Hejsan, jag har köpt ett kitsystem för ett tag sedan och satt in 6.5or i dörrarna och nu ska jag sätta in diskanterna men frågar är vad ska jag sätta dom? ska jag sätta dom vid original diskanterna så dom kommer under galler och blir nog snyggast enligt mycket eller ska jag sätta dom sidan om ( 2 bilder finns som förklarar lite mer ) Och har en Bild på " original diskanten och tänkte om man ska sätta den nya diskanten under galler är det då smart att ta en göra hål där jag har markerat med rött och trycka ner dom nya där och rikta dom emot föraren ? För tycker det är en bra hållare som kan hålla upp diskanten fint och så det ser ut som original, eller förlorar jag för mycket ljud pga att ha ett galler i vägen ?
Finns nog inte så mycker mer att säga än att du bör testa själv och se om det anser det låta bra. Det kan göra stora skillnader beroende på hur du riktar den.
Jag tror det finns stor chans att det låter bäst om du sätter dem bredvid 6.5an.
Det blir sälllan bra om man kör diskanten mer än 2decimeter från mellanregistret.
mvh Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Ofta så följer det ju med monteringsringar osv för att montera dem infällt på en relativt plan yta, i skylinen så körde jag hål rätt igenom dörrsidan med hålsågen och monterade dit diskanten. Jag blev nöjd med resultatet och det ser nästan orginalmonterat ut
Jag tror det finns stor chans att det låter bäst om du sätter dem bredvid 6.5an.
Det blir sälllan bra om man kör diskanten mer än 2decimeter från mellanregistret.
mvh Jonas
Inte för att kritisera någon på något sätt.. men om man inte bör ha diskanten mer än 2 dm från mellanregister, så borde man ju lika gärna kunna köra med koaxialer??. vad jag har förstått med kittsystem är att man ska kunna plasera elementen oberoende av varandra för att få en bättre ljudbild?. då måste man ju kunna sätta den längre ifrån mellanregistren?. jag kan mycket väl ha fattat fel, så rätta mig hemskt gärna i så fall. Kunskapen om billjud är inte så stor, men för mig är min teori i alla fall logisk.
Mvh// Wille
// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >
Jag tror det finns stor chans att det låter bäst om du sätter dem bredvid 6.5an.
Det blir sälllan bra om man kör diskanten mer än 2decimeter från mellanregistret.
mvh Jonas
Inte för att kritisera någon på något sätt.. men om man inte bör ha diskanten mer än 2 dm från mellanregister, så borde man ju lika gärna kunna köra med koaxialer??. vad jag har förstått med kittsystem är att man ska kunna plasera elementen oberoende av varandra för att få en bättre ljudbild?. då måste man ju kunna sätta den längre ifrån mellanregistren?. jag kan mycket väl ha fattat fel, så rätta mig hemskt gärna i så fall. Kunskapen om billjud är inte så stor, men för mig är min teori i alla fall logisk.
Mvh// Wille
Det stämmer. Midbasen kan man ha nere vid knäna eftersom det ljudet tar sig fram ändå men om man sätter diskanten där nere så tappar man väldigt mycket och får en dålig ljudbild. diskanten ska sitta så nära huvudhöjd som möjligt. instrumentpanelen är ett bra ställe eller högt uppe på dörrsidan. det är ju inte knäna man vill spela för eller?
Jag tror det finns stor chans att det låter bäst om du sätter dem bredvid 6.5an.
Det blir sälllan bra om man kör diskanten mer än 2decimeter från mellanregistret.
mvh Jonas
Inte för att kritisera någon på något sätt.. men om man inte bör ha diskanten mer än 2 dm från mellanregister, så borde man ju lika gärna kunna köra med koaxialer??. vad jag har förstått med kittsystem är att man ska kunna plasera elementen oberoende av varandra för att få en bättre ljudbild?. då måste man ju kunna sätta den längre ifrån mellanregistren?. jag kan mycket väl ha fattat fel, så rätta mig hemskt gärna i så fall. Kunskapen om billjud är inte så stor, men för mig är min teori i alla fall logisk.
Mvh// Wille
Det stämmer. Midbasen kan man ha nere vid knäna eftersom det ljudet tar sig fram ändå men om man sätter diskanten där nere så tappar man väldigt mycket och får en dålig ljudbild. diskanten ska sitta så nära huvudhöjd som möjligt. instrumentpanelen är ett bra ställe eller högt uppe på dörrsidan. det är ju inte knäna man vill spela för eller?
En bra ljudbild är inte heller när hälften spelar uppe och hälften nere. Jag har märkt av att dom gånger jag inte har haft diskanterna nära mellanregistret så brukar dom kunna bli väldigt vassa.
Jag tror det finns stor chans att det låter bäst om du sätter dem bredvid 6.5an.
Det blir sälllan bra om man kör diskanten mer än 2decimeter från mellanregistret.
mvh Jonas
Inte för att kritisera någon på något sätt.. men om man inte bör ha diskanten mer än 2 dm från mellanregister, så borde man ju lika gärna kunna köra med koaxialer??. vad jag har förstått med kittsystem är att man ska kunna plasera elementen oberoende av varandra för att få en bättre ljudbild?. då måste man ju kunna sätta den längre ifrån mellanregistren?. jag kan mycket väl ha fattat fel, så rätta mig hemskt gärna i så fall. Kunskapen om billjud är inte så stor, men för mig är min teori i alla fall logisk.
Mvh// Wille
Jiimpa skrev:
Det stämmer. Midbasen kan man ha nere vid knäna eftersom det ljudet tar sig fram ändå men om man sätter diskanten där nere så tappar man väldigt mycket och får en dålig ljudbild. diskanten ska sitta så nära huvudhöjd som möjligt. instrumentpanelen är ett bra ställe eller högt uppe på dörrsidan. det är ju inte knäna man vill spela för eller?
Hmmm..... Låt se nu.
Fördelar koaxial: Diskanten mittmonterad i elementet. Nackdelar: Diskanten är monterad mitt i elementet. Detta påverkar hur resten av mellanregistret upplevs då diskanten oftast täcker en del av konen. (Finns givetvis undantag med dessa KOSTAR pengar) Delningsfiltren är oftast av sämre typ och kvalitét (finns även här undantag MEN DE KOSTAR)
Fördel kitsystem: Ingen diskant ivägen för mellanregistret. Bättre delningsfilter och komponenter i dessa (oftast) Nackdel kitsystem: Monteras diskanten för långt ifrån så blir risken för fasfel mellan diskant och mellanregister mer påtagligt och det låter sämre. Detta har mkt med delningsfiltret att göra och GÅR att lösa men kräver en del kunskap och jobb. Det är DÄRFÖR man inte bör montera diskanten för långt bort ifrån mellanregistret.
Detta var bara ngr små skillnader...men ack så viktiga. Det finns andra för och nackdelar men detta är de jag anser vara bland de viktigaste
Ska och ska, prova och se om du blir nöjd. Montera allt utom diskanterna sen spelar du och samtidigt flyttar omkring på diskanterna. Då hör du ju på engång var du anser att dom låter som bäst för dig.
Ska och ska, prova och se om du blir nöjd. Montera allt utom diskanterna sen spelar du och samtidigt flyttar omkring på diskanterna. Då hör du ju på engång var du anser att dom låter som bäst för dig.
Mycket bra det du säger:D nu ska jag bara vänta tills bilen kommer tillbaka