Var många år sedan jag kollade, men då (kan ha varit 2004 eller nåt i den stilen) gick avgastempgivaren på ungefär 6.000 om jag inte minns helt tokigt. De delar som är unika för B204FT/GT är DYYYYRA!
Är inte helt omöjligt att jag har en sån givare liggande faktiskt. Skulle kunna mäta lite på den så vi kan bena ut om din givare överhuvudtaget fungerar!
Som Sharky säger så är det riktigt trevliga motorer när de funkar som de ska, men det är grymt mycket mer teknik som kan jävlas mot en vanlig 8V och börjar man trimma får elektroniken ofta frispel eftersom den får "tokiga" värden att jobba mot. Att de flesta motortrimmare också har dålig kunskap om dem gör ju inte saken bättre när man vill vela med styrboxarna.
Sprutet på B204GT/FT har en hel massa hyss för sig. Istället för att i princip bara gå på hur mycket luft LMM säger att motorn drar i sig och pytsa in mer bränsle efter det och finjustera efter lambda, så tar detta sprut hänsyn till varvtal, hastighet, spjälläge (potentiometer i gasspjället), kylvätsketemp (extragivaren i kylet som du nämnde), motorknack, avgastemp etc.
Har fått lite olika siffror vad gäller avgastempen, men det verkar som att sprutet börjar feta på extra när avgastempen överstiger 950 °C.
Om sprutet inte får signal från kylvätsketemp eller avgastemp så tycker jag det verkar ganska logiskt att det i sånna fall utgår från att kylvätsketempen är låg och avgastempen hög för att ligga på den säkra sidan. Ungefär som ett "limp-home"-läge där man tar det säkra före det osäkra. Hellre att motorn går fett än snålt!
Har själv en B204FT i min 940 (nåja, just nu står motorn under ett skynke i ett hörn i garaget), men jag kör vanliga 2.4 i min för att slippa krångel. Funkar bra så också, fast man blir ju utan alla "flashiga" grejer som gör motorn mer unik.