3697
Sök

Saab 9-5 2,3t-98 120kw Högtturbotryck utan någon trimmnong?

116 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej
kör en saab 9-5 2,3t-98 import som har 120kw vilket blir 163 hk,( De som är bytt på den är kobra insug, BSR halvsystem och Öppet-filter. ) men har nyligen kopplat på en turbotrycksmätare pga av tyckte den gick för bra för att vara en 163hk, och såg då att bilen laddar upp mot 1,2-1,1 bar, men den går inte som den skulle ha det turbotrycket?!?

när jag ska köra på och laddar fullt så rycker den i omgångar ett tag sen ger den gämn effekt, (de är inte turbon som är dålig, bytte turbon i maj-09 ) finns inga pysventiler, eller dylikt, och alla slangar sitter där de ska, ingen slang är lös i alla fall.
För den kan inte vara chippad, för bilen går inte så pass bra!
Undrar bara var mer man kan söka efter vad någon kan ha gjort med bilen?

Tacksam för svar!
// Berg


1 019 Inlägg
22 juli 2009
#2
Var kopplade du in laddtrycksmätaren?


116 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#3
I vacum slangen till avlastningsventilen med en tre-vägs port som har en strypning, och strypningen är kopplad till mätaren, allt enligt Speedparts anvisningar. big_smile


2 021 Inlägg
22 juli 2009
#4
den bör vara chippad, chippade bilar brukar ladda någon sådant(1,1bar)


1 019 Inlägg
23 juli 2009
#5
Beergh skrev:
I vacum slangen till avlastningsventilen med en tre-vägs port som har en strypning, och strypningen är kopplad till mätaren, allt enligt Speedparts anvisningar. big_smile

Avlastningsventilen styrs av en magnetventil så trycket i slangen som går till AV är inte det samma som laddtrycket. Koppla istället mätaren till vakuumslangen som går till bränsletrycksregulatorn och kontrollera vad den laddar då.


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
23 juli 2009
#6
Garfield skrev:
Beergh skrev:
I vacum slangen till avlastningsventilen med en tre-vägs port som har en strypning, och strypningen är kopplad till mätaren, allt enligt Speedparts anvisningar. big_smile

Avlastningsventilen styrs av en magnetventil så trycket i slangen som går till AV är inte det samma som laddtrycket. Koppla istället mätaren till vakuumslangen som går till bränsletrycksregulatorn och kontrollera vad den laddar då.

du tänker inte på WG nu? för WGn har ju magnetventil men jag har aldrig hört att dumpen skulle ha någon?!

det kan ju vara skruvad WG på bilen ifall den är ställbar?, har du bytt turbo? då kanske det blev någon WG med annat ladd inställt på den?


116 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#7
Garfield skrev:
Beergh skrev:
I vacum slangen till avlastningsventilen med en tre-vägs port som har en strypning, och strypningen är kopplad till mätaren, allt enligt Speedparts anvisningar. big_smile

Avlastningsventilen styrs av en magnetventil så trycket i slangen som går till AV är inte det samma som laddtrycket. Koppla istället mätaren till vakuumslangen som går till bränsletrycksregulatorn och kontrollera vad den laddar då.

Ok, Ska ta en kikare på det, Tack,


116 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#8
Xoff skrev:
Garfield skrev:
Beergh skrev:
I vacum slangen till avlastningsventilen med en tre-vägs port som har en strypning, och strypningen är kopplad till mätaren, allt enligt Speedparts anvisningar. big_smile

Avlastningsventilen styrs av en magnetventil så trycket i slangen som går till AV är inte det samma som laddtrycket. Koppla istället mätaren till vakuumslangen som går till bränsletrycksregulatorn och kontrollera vad den laddar då.

du tänker inte på WG nu? för WGn har ju magnetventil men jag har aldrig hört att dumpen skulle ha någon?!

det kan ju vara skruvad WG på bilen ifall den är ställbar?, har du bytt turbo? då kanske det blev någon WG med annat ladd inställt på den?

