2231
Sök

Vad kan man göra för att öka gasresponsen på en saab 9-5?

2 600 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#1
hej har chipat min saab 9-5 2,0t ifrån 98 och uppskattas ha 215hk men vill ha en bättre respons på gasen tycker den fotfarande är lite seg tongue den är bara chipad inget annat är gjort har tänkt att byta avgasystemet till ett halv sats bsr 2,5 tums ifrån katten. ökar det nått eller är det downpipes bytte som gäller för det ska bli något bättre ? är inte så bra på just detta så behöver lite hjälp

gör som jag kör gubba racer=)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 augusti 2009
#2
3tum från turbo ska tydligen göra en hel del... dock behöver man inte ha 3 hela vägen

2slow

2 600 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#3
okej man kan kankse ha 3 tum downpip till katten sen 2,5 tum resten ? om detta nu gör nån skillnad tongue

gör som jag kör gubba racer=)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 augusti 2009
#4
Glöm inte insuget.

Köp en 5327424 på saab för ~200kr och släng på bilen så bättrar man på responsen en hel del.


Bild finns i mitt galleri smile


EDIT: Länk för dom lata: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=464343


Och sen kan man ju bara fråga hur mycket du egentligen tänker göra med bilen för att bättra på responsen ??


För ska du göra lite mer aggressiva ingrepp i bilen så är ju borttagning av AC om du har det och klippa balansaxelkedjan två grejor till.
Senast redigerat av TBOC_Razor (8 augusti 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 600 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#5
har hört flera som byter  till en disel snorkel ge det en bättre gas respons ?  avagssyemet ska bytas efter som mitt gammla håller nog inte ihop så länge till tongue tanke på det är så dyrt att köpa orginal tongue så tänkte jag köpa ett bsr 2,5 tums halvsats. billigare och snyggare och låter lite mera dovare än det orginala tongue sen är frågan vad man ska göra med downpipen den är dyr som satan tycker jag tongue men hur mycket gör en större downpip igentligen ?

gör som jag kör gubba racer=)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 augusti 2009
#6
Dieselsnorkeln är ju som du ser, om du tittar på min bild, betydligt grövre än originalet så det underlättar en hel del för bilen att få i sig den luft den vill ha.

Det ger inte mer hästar i bilen men det gör att motorn får i sig luft lättare = bättre respons.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

134 Inlägg
9 augusti 2009
#7
Fungerar det på andra bilar också? Har en Golf IV med lite seg gasrespons eller vad man ska säga... Blir det bättre om jag hittar ett större insug?

2 600 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#8
får testa diselsnorkel smile  verka inte vara så dyrt tongue  heter det diselsnorkel eller heter det insugs rör ? tänkte köpa på saab sånna fall tongue har ett sport luft filter insats filter  men det är betydligt mindre än orginal ska det vara så eller är det fel filter. tro det är ett bsr filter:P

gör som jag kör gubba racer=)

3 295 Inlägg
9 augusti 2009
#9
köp ett öppet sportfilter från www.speedparts.se istället.. det fungerar ungefär(om inte bättre) på samma sätt.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 augusti 2009
#10
Audion skrev:
Fungerar det på andra bilar också? Har en Golf IV med lite seg gasrespons eller vad man ska säga... Blir det bättre om jag hittar ett större insug?

Det funkar säkert på andra bilar med men det är ju bara på 9-5 jag vet hur grejorna ser ut och hur jävligt det är att byta dvs inte jävligt alls tongue


klimpan skrev:
får testa diselsnorkel   verka inte vara så dyrt   heter det diselsnorkel eller heter det insugs rör ? tänkte köpa på saab sånna fall  har ett sport luft filter insats filter  men det är betydligt mindre än orginal ska det vara så eller är det fel filter. tro det är ett bsr filter:P

Som sagt så är artikelnummret till dieselsnorkeln 5327424 och den kostar 200kr så bara rulla in på närmsta saab-åf och säg att du vill ha en sån så plockar dom hem en på någon dag.

