3239
Sök

Underligt fel (Apexi AFC) på en 200sx s13 (CA18DET)

Mr: Mike
231 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#1
Detta gäller en 200sx s13 (CA18DET).

Följande spec:
-Steg 2 chip
-Z32 LMM
-780cc spridare
-Apexi AFC -Neo
-Garrett GT2871R Turbo

1#
Jag har ställt in min Apexi AFC på "HOT WIRE" IN: 2 och OUT: 7 (2:an för Z32 LMM, 7 för CA18DET). Har dubbel kollat inkopplingen och allt stämmer (får värden på alla sensorerna).
När jag startar bilen så går den rätt lätt på tomgång (c:a 750rpm), har försökt höjda de men den svarar inte.

FÖRSLAG?

2#
Jag har mappat upp bilen stilla stående upp till c:a 3500rpm (apexin svarar) och den ger c:a 14,5-14,7 i AFR.
Dock när jag släpper gasen (spjället stängt) så går den ej ner på tomgång utan den fetar på som tusan (9,8-10,2 i AFR). Sen dör motorn! händer varje gång.
Har dubbelkollat så regulatorn i spjället funkar och ger utslag när gasspjället är stängt!

FÖRSLAG?

Tillägg:
Överlag så går den väldigt "rikt" när jag håller på att gasar upp den (går inte riktigt rent)....

Mappen i Apexin ligger ungefär så här på Low throutle. Har ställt in 30% och 80% på low respektive High (låta Apexin göra egna uträkningar där emellan).

500rpm 1500rpm 2000rpm 2500rpm 3000rpm 3500rpm
-16 -17 -26 -35 -37 -39

Även testat detta!

Ändrar till IN:2 och OUT:5
Bilen startar inte med min förra mapp (-16) på tomgång! Den går allt för snålt! Ändrar mappen till +30, bilen startar dock med en AFR på 19-20! Plusar upp den till +48. Bilen hoppar mellan 13,8 - 16.0 i AFR! Alltså helt omöjligt att få den att gå rent!

Motorn går bra med 7 i OUT! Dock med lite låg tomgång (går ej att ändra, svarar inte på tomgångs skruven). Tomgången visar 14,6-14,7 i AFR! Dock när jag gasar upp så fungerar allt upp till 4000RPM! När jag släpper gasen så fetar den på som F*N och sen dör motorn.

Även provat att hjälpa den ner på tomgång med hjälp av gasen!

Tack för snabbt svar och eventuellt hjälp i garaget!

//Mike
Senast redigerat av Mike_200sx (11 augusti 2009)

-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget

Mr: Mike
231 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#2
Ingen här som kör Apexi AFC med större spridare än orginal?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

//Mike

-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget

Pro Tuner @ PBZ.se
116 Inlägg
22 augusti 2009
#3
Hej!

Vi har gjort massor av bilar med lilla S-AFC, S-AFC2 och AFC-Neo.

Problemet du har med att bilen dör på tomgång kan du åtgärda med en inställning som heter "descelleration air" under "settings".

Att den inte svarar på tomgångsskruven är märkligt, men det kan bero på att bilens original styrsystem strävar efter att hålla 750rpm, vilket den kan göra genom att arbeta med tomgångsmotorn. Om du kopplar bort tomgångsmotorn tillfälligt, så kan du se om detta påstående stämmer. Då kan du testa tomgångsskruven igen och se hur den beter sig.

Om du vill kan du komma upp med bilen så kan vi kolla närmare på den. Just felsökning är något som är oerhört svårt att göra på distans... man missar så mycket intryck och känsla för saker och ting runtomkring eftersom man bara får specifika svar på specifika frågor.

Mvh
Arash
www.pbz.se



Sök