ny fråga!!! hur få dit högtalare i instrumentpanelen, audi 80

Jonathan_lindgren
9 maj 2009 · 297 Inlägg

Hej jag har fått mej en audi 80 nu för 3 dagar sen... en 93a, fräsch och rostfri...  det ljudet som satt i då var orginal högtalare fram och sen sitter det 6*9or (bra/dåligt?) i bakdörrarna. 6*9orna är ju lätta att byta ut men jag funderar på 4"arna fram... ploppade upp gallret å upptäckte en (enligt mej) egendomlig konstruktion där högtalaren bara sitter i en skruv å sen ner i något spår som håler den på plats...

Det jag då undrade över var om man får plats att bygga en ram av tex spånskiva lr mdf uppåt som man fäster i det skruvhållet för isf skulle man ju kunna göra hålet vinklat innåt (hoppas ni förstår) å få plats med tex en 5,25" eller kanske tom 6,5"? är det värt å lägga energi på det lr ska jag bara lägga i nya 4" å va glad? och isf passar vilken 4" som helst om det skulle bli så?

Sen en sak till, dom hålen som sitter under högtalargallrena in mot bilen om man säger, fyller dom någon funktion?

vet inte om frågan redan tagits upp men jag sökte å hittade inget iaf :S

tack för er tid
/jonte

Senast redigerat av Jonathan_lindgren (24 maj 2009)

te_wik Forummoderator
9 maj 2009 · 12 813 Inlägg

Tjeenare.

Visst kan man bygga ut brädan så du får plats med 5.25"/6.5", men frågan är om det inte är vettigare att köpa ett par bra 4" ist.

"hålen som sutter under hägtalargallrerna in mot bilen" säger du... (??)
Det är inte så att det är luftutblåsen på instrumentbrädan du menar?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Rayya
9 maj 2009 · 876 Inlägg

fixa ett par koxialer 4"blir skit bra smile

Volvo V70n "Likeface" (2001)
Jonathan_lindgren
9 maj 2009 · 297 Inlägg

ja jag är lite orolig för hur mkt det kommer gå upp ur instrument panelen om man säger... har tyvär ingen som har en 5,25 löst annars hade saken redan varit klar^^ det lutar åt 4" men det finns ju så många roliga sett med 5,25or och 6*9or så det var det som lockade..

det kan det mkt väl vara. men när jag plockade ur det gallret va de helt tomt där neri... iaf som jag såg... för det hade varit ganska perry å montera diskanterna där sen nämligen smile ett litet hål på ca... tja lite större än en medelstor diskant med gråt vinklat galler över.

minievo
9 maj 2009 · 258 Inlägg

Jonathan_lindgren skrev:
Hej jag har fått mej en audi 80 nu för 3 dagar sen... en 93a, fräsch och rostfri...  det ljudet som satt i då var orginal högtalare fram och sen sitter det 6*9or (bra/dåligt?) i bakdörrarna. 6*9orna är ju lätta att byta ut men jag funderar på 4"arna fram... ploppade upp gallret å upptäckte en (enligt mej) egendomlig konstruktion där högtalaren bara sitter i en skruv å sen ner i något spår som håler den på plats...

Det jag då undrade över var om man får plats att bygga en ram av tex spånskiva lr mdf uppåt som man fäster i det skruvhållet för isf skulle man ju kunna göra hålet vinklat innåt (hoppas ni förstår) å få plats med tex en 5,25" eller kanske tom 6,5"? är det värt å lägga energi på det lr ska jag bara lägga i nya 4" å va glad? och isf passar vilken 4" som helst om det skulle bli så?

Sen en sak till, dom hålen som sitter under högtalargallrena in mot bilen om man säger, fyller dom någon funktion?

vet inte om frågan redan tagits upp men jag sökte å hittade inget iaf :S

tack för er tid
/jonte

Visst kan du ta och bygga en baffel för att få i större högtalare, men man får lägga lite tid samt planering för att det ska låta/se bra ut. Annars finns det 4" högtalare som spelar RIKTIGT bra. Sen är det ju en fråga hur mycket pengar/tid du vill lägga för att få bra ljud.

Det omöjliga tar bara lite längre tid....
te_wik Forummoderator
9 maj 2009 · 12 813 Inlägg

Hmm... jag körde 4" fram och 6x9" bak på min audi 90, funkade skitbra om man inte är alltför kräsen utan bara vill ha en någorlunda bra blandning av low/mid och diskant.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Jonathan_lindgren
9 maj 2009 · 297 Inlägg

minievo skrev:

Jonathan_lindgren skrev:
Hej jag har fått mej en audi 80 nu för 3 dagar sen... en 93a, fräsch och rostfri...  det ljudet som satt i då var orginal högtalare fram och sen sitter det 6*9or (bra/dåligt?) i bakdörrarna. 6*9orna är ju lätta att byta ut men jag funderar på 4"arna fram... ploppade upp gallret å upptäckte en (enligt mej) egendomlig konstruktion där högtalaren bara sitter i en skruv å sen ner i något spår som håler den på plats...