Köpte orginal turbo och mätte längden på wg armen som kunde vart skruvad på, men den rasade och den nya hade lika långa wg armar, Tack,


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
23 juli 2009
#9
kom på en sak till nu, har du bytt magnetventilen? för den kan ju mycket väl gett med sig å står fullt öppen hela tiden... det vore ju samma sak som att sätta pystrim på den...


116 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#10
Xoff skrev:
kom på en sak till nu, har du bytt magnetventilen? för den kan ju mycket väl gett med sig å står fullt öppen hela tiden... det vore ju samma sak som att sätta pystrim på den...

nej, den har jag inte bytt! om de är så så kan de förklara de höga turbotrycket, för känns som den laddar för fullt men får inte soppa så till det trycket! tack! ska ta en titt på detta!


1 019 Inlägg
23 juli 2009
#11
Xoff skrev:
du tänker inte på WG nu?

Nej

Xoff skrev:
för WGn har ju magnetventil men jag har aldrig hört att dumpen skulle ha någon?

Nu har du hört det. smile


1 353 Inlägg
25 juli 2009
#12
Garfield skrev:
Beergh skrev:
I vacum slangen till avlastningsventilen med en tre-vägs port som har en strypning, och strypningen är kopplad till mätaren, allt enligt Speedparts anvisningar. big_smile

Avlastningsventilen styrs av en magnetventil så trycket i slangen som går till AV är inte det samma som laddtrycket. Koppla istället mätaren till vakuumslangen som går till bränsletrycksregulatorn och kontrollera vad den laddar då.

är du skön på riktigt eller? AV:n är väl ändå kopplad direkt till spjället på alla bilar för den ska ge lika mycket mottryck när du laddar på för att hålla dumpen stängd och för att vakumet ska kunna öppna den.
va skulle en MV göra för nytta på slangen till AV:n?
förklara gärna varför o ta gärna bilder så man får se hur de ser ut.


1 019 Inlägg
25 juli 2009
#13
Crille88 skrev:
är du skön på riktigt eller? AV:n är väl ändå kopplad direkt till spjället på alla bilar för den ska ge lika mycket mottryck när du laddar på för att hålla dumpen stängd och för att vakumet ska kunna öppna den.
va skulle en MV göra för nytta på slangen till AV:n?
förklara gärna varför o ta gärna bilder så man får se hur de ser ut.

Jag sitter inte och hittar på om det är det du tror?

http://geting.se/image.php/184947-avmv.JPG
Nummer 25 är magnetventilen och AV har nummer 19.

Anledningen till magnetventilens existerande är att man då bättre kan kontrollera när avlasningsventilen ska vara öppen eller stängd. På t.ex 9-3ss med V6 sitter en helt elektrisk AV så långt ifrån "alla bilar" har AV kopplad direkt till spjället...


116 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#14
Garfield skrev:
Crille88 skrev:
är du skön på riktigt eller? AV:n är väl ändå kopplad direkt till spjället på alla bilar för den ska ge lika mycket mottryck när du laddar på för att hålla dumpen stängd och för att vakumet ska kunna öppna den.
va skulle en MV göra för nytta på slangen till AV:n?
förklara gärna varför o ta gärna bilder så man får se hur de ser ut.

Jag sitter inte och hittar på om det är det du tror?

http://geting.se/image.php/184947-avmv.JPG
Nummer 25 är magnetventilen och AV har nummer 19.

Anledningen till magnetventilens existerande är att man då bättre kan kontrollera när avlasningsventilen ska vara öppen eller stängd. På t.ex 9-3ss med V6 sitter en helt elektrisk AV så långt ifrån "alla bilar" har AV kopplad direkt till spjället...

Ok. men om jag förstår rätt är det den ventilen nr 25 som jag ska tästa att byta för den kan göra så att turbon laddar fullt? tack för svaret!



Sök