Skulle egentligen haft en SLK 350 i min ägo idag. Var och provkörde den igår på en firma i norra skåne. Vi diskuterade pris, kom överens och jag skulle höra av mig idag. När jag hör av mig tidigt idag så säger han att det är en annan köpare på väg från Göteborg och han säger att han ska höra av sig om killen inte köper den. Jag blev så paff att man ens tar in en annan köpare utan att ens nämna det för mig först. I mina ögon borde säljaren ringt mig och sagt att det är en kille från göteborg som kör ner och tar bilen om jag inte accepterade priset.
Nu gick jag miste om bilen och tycker det var väldigt snöpligt.
Känner för att skriva namnet på firman men det vet jag inte om man får...
kan vart så att den andre köparen betalade mer. Och finns inget kontrakt eller handpenning lämnad så får han sälja till vem han vill.
Sant, men om säljaren har lite hyfs så kan han/hon höra av sig till den första köparen och meddela att han har fått ett högre bud på bilen men kan neka den nya köparen om den första är villig att betala lika mycket.
Klassisk mäklarstil
Verkar som att det inte längre är köparens marknad utan säljaren bestämmer.
Åka kollektivt är, att åka med personer man inte vill umgås med,
på en tidpunkt som inte passar och till en plats man inte vill åka.
Jag tycker det är fullt naturligt att man säljer till den som viftar med pengar först. Det är så det har blivit eftersom köpare drar sig ur till kors och tvärt även om de säger sig vara "bombsäkra" på plats dagen innan.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Tyvärr säljaren som har rätt här, du måste ju ändå förstå hur många "intressenter" de har på en bil. Folk som påstår att de ska hem och fundera för att komma därifrån Skulle han ringa alla dem ifall någon annan kommer och KANSKE köper den? Ne...tyvärr. Hade du nu velat ha den, o inte känna dig snuvad, så hade du lagt en handpenning.
Fast i detta fallet verkar det som att köpare och säljare faktiskt kommit överrens?
Oj, undrar hur många gånger det har hänt och sen har köparen aldrig dykt upp igen. Näe ska man ha en bil och inte tar den på engång så lägger man en handpenning.
Visst det kan ju vara lite trevligt av säljaren att ringa och berätta men samtidigt så kanske man tröttnar på att göra det när många helt enkelt skiter i att höra av sig till säljaren.
Anser inte att han gjorde något fel MEN hade han ringt så hade han klassats som en riktigt duktig säljare, nu är han bara en i mängden.
Men snälla nån, hur tror du att bilförsäljarens dagar skulle se ut om han skulle höra av sig till varje potentiell kund innan han säljer en bil? Det är ju praktiskt omöjligt, först till kvarn är det som gäller!
Dom kom överens om pris och att firefreak skulle höra av sig idag . Då tycker jag det är riktigt dåligt gjort av säljaren att inte höra av sig och tala om !!
"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Varför gjorde ni inte upp affären igår? Då hade det vart klart. Men hade han vart smart hade han ringt dig och sagt att han fått bud på xx kronor mer och se om du vill matcha budet.
Dom kom överens om pris och att firefreak skulle höra av sig idag . Då tycker jag det är riktigt dåligt gjort av säljaren att inte höra av sig och tala om !!
Inga pengar, inget bindande. Då säljer han till den som slänger upp stålarna först.
Jag skulle väl aldrig hålla nånting till någon som säger att de vill ha de jag säljer? ringer någon och hämtar varan så är de sålt.
Vi kan ju spekulera hur mycket som helst, frågan är ju vad säljare och köpare kommit överens om innan han sålde bilen till nästa kund. Vilket är svårt att veta eftersom ingen av oss förutom trådskapare och säljare faktiskt var där.
Löst snack om att jag hör av mig imorgon kan jag förstå att han säljer till första bästa men om de faktiskt kommit överens om en affär tycker jag att det är riktigt lågt att sälja bilen till någon annan. Min högst personliga åsikt.
Åka kollektivt är, att åka med personer man inte vill umgås med,
på en tidpunkt som inte passar och till en plats man inte vill åka.
Tänk er in i säljarens situation. Han har en köpare på plats som är beredd att skriva kontrakt och betala bilen. Om han då skulle ringa till trådskaparen och fråga honom om han vill lägga ett högre bud och han då gör det, varför skulle han lita på att han verkligen är seriös när han inte slog till när han var och kikade på bilen första gången? Skulle jag varit säljaren skulle jag troligen tycka det var mer värt att sälja bilen på en gång än att ta ett bud på 5000-10000 mer och riskera att stå utan köpare.
köpare är man inte förens man har laggt handpänning/ betalat för bilen i vilket fall som helst var du spekulant, men visst är det tråkigt när detta händer