Det jag då undrade över var om man får plats att bygga en ram av tex spånskiva lr mdf uppåt som man fäster i det skruvhållet för isf skulle man ju kunna göra hålet vinklat innåt (hoppas ni förstår) å få plats med tex en 5,25" eller kanske tom 6,5"? är det värt å lägga energi på det lr ska jag bara lägga i nya 4" å va glad? och isf passar vilken 4" som helst om det skulle bli så?

Sen en sak till, dom hålen som sitter under högtalargallrena in mot bilen om man säger, fyller dom någon funktion?

vet inte om frågan redan tagits upp men jag sökte å hittade inget iaf :S

tack för er tid
/jonte

Visst kan du ta och bygga en baffel för att få i större högtalare, men man får lägga lite tid samt planering för att det ska låta/se bra ut. Annars finns det 4" högtalare som spelar RIKTIGT bra. Sen är det ju en fråga hur mycket pengar/tid du vill lägga för att få bra ljud.

ja det lutar åt 4".. jag vill ha rent ljud å inte fjortis dunk om man säger, så just storleken har inte superstor betydelse. men det är det att jag får mkt större valmöjlighet när det gäller just färdiga sett med 5,25


funderade lite på märke, inte hört så många olika för alla här i stan kör ju antingen gas, mds lr kicker :S men infinity har gjort en serie, reference lr om de va kappa, kommer inte ihåg vilken av dom de va ja kolla på just nu, den lutar det åt iaf för den matchar inredningen perfekt med smile dom ska låta bra också vad jag har hört smile dock lite dyra för min budget egentligen hmm men smakar det så kostar det.

Jonathan_lindgren
9 maj 2009 · 297 Inlägg

te_wik skrev:
Hmm... jag körde 4" fram och 6x9" bak på min audi 90, funkade skitbra om man inte är alltför kräsen utan bara vill ha en någorlunda bra blandning av low/mid och diskant.


Mvh Tommy

ja det låter egentligen helt ok som det gör nu smile men min hobby förutom motorer hittils (bara 17 änsålänge hmm) är motorer å hemma ljud XD så jag har blivit lite krässen^^ måste åtminstone ha antingen koaxialer lr en diskant separat,  skulle föredra endast mid och sen en separat diskant helst, men dom brukar väl i allmenhet va lite dyrare va? :S

minievo
9 maj 2009 · 258 Inlägg

Jonathan_lindgren skrev:

minievo skrev:

Jonathan_lindgren skrev:
Hej jag har fått mej en audi 80 nu för 3 dagar sen... en 93a, fräsch och rostfri...  det ljudet som satt i då var orginal högtalare fram och sen sitter det 6*9or (bra/dåligt?) i bakdörrarna. 6*9orna är ju lätta att byta ut men jag funderar på 4"arna fram... ploppade upp gallret å upptäckte en (enligt mej) egendomlig konstruktion där högtalaren bara sitter i en skruv å sen ner i något spår som håler den på plats...

Det jag då undrade över var om man får plats att bygga en ram av tex spånskiva lr mdf uppåt som man fäster i det skruvhållet för isf skulle man ju kunna göra hålet vinklat innåt (hoppas ni förstår) å få plats med tex en 5,25" eller kanske tom 6,5"? är det värt å lägga energi på det lr ska jag bara lägga i nya 4" å va glad? och isf passar vilken 4" som helst om det skulle bli så?

Sen en sak till, dom hålen som sitter under högtalargallrena in mot bilen om man säger, fyller dom någon funktion?

vet inte om frågan redan tagits upp men jag sökte å hittade inget iaf :S

tack för er tid
/jonte

Visst kan du ta och bygga en baffel för att få i större högtalare, men man får lägga lite tid samt planering för att det ska låta/se bra ut. Annars finns det 4" högtalare som spelar RIKTIGT bra. Sen är det ju en fråga hur mycket pengar/tid du vill lägga för att få bra ljud.

ja det lutar åt 4".. jag vill ha rent ljud å inte fjortis dunk om man säger, så just storleken har inte superstor betydelse. men det är det att jag får mkt större valmöjlighet när det gäller just färdiga sett med 5,25


funderade lite på märke, inte hört så många olika för alla här i stan kör ju antingen gas, mds lr kicker :S men infinity har gjort en serie, reference lr om de va kappa, kommer inte ihåg vilken av dom de va ja kolla på just nu, den lutar det åt iaf för den matchar inredningen perfekt med smile dom ska låta bra också vad jag har hört smile dock lite dyra för min budget egentligen hmm men smakar det så kostar det.