För att montera den så behöver man bara plocka ner grillen och lossa tutorna samt skruva bort en skruv som håller snorkeln i ovankant samt en slangklämma som sitter på luftburken. Man behöver inte ens lyfta bilen för att montera den.


Slave_joe skrev:
köp ett öppet sportfilter från www.speedparts.se istället.. det fungerar ungefär(om inte bättre) på samma sätt.

Jo visst kan man göra det men att hålla på med öppna filter och en massa annat skit kan bli betydligt dyrare i längden om man inte sköter om det som man ska. En droppe olja för mycket på filtret och du har blivit ett par tusingar fattigare ganska fort.

Såvida du inte menar ett insatsfilter till original-burken men det tvivlar jag på av någon anledning tongue

Att bara byta snorkeln är helt riskfritt och därmed totalt idiotsäkert, man kan inte sabba något genom att byta snorkel och därför tycker jag att det är bättre att rekommendera. Dessutom är det billigare med 200kr för en ny snorkel än 300-400kr för ett nytt filter och är man inte nöjd efter att ha bytt snorkeln så kan man ju bara köpa ett insatsfilter till original-burken och slänga i.

Då har man alla fördelar med att köra original kombinerat med fördelarna med att köra trim.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 600 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#11
får tacka dig igen  TBOC_Razor  du har svar på många frågor smile ska testa detta smile

gör som jag kör gubba racer=)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
9 augusti 2009
#12
klimpan skrev:
får tacka dig igen  TBOC_Razor  du har svar på många frågor smile ska testa detta smile

Ja gör du det smile

Jag märkte iaf en markant förbättring på min 9-5:a så du bör ju med märka av det på din även om din två-nolla saknar lite i slagvolym och inte har mitsu turbo (ännu??  tongue ).

Och även om du inte blir nöjd med bara snorkeln så köp ett insatsfilter som andas lite mer, tillsammans med den grövre snorkeln blir det lika bra som ett öppet filter men mer original = mindre problem och mindre synligt på tex besiktning om ni nu har lika petiga gubbar där som här.

Jag har varit nära att åka på en mer nogrann effekt-kontroll men att bilen ser helt original ut tror jag har räddat mig ^^;

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 926 Inlägg
9 augusti 2009
#13
Angående avgassystemet så tar avgaserna mest plats när de är som varmast dvs. i grenröret, downpipe osv.. När de kyls ner längre bak behöver du inte lika stort avgassystem..

Så jag skulle satsa på att byta från turbon och bak för mer respons.

Större insug som TBOC_Razor säger gör också bättre respons.

56 Inlägg
9 augusti 2009
#14
Byt till Aero kobra med. Det röret som går från LMM till turbon. Jag tyckte det blev väldigt stor skillnad på min gamla 9-5a när jag gjorde det. Finns även eftermarknads kobra att köpa som är ännu större.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=664588

2 164 Inlägg
9 augusti 2009
#15
Ett litet trimm kan också göra skillnad på responsen då dom orginal har en liten fördröjning inbyggd för miljön skull.
Men öppet filter ska plaseras fram bakom dimljuset annars funkar de inte så bra.
Trim och större inlopp till turbon gör mest för responsen och sen om de är trimmat är ju IC och avgassystem man ska ge sig på.

MVH


2 600 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#16
jag får prova och byta till disel snorkel och sport filter  insatt filter  vill inte ha öppet vet inte om det är nån större skillnad på dom. för utom ljudet kankse ? men annars är det avgas systemet man får ta en titt på måste ju byta halvsatsen än då efter som det gammla börja rosta sönder.

gör som jag kör gubba racer=)

2 665 Inlägg
9 augusti 2009
#17
Släng stress fläkten, då får du bättre respons. Hela den tekniken ger ju dålig respons.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 600 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#18
Rickard-v skrev:
Släng stress fläkten, då får du bättre respons. Hela den tekniken ger ju dålig respons.

vad mennar du med stress fläkt?  den som går en stund efter man ha stängt av bilen ?

gör som jag kör gubba racer=)

139 Inlägg
9 augusti 2009
#19
stressfläkt*  = turbo

2 600 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#20
hehe nä turbon ska vara på (;

gör som jag kör gubba racer=)


Sök