3988
Sök

Hjälp med val av topp till Volvo 740 B230E

Skogis
22 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#1
vad är det för skillnad på 405, 530 och 531 topp med respektive kam-axel. effekt mässit dvs.
jag ska på börja renovering av min B230E, och har funderingar på att byta toppen. till antingen någon av dessa lr 16v kanske till och med konvertera den till turbo (om budgeten tillåter de dvs).

Respektera andra, så respekterar dom dig
Mitt projekt = http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=145844

498 Inlägg
11 augusti 2009
#2
Om du söker så lovar jag att du hittar något ! Finns massa massa trådar om detta. Sök på google om du inte hittar på garaget.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

908 Inlägg
11 augusti 2009
#3
som sagt, 355 trådar finns det om detta, MINST!

Skogis
22 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#4
har inte hitta något om vad det är för skillnad på dessa toppar

Respektera andra, så respekterar dom dig
Mitt projekt = http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=145844

908 Inlägg
11 augusti 2009
#5
okej.. jag har ingen aning själv om 405 men jag vet att 531 toppen har bättre kanaler än 530 toppen har..

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
11 augusti 2009
#6
Volvo 8V topplock:
1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398
Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.

2 "Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405
Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.

BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or
SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or

SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen "böjer" sig.





Vill dock lägga till att jag ej skrivit det, Hade en anteckning på datan som jag hade sparat.

Mvh


Skogis
22 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#7
jag tackar och bugar för informationen Equinox

Respektera andra, så respekterar dom dig
Mitt projekt = http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=145844

14 Inlägg
11 augusti 2009
#8
tänk på att du måste ha spridar i toppen hål om du har mekaniskt insprut och det är lätare att hitta på 405er än 531er



Sök