Har inte någon större erfarenhet men det finns carpower MS-100CHQ som jag vet låter riktigt bra. Även mds classic låter ok.

Senast redigerat av minievo (9 maj 2009)

Det omöjliga tar bara lite längre tid....
Jonathan_lindgren
9 maj 2009 · 297 Inlägg

minievo skrev:

Jonathan_lindgren skrev:

minievo skrev:

Visst kan du ta och bygga en baffel för att få i större högtalare, men man får lägga lite tid samt planering för att det ska låta/se bra ut. Annars finns det 4" högtalare som spelar RIKTIGT bra. Sen är det ju en fråga hur mycket pengar/tid du vill lägga för att få bra ljud.

ja det lutar åt 4".. jag vill ha rent ljud å inte fjortis dunk om man säger, så just storleken har inte superstor betydelse. men det är det att jag får mkt större valmöjlighet när det gäller just färdiga sett med 5,25


funderade lite på märke, inte hört så många olika för alla här i stan kör ju antingen gas, mds lr kicker :S men infinity har gjort en serie, reference lr om de va kappa, kommer inte ihåg vilken av dom de va ja kolla på just nu, den lutar det åt iaf för den matchar inredningen perfekt med smile dom ska låta bra också vad jag har hört smile dock lite dyra för min budget egentligen hmm men smakar det så kostar det.

Har inte någon större erfarenhet men det finns carpower MS-100CHQ som jag vet låter riktigt bra. Även mds classic låter ok.

car powern såg helt okej ut, verkade ha bra preferneser lr va de kallas, qts å xmax å de där iaf tongue helt klart ett alternativ^^ mds kör som sagt många med å jag vill va udda hmm annars hade det nog inte varit fel smile tack så mkt smile

Lonefox Bad music kills good sound
9 maj 2009 · 7 241 Inlägg

Enda problemet med carpower MS-100CHQ är att det är ett rent MELLANREGISTER och spelar inte fullrange bra.......då låter dte elementet skit o ännu värre sad

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Jonathan_lindgren
9 maj 2009 · 297 Inlägg

det var ju så jag ville ha de big_smile så kan jag dela den neråt å sen ha en diskant separat... gillar inte vinkeln diskanten får om jag smäller in en coax smile

Lonefox Bad music kills good sound
9 maj 2009 · 7 241 Inlägg

Jonathan_lindgren skrev:
det var ju så jag ville ha de big_smile så kan jag dela den neråt å sen ha en diskant separat... gillar inte vinkeln diskanten får om jag smäller in en coax smile

Har bla. det mellanregistret till salu senare i Juni om du är intr.
Kan ta´t via PM....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Jonathan_lindgren
9 maj 2009 · 297 Inlägg

hmm just element har jag svårt för å köpa begangnat =/ men kan ju skriva i juni isf big_smile tack iaf smile

Jonathan_lindgren
24 maj 2009 · 297 Inlägg

UPDATE!!!

fick hem massa grattis godis idag smile däribland 2 4" bredbandnd element (?) som ja tänke slänga in i panelen sålänge.... enda problemet är att dom inte passar för 5 öre från början :S måste man göra om fästena på elementet så att de matchar originalets färsten lr kan man göra på andra sätt? :S

tack på förhand smile

te_wik Forummoderator
24 maj 2009 · 12 813 Inlägg

Du har ju 3.5" original i brädan så du får modda hålet lite.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Jonathan_lindgren
24 maj 2009 · 297 Inlägg

ne de e 4" tongue men de sitter bara 2 små små fästen på originalarna... dom andra har 4 fästen i en fyrkant runt :S om ingen kommer med nån jättesmart lösning så sågar ja av fästena så dom passar tongue fick ju ändå högtalarna gratis så tongue

te_wik Forummoderator
24 maj 2009 · 12 813 Inlägg

Såga av två av "öronen" då.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Jonathan_lindgren
25 maj 2009 · 297 Inlägg

får nog bli så :S men skulle va bra å veta för dessa fick jag grattis å är nått noname men bättre än original iaf... vete fan om ja vågar såga i dyrare saker :S

aafaan
20 augusti 2009 · 44 Inlägg

lånar tråden lite:) min högra bakhögtalaren i hatthyllan har lagt av för den inte klara mitt typ av musik.. så jag bara undrar om det är några svårigheter med att byta den och om ni har några tips på bra 5.25 högtalare för drygt under 400kr? tack på förhand

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang