3056
Sök

Turboaggregat Saab Trionic 5 Förklaring.

148 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
#1
Nån som vet hur ett T25 Aggregat ser ut? vad är det för fläns på den? Vad är en fläns? Vad innebär T3/T4 ?, har nämligen kanske åkt på ett ev turboras enligt verkstan, de pratar om turboaggregat och fläns  mm, jag förstår ingenting! De frågar om T3 fläns eller vad det T4 fläns?? Vad sitter det på min 900 2.0T -94 orginal?
Passar några andra aggregat rakt av på min motor? har hört att 9:5ans Aero turbo ska passa om man vill ha mer effekt? Rätta mig nu snälla!

Kan inte så mycket om detta som ni märker...hoppas ni har överseende med det smile


131 Inlägg
29 oktober 2008
#2
Hej det sitter ett T25 aggregat original på Saab 900 turbo 1994-1998. Det sitter en T25 fläns original. Själva flänsen är "plattan" på turbo/grenrör. Ja en 9-5 aero passar bult on på grenröret.

I drive I laugh and I Conquer

7 274 Inlägg
29 oktober 2008
#3
Men 9-5 aero turbon är väl en mitsu turbo och kräver andra olje anslutningar?
Kanske även behöver byta ut vatten anslutningarna, inte säker.
Speedparts säljer väl ett komplett paket med slangar som krävs till bytet?


131 Inlägg
29 oktober 2008
#4
smilesmile
Brains skrev:
Men 9-5 aero turbon är väl en mitsu turbo och kräver andra olje anslutningar?
Kanske även behöver byta ut vatten anslutningarna, inte säker.
Speedparts säljer väl ett komplett paket med slangar som krävs till bytet?

Jappp det stämmer. Menar att turbon passar på grenrörsflänsen smile

I drive I laugh and I Conquer

1 497 Inlägg
29 oktober 2008
#5
Speed_Advanced skrev:
smilesmile
Brains skrev:
Men 9-5 aero turbon är väl en mitsu turbo och kräver andra olje anslutningar?
Kanske även behöver byta ut vatten anslutningarna, inte säker.
Speedparts säljer väl ett komplett paket med slangar som krävs till bytet?

Jappp det stämmer. Menar att turbon passar på grenrörsflänsen smile

Men skall du sätta dit en annan turbo så behöver du annan programvara också.

148 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#6
AxlSam skrev:
Speed_Advanced skrev:
smilesmile
Brains skrev:
Men 9-5 aero turbon är väl en mitsu turbo och kräver andra olje anslutningar?
Kanske även behöver byta ut vatten anslutningarna, inte säker.
Speedparts säljer väl ett komplett paket med slangar som krävs till bytet?

Jappp det stämmer. Menar att turbon passar på grenrörsflänsen smile

Men skall du sätta dit en annan turbo så behöver du annan programvara också.

Det sitter steg 1 i den om det e det du menar smile


148 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#7
Speed_Advanced skrev:
Hej det sitter ett T25 aggregat original på Saab 900 turbo 1994-1998. Det sitter en T25 fläns original. Själva flänsen är "plattan" på turbo/grenrör. Ja en 9-5 aero passar bult on på grenröret.

Jaha smile nu har man lärt sig det oxå:P tack för hjälpen smile


1 497 Inlägg
30 oktober 2008
#8
D. Runbom skrev:
AxlSam skrev:
Speed_Advanced skrev:
smilesmile
Jappp det stämmer. Menar att turbon passar på grenrörsflänsen smile

Men skall du sätta dit en annan turbo så behöver du annan programvara också.

Det sitter steg 1 i den om det e det du menar smile

Steg 1 spelar ingen roll om du byter till en annan turbo.
Du behöver programvara till den andra turbon.
(Menar då om du sätter dit en Aero turbo).

Det skiljer på spoolup tider mellan de olika snurrorna.
Och de levererar olika mängd luft vid 1 bars laddtryck.

Vilket kan medföra att den inte kompenserar detta med bränsle
och bilen går för magert.

2 164 Inlägg
30 oktober 2008
#9
Har man en ng900 så ska man ha en TD04 som är anpassad för den bilen med 6ans avgashus och inte 5ans som sitter på 9-5 Aero/220hk motorerna.
Köp rätt och sen en uppgradering av programvaran så blir de bra.

MVH

F


148 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
#10
Fredrik-79 skrev:
Har man en ng900 så ska man ha en TD04 som är anpassad för den bilen med 6ans avgashus och inte 5ans som sitter på 9-5 Aero/220hk motorerna.
Köp rätt och sen en uppgradering av programvaran så blir de bra.

MVH

F

Okej! Tack för hjälpen! Verkar inte vara något turboras på g utan har upptäckt någon spricka i slangen till ic, behöver kanske ej byta turbo? hör att det läcker luft ut på tomgång och även ¨när man kör försikitigt...även Check Engine lampan har börjat lysa igår kväll.


148 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
#11
AxlSam skrev:
D. Runbom skrev:
AxlSam skrev:

Men skall du sätta dit en annan turbo så behöver du annan programvara också.

Det sitter steg 1 i den om det e det du menar smile

Steg 1 spelar ingen roll om du byter till en annan turbo.
Du behöver programvara till den andra turbon.
(Menar då om du sätter dit en Aero turbo).

Det skiljer på spoolup tider mellan de olika snurrorna.
Och de levererar olika mängd luft vid 1 bars laddtryck.

Vilket kan medföra att den inte kompenserar detta med bränsle
och bilen går för magert.

Okej men du menar en speciell programvara till JUST den Aero turbon då? smile finns de hos saab trimmare eller? smile


5 710 Inlägg
31 oktober 2008
#12
D. Runbom skrev:
AxlSam skrev:
D. Runbom skrev:

Det sitter steg 1 i den om det e det du menar smile

Steg 1 spelar ingen roll om du byter till en annan turbo.
Du behöver programvara till den andra turbon.
(Menar då om du sätter dit en Aero turbo).

Det skiljer på spoolup tider mellan de olika snurrorna.
Och de levererar olika mängd luft vid 1 bars laddtryck.

Vilket kan medföra att den inte kompenserar detta med bränsle
och bilen går för magert.

Okej men du menar en speciell programvara till JUST den Aero turbon då? smile finns de hos saab trimmare eller? smile

Vanligtvis ja.
Be om ett steg 1 med TD04 snurra så har de säker nått på lager, du är inte den första;)

MVH Jonas
..............

31 Inlägg
20 augusti 2009
#13
Är det någon som har koll på vilka anslutningar som måste bytas om man skulle byta till en sådan turbo? Visst är det 15t som sitter på 9-5 aero?


Sök