3338
Sök

Motorn lossnat...va f*n gör jag nu

1 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
hej alla kunniga!

jag har ett problem ... ett stort problem! jag har en vw multivan -93 2,4 diesel där helt enkelt en motorbult gått av. så nu sitter motorn c:a 1 dm framskjuten mot kylaren . detta hände när jag backade, och den bara small rätt av! jag är väll inte helt okunnig på bilar , men det här är långt över min gräns! hur kommer det sig att bulten kan gå rakt av?
Och går det överhuvudtaget att göra något åt? eller är det bara att köra kärran på närmaste skrot?
Eller ... jag har hört mig för och nån säger att det går att domkrafta motorn på plats och sen ska det i stort sätt vara frid och fröjd! . har visseligen lite svårt att tro på det.

hoppas på lite hjälp från någon som vart med om liknande , om det nu finns någon!

/tack på förhand
Senast redigerat av danwesterlund (11 april 2009)

1 418 Inlägg
11 april 2009
byt motorfäste om det bara är det som är trasigt?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
11 april 2009
kolla motorfästena som sagt ja, och kolla kardanen så att det inte är den som är boven i dramat smile Kan hända konstiga saker med den om deninte är 100% rak wink
Senast redigerat av Evil_90 (11 april 2009)

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
12 april 2009
Evil_90 skrev:
kolla motorfästena som sagt ja, och kolla kardanen så att det inte är den som är boven i dramat smile Kan hända konstiga saker med den om deninte är 100% rak wink

Bilen i fråga är framhjulsdriven.

187 Inlägg
12 april 2009
Kanske är kardanförgasarsnöret?

Moderatorer gillar vänliga och hjälpande medlemmar.
Vi gillar humor också.

Byggare Behm
562 Inlägg
12 april 2009
Låna en motorlyft, häng upp motorn i den och vinsca så att motorn sitter rakt igen, du lär nog plocka av huven för att motor lyften ska komma åt.
Kontrollera motorfästet , är det snett ? Byt fäste eller rikta, , köp ny bult och sätt dit.

Alternativ 2 är en stark domkraft, då kanske du kan trycka tillbaks motorn på rätt ställe underifrån
och göra samma procedur.
Se upp med oljetråget och slangar och sånt så du inte klämmer sönder dom.

Vet inte om det var det svaret du ville ha..

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
12 april 2009
g-man skrev:
Evil_90 skrev:

Bilen i fråga är framhjulsdriven.

Oj, my mistake tongue

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Bags are for bitches
296 Inlägg
13 april 2009
Har du tur så borde det gå att bara sätta tillbaks motorn med en domkraft.. men förstår inte hur hela motorn kan ha flyttats sig av att bara en skruv gått av?

Eller har jag fel igen?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
13 april 2009
Hahaha det där lät ju    bra..... roll Förstår inte vad du ska till skroten och göra om bilen är bra i övrigt? Min snurra for fram och tillbaka flera cm när jag köpte den pga totalslut momentstagsbussningar och varken jag, bilen eller motorn tog någon större skada av det så inte förstår jag din oro med skroten.

Häkta tillbaka motorn och byt ut blut och ev motorfästen så ska den gå fint igen, det bästa sättet är troligtvis med en motorlyft för att slippa byta tråg tongue
Senast redigerat av TenZer (13 april 2009)

Rock'n Roll

406 Inlägg
13 april 2009
Hade samma problem på min Calibra. Fick lyfta den till rätta med motor lyft. Sedan fick jag bora om hålet till bulten och gänga om det o sätta i en ny bult. Men är det en bit kvar av bulten på din bil så kan nu nog ta bort den med en rörtång tongue

MvH Glenn Wiberg

1 827 Inlägg
13 april 2009
_Jonex_ skrev:
Låna en motorlyft, häng upp motorn i den och vinsca så att motorn sitter rakt igen, du lär nog plocka av huven för att motor lyften ska komma åt.
Kontrollera motorfästet , är det snett ? Byt fäste eller rikta, , köp ny bult och sätt dit.

Alternativ 2 är en stark domkraft, då kanske du kan trycka tillbaks motorn på rätt ställe underifrån
och göra samma procedur.
Se upp med oljetråget och slangar och sånt så du inte klämmer sönder dom.

Vet inte om det var det svaret du ville ha..

Fungerar precis lika bra med en vanlig domkraft, dom tål mycket mer än vikten på en motor.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

185 Inlägg
14 augusti 2009
HAHAHA*ASGARV*!!! förlåt kunde inte stå imot tongue ganska kul faktist ^^ men gör som dom andra säger lyft motorn..

Lev livet för du har bara ett

Sök