Volvo 244 oljetrycksfel

volvo244-83
14 augusti 2009 · 135 Inlägg

hej har en volvo 244 (b21a) och lampan lyser på instrumentpanelen att det är oljetrycks fel.
och jag undrar om nån vet om det är samma gänga där som oljetrycksgivaren sitter som i  tändstif hålen sitter?
i så fall borde det  gå att kolla trycket med en komprsormätare i hålet där oljetrycksgivare sitter?

gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
14 augusti 2009 · 444 Inlägg

Har du kollat att du har nog med olja för det första? smile På b20in äre då en liten gänga, tror inte b21:an har så våldsamt mycket större så du får dit en komprovare för tändstiftshål.

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
volvo244-83
14 augusti 2009 · 135 Inlägg

olja är det i motorn, det har jag kollat men när jag startar den så släcks i ca 2 sek

volvo244-83
14 augusti 2009 · 135 Inlägg

jag jag skruva på locket när man fyller på olja och det var rätt torrt men lite olja sen så starta jag den, och sen kände jag igen och det var oljigt imot va de var innan jag starta den så den måste ju pumpa runt olja i motorn det var därför jag ville kolla trycket där i oljetryck.. sitter.
om de kan vara oljetryckgivaren som är trasig?

volvo___142
14 augusti 2009 · 70 Inlägg

det enklaste är väl att byta givaren bara

Opel Kadett "Lingonet" (1978)
262turbo
14 augusti 2009 · 1 004 Inlägg

volvo244-83 skrev:
jag jag skruva på locket när man fyller på olja och det var rätt torrt men lite olja sen så starta jag den, och sen kände jag igen och det var oljigt imot va de var innan jag starta den så den måste ju pumpa runt olja i motorn det var därför jag ville kolla trycket där i oljetryck.. sitter.
om de kan vara oljetryckgivaren som är trasig?

man  brukar inte kolla oljetryck på insidan locket...

Senast redigerat av 262turbo (14 augusti 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
volvo244-83
14 augusti 2009 · 135 Inlägg

nej jag vet men vill bara försäkra mig om att det kommer fram olja.
de kan ju vara om det är för tunn olja i motorn,
ska byta givaren så får jag se om det är den.
men oljepumpen kan ju inte vara trasig eller sitter det en liten propeller i gummi som har gått sönder ?

Blondie1
14 augusti 2009 · 333 Inlägg

jag har en kompis som hade exakt samma fel han såg att en eller två O-ringar i pumpen va dåliga men de hjälpte inte så då kopplade han in en oljetrycks mättare från biltema o såg att de inte va något fel bilen går fortfarande va jag vet:P lycka till:P

volvo244-83
14 augusti 2009 · 135 Inlägg

tack då vet jag, får väll titta om det är det efter jag bytt givare om lampan fortfarande lyser

Blondie1
14 augusti 2009 · 333 Inlägg

gör såtongue   

volvo244-83 skrev:
tack då vet jag, får väll titta om det är det efter jag bytt givare om lampan fortfarande lyser

Mack Forum- och sitemoderator
14 augusti 2009 · 26 183 Inlägg

Kolla så inte någon kabel ligger och skaver från generatorn. Jag hade det problemet så lampan lös.
Bara ett tips.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
volvo244-83
15 augusti 2009 · 135 Inlägg

jo det kan det ju vara bilen är ju som sagt old:p

volvo244-83
16 augusti 2009 · 135 Inlägg

kabeln till givaren var trasig så jag drog om den och torka rent från olja,
och när jag starta den så slockna den under ca 3-4 sek sen tändes den så var det lika oljigt där igen så det måste vara givaren som läcker olja och den nya givaren kommer på tisdag så hoppas det fungerar efter det.
men du gick kylaren sönder så fick en ny som inte var så slut som den gamla, de satt en geting i den som var halv vägs igenom kylaren haha:p

Drönirettab
16 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

När du ändå är och rotar i motorrummet så kan du kolla på kabeln till tempgivaren och kablarna vid generatorn, de kan ha söndertorkade höljen så att trådarna sticker fram.

På min 240-86 hade höljet till tempgivarkabeln torkat sönder (går under insugningsröret) och trådarna jordade mot motorblocket, det innebar att tempmätaren ibland skenade upp på rött och jag trodde att motorn helt plötsligt kokade. smile

volvo244-83
16 augusti 2009 · 135 Inlägg

jo det kan ju jag göra så får jag det gjort om dom skulle vara dåliga

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang