2600
Sök

Vad kan man göra för att öka gasresponsen på en saab 9-5?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 augusti 2009
jc skrev:
Byt till Aero kobra med. Det röret som går från LMM till turbon. Jag tyckte det blev väldigt stor skillnad på min gamla 9-5a när jag gjorde det. Finns även eftermarknads kobra att köpa som är ännu större.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=664588

Ja det ger en del men det är inte bolt-on som dieselsnorkeln är.

Ska man ha kungskobran vilket är den största kobra som någonsin suttit på en saab original (9-5 Aero 06-) så måste man antingen byta både själva kobran och turbons kompressordel till en Aero -06 kompressor eller bearbeta sin nuvarande turbo för att det ska passa.

Och när man snackar om "kobran" så ska man vara lite försiktig eftersom det finns ett antal olika rör och dom har alla sina egna smeknam såsom snoken, kobran och kungskobran tongue

Artikelnummret till kungskobran är 55 560 602 och den kostar runt tusingen på saab, känner du dig förmögen så är artikelnummret till Aero -06 turbon 55 560 601 men ska man köpa en helt ny turbo tjänar man nog mer på att köpa en bearbetad sådan från tex maptun. Och när du har köpt kungskobran så köper du en adapter/slangsats för vevhusventilationen (även den ifrån maptun) till nya så att det med funkar. Gamla vevhusventilationsröret som sitter i toppen av kobran skruvas fast medans det nya är en slang som bara sticks ner i ett hål.

Så ja, det finns en hel del att göra om du vill ha bättre respons i bilen, en liten summering:

--Enkla ingrepp--

Montera dieselsnorkel.
Montera ett bättre flödande insatsfilter i originalburken.
Eller montera ett öppet filter.

--Medelstora ingrepp--

Tre tums downpipe samt sport eller race kissemiss.
Sportavgas från katalysatorn och bak.

--Större ingrepp--

Skippa balansaxlarna.
Skruva bort ACn eller iaf köp multiremmen till en bil utan AC och släng på varpå ACn kopplas förbi.
Montera ett inloppsrör till turbon från en Aero -06 (känd som Kungskobran).

Som en liten notis ang. bytet av avgassystem så kan jag bara nämna att om du får tag i en 400 131 363 "Sportljuddämpare" så sitter det otroligt snyggt på 9-5:or.  Dämparen är tillverkad för Saab av österrikiska Remus som gör avgassystem av väldigt god kvalitet och dessa dämpare med det fina slutröret fanns som tillval för 9-5:or som tillverkades 1998 till 2001.

Har nog ingen egen bild på hur det ser ut men om man googlar artikelnummret så får man fram en fin bild på hur grejorna ser ut, jag kan lova att det sitter snuskigt bra smile

EDIT: rotade fram sidan själv:

http://www.elkparts.com/saab-95-m98/exh … p1951.html
Senast redigerat av TBOC_Razor (9 augusti 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 600 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
tack igen smile ska pröva dom enkla metoderna först. har inte så direkt  mycket pengar tongue  men till hör ju när man är utan jobb och vänta in  a kassa tongue men ska pröva disel snorklen.

gör som jag kör gubba racer=)

401 Inlägg
9 augusti 2009
på min blev det ingen skillnad med dieselsnorkeln..fast det förväntade jag inte mig heller.Kanske är lite placebo effekt på den?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 augusti 2009
Saab_Diana skrev:
på min blev det ingen skillnad med dieselsnorkeln..fast det förväntade jag inte mig heller.Kanske är lite placebo effekt på den?

Jag tror att det beror på om ens bil är trimmad eller inte och sen vilken motor man har.

Bytte på en helt original 2.0t automat men ägaren märkte ingen skillnad fast sen är hans definition av en häftig acceleration att trycka ner gasen halvvägs och puttra iväg. Så att han inte märkte någon skillnad blir jag inte direkt förvånad av.

Men som sagt, jag märkte en rejäl skillnad men att skillnaden blev så stor för min del kan ju bero på att snorkeln var ett större hinder för motorn för min del än mot vad det är på en två-nolla.

Som sagt, har man en 2.3t eller mer så märker man nog av bytet mer än med en 2.0t.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök