3863
Sök

Plats för diskanterna?

46 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
Hejsan, jag har köpt ett kitsystem för ett tag sedan och satt in 6.5or i dörrarna och nu ska jag sätta in diskanterna men frågar är vad ska jag sätta dom? ska jag sätta dom vid original diskanterna så dom kommer under galler och blir nog snyggast enligt mycket eller ska jag sätta dom sidan om ( 2 bilder finns som förklarar lite mer )
Och har en Bild på " original diskanten och tänkte om man ska sätta den  nya diskanten under galler är det då smart att ta en göra hål där jag har markerat med rött och trycka ner dom nya där och rikta dom emot föraren ? För tycker det är en bra hållare som kan hålla upp diskanten fint och så det ser ut som original, eller förlorar jag för mycket ljud pga att ha ett galler i vägen ?

Bild 1
https://www1.garaget.org/archive/87/86464/158940/158940-1543664.jpg

Bild 2
https://www1.garaget.org/archive/87/86464/158940/158940-1543666.jpg

7 275 Inlägg
14 augusti 2009
Finns nog inte så mycker mer att säga än att du bör testa själv och se om det anser det låta bra.
Det kan göra stora skillnader beroende på hur du riktar den.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 augusti 2009
Jag tror det finns stor chans att det låter bäst om du sätter dem bredvid 6.5an.

Det blir sälllan bra om man kör diskanten mer än 2decimeter från mellanregistret.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

46 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
men vet inte riktigt hur jag ska sätta fast dom då, pga det skulle bli i dörren

4 767 Inlägg
14 augusti 2009
Ofta så följer det ju med monteringsringar osv för att montera dem infällt på en relativt plan yta, i skylinen så körde jag hål rätt igenom dörrsidan med hålsågen och monterade dit diskanten. Jag blev nöjd med resultatet och det ser nästan orginalmonterat ut smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/53/537073_kvarkm.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/53/548208_3u90qg.jpg

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

46 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
mycket snyggt, ska titta på detta, hade helst velat göra dom i gallerna för att få fram mer original men det kanske inte blir bra och då är det skit
Senast redigerat av Gajo (14 augusti 2009)

149 Inlägg
14 augusti 2009
jonash skrev:
Jag tror det finns stor chans att det låter bäst om du sätter dem bredvid 6.5an.

Det blir sälllan bra om man kör diskanten mer än 2decimeter från mellanregistret.

mvh Jonas

Inte för att kritisera någon på något sätt.. men om man inte bör ha diskanten mer än 2 dm från mellanregister, så borde man ju lika gärna kunna köra med koaxialer??.  vad jag har förstått med kittsystem är att man ska kunna plasera elementen oberoende av varandra för att få en bättre ljudbild?.
då måste man ju kunna sätta den längre ifrån mellanregistren?. jag kan mycket väl ha fattat fel, så rätta mig hemskt gärna i så fall. Kunskapen om billjud är inte så stor, men för mig är min teori i alla fall logisk.

Mvh// Wille

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

767 Inlägg
14 augusti 2009
littlewille90 skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Inte för att kritisera någon på något sätt.. men om man inte bör ha diskanten mer än 2 dm från mellanregister, så borde man ju lika gärna kunna köra med koaxialer??.  vad jag har förstått med kittsystem är att man ska kunna plasera elementen oberoende av varandra för att få en bättre ljudbild?.
då måste man ju kunna sätta den längre ifrån mellanregistren?. jag kan mycket väl ha fattat fel, så rätta mig hemskt gärna i så fall. Kunskapen om billjud är inte så stor, men för mig är min teori i alla fall logisk.

Mvh// Wille

Det stämmer.
Midbasen kan man ha nere vid knäna eftersom det ljudet tar sig fram ändå men om man sätter diskanten där nere så tappar man väldigt mycket och får en dålig ljudbild. diskanten ska sitta så nära huvudhöjd som möjligt. instrumentpanelen är ett bra ställe eller högt uppe på dörrsidan. det är ju inte knäna man vill spela för eller?

7 275 Inlägg
14 augusti 2009
Jiimpa skrev:
littlewille90 skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Mvh// Wille

Det stämmer.
Midbasen kan man ha nere vid knäna eftersom det ljudet tar sig fram ändå men om man sätter diskanten där nere så tappar man väldigt mycket och får en dålig ljudbild. diskanten ska sitta så nära huvudhöjd som möjligt. instrumentpanelen är ett bra ställe eller högt uppe på dörrsidan. det är ju inte knäna man vill spela för eller?

En bra ljudbild är inte heller när hälften spelar uppe och hälften nere.
Jag har märkt av att dom gånger jag inte har haft diskanterna nära mellanregistret så brukar dom kunna bli väldigt vassa.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 augusti 2009
littlewille90 skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Mvh// Wille

Jiimpa skrev:
Det stämmer.

Hmmm.....
Låt se nu.

Fördelar koaxial:
Diskanten mittmonterad i elementet.
Nackdelar:
Diskanten är monterad mitt i elementet. Detta påverkar hur resten av mellanregistret upplevs då diskanten oftast täcker en del av konen. (Finns givetvis undantag med dessa KOSTAR pengar)
Delningsfiltren är oftast av sämre typ och kvalitét (finns även här undantag MEN DE KOSTAR)

Fördel kitsystem:
Ingen diskant ivägen för mellanregistret.
Bättre delningsfilter och komponenter i dessa (oftast)
Nackdel kitsystem:
Monteras diskanten för långt ifrån så blir risken för fasfel mellan diskant och mellanregister mer påtagligt och det låter sämre. Detta har mkt med delningsfiltret att göra och GÅR att lösa men kräver en del kunskap och jobb. Det är DÄRFÖR man inte bör montera diskanten för långt bort ifrån mellanregistret.

Detta var bara ngr små skillnader...men ack så viktiga. Det finns andra för och nackdelar men detta är de jag anser vara bland de viktigaste
Senast redigerat av Lonefox (14 augusti 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

149 Inlägg
14 augusti 2009
ok tack för svaren:). då är kunskapen uppdaterad lite:).

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

46 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Tackar lonefox mycket bra och veta, Men hur långt är max "kabeln" ska vara för att inte få fasfel?
Jag ska alltså inte koppla dom i instrumentbrädan?

Jag hade tänkt koppla in delningsfilerna under diskanterna och sedan köra originalkabel ut till 6,5orna? ä

7 275 Inlägg
15 augusti 2009
Ska och ska, prova och se om du blir nöjd.
Montera allt utom diskanterna sen spelar du och samtidigt flyttar omkring på diskanterna.
Då hör du ju på engång var du anser att dom låter som bäst för dig.

21 761 Inlägg
15 augusti 2009
Det är inte längden på kabeln som gör att det blir fasfel, det är avståndet mellan mellanregister och diskant. smile

jonash skrev en bra utgångspunkt, dvs helst inte mer än 2 decimeter. Brains ger också bra exempel, alltså att prova sig fram.
Senast redigerat av Drönirettab (15 augusti 2009)

46 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Ska och ska, prova och se om du blir nöjd.
Montera allt utom diskanterna sen spelar du och samtidigt flyttar omkring på diskanterna.
Då hör du ju på engång var du anser att dom låter som bäst för dig.

Mycket bra det du säger:D nu ska jag bara vänta tills bilen kommer tillbaka

Sök