Har börjat lite med mappning och har lite funderingar kring detta, det sägs att flamhastigheten är högst kring lambda 0,92 och att du därmed får högst effekt. I och med den höga flamhastigheten lär det inte behövas lika mycket förtändning för att komma så nära det optimala tändläget, MBT (maximum brake torque), eller tills knack uppstår. Ändå mappar de flesta mot betydligt lägre lambdavärden (vilka ger lägre flamhastighet) och höjer förtändningen, detta borde väl leda till att tryckpeaken i förbränningsrummen nås vid ungefär samma vev-vinkel som innan? Är det isåfall enbart den kylande effekten av den feta blandningen man vill åt eller finns det effekt att hämta?
Har också läst att bensin med högre oktanhalt brinner långsammare än lågoktaning bensin, och att det är anledningen till att man kan köra med högre förtändning utan att motorn knackar, om detta stämmer, hur kommer det sig att man kan hämta mer effekt även här?
Är det isåfall enbart den kylande effekten av den feta blandningen man vill åt eller finns det effekt att hämta?
Att många mappar lite fett och med snäll förtändning har nog med säkerhet att göra. Bättre att ha lite säkerhet i maskin istället för att lägga den på gränsen och pressa ut max. Man måste ju ändå ta en viss hänsyn till bränsle kvalité, temperatur, tryck (höjd över havet) mm kan ändras under motorns livstid och då kan det vara skönt att ligga lite safe. En "hemma mappare" har ju inte riktigt de resurser en större tillverkare har att testa saker o ting och bygga in tillförlitligheten under alla konstiga driftförhållanden......
oskar_j skrev:
Har också läst att bensin med högre oktanhalt brinner långsammare än lågoktaning bensin, och att det är anledningen till att man kan köra med högre förtändning utan att motorn knackar,
Njaa....anledningen till att man kan köra aggresivare förtändning utan att motorn spikar med ett högre oktantal är för att bränslet klarar en högre temperatur utan att självantända:
Är det isåfall enbart den kylande effekten av den feta blandningen man vill åt eller finns det effekt att hämta?
Att många mappar lite fett och med snäll förtändning har nog med säkerhet att göra. Bättre att ha lite säkerhet i maskin istället för att lägga den på gränsen och pressa ut max. Man måste ju ändå ta en viss hänsyn till bränsle kvalité, temperatur, tryck (höjd över havet) mm kan ändras under motorns livstid och då kan det vara skönt att ligga lite safe. En "hemma mappare" har ju inte riktigt de resurser en större tillverkare har att testa saker o ting och bygga in tillförlitligheten under alla konstiga driftförhållanden......
oskar_j skrev:
Har också läst att bensin med högre oktanhalt brinner långsammare än lågoktaning bensin, och att det är anledningen till att man kan köra med högre förtändning utan att motorn knackar,
Njaa....anledningen till att man kan köra aggresivare förtändning utan att motorn spikar med ett högre oktantal är för att bränslet klarar en högre temperatur utan att självantända:
Att mappa både fett och med låg förtändning är väl sällan man gör, fettar på gör man för att kunna köra med högre förtändning (och därmed får du antagligen din tryckpeak vid samma vev-vinkel), fettar man både på och sänker tändningen kommer man förmodligen väldigt långt ifrån MBT (självklart beroende på hur stora ändringar du gör). För skiftande förhållanden så som insugstemperatur finns det kompenseringskurvor, så med de rätt mappade ska man fortfarande ha marginalerna på sin sida.