så gör det inte mig mkt då jag fick med mig ett antal hundra liter smile

Men efter det har jag alltid allt på papper nu! Mycket tryggare. och omöjligt att något går snett!.

Norrlänning
1 453 Inlägg
6 augusti 2009
TurbOla skrev:
FireTraXX skrev:

Nej, det tycker inte jag heller.
Visst, sen har han ju tjänstebil också, men hur mycket gör det?

Men 120kr/t efter 26år - och då kan man betänka att det ändå nästan är MAX-lönen hos ett av Sveriges största skogsföretag, som jag tror ligger på 126kr/timmen.

Detta är sådant som man inte fick veta på utbildningen och skolan när man gick där... roll

Så nu är jag helt inne på att tvärvända och byta bransch, så fort det finns någon bra öppning. smile

Då måste de vara ett oseriöst skogsbolag... ja jobbar själv åt ett stort skogsbolag och ja tjänar för mycket med tanke på min ålder.. Dock jobbar ja inte inom skogsbruket...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 augusti 2009
Ellertz skrev:
Då måste de vara ett oseriöst skogsbolag... ja jobbar själv åt ett stort skogsbolag och ja tjänar för mycket med tanke på min ålder.. Dock jobbar ja inte inom skogsbruket...

Ja, jag har ju inte direkt sagt något annat.
Han skryter om hur duktiga hans förare är, så Södra sänker ackordet för honom, eftersom de menar att han kan köra mer per timme då. roll

Som maskinförare i skogen har man väldigt dåligt betalt, med väldigt få undantag.
Hovmantorp är Sveriges största skogsentreprenadfirma, maxlönen där är 126kr/timme har jag för mig.

Oavsett hur länge man jobbat där.
Så jag rekommenderar inte att söka skogsjobb, låt branschen kollapsa först eller låt balterna springa in och göra jobben.

Men nu är vi offtopic. smile

Sök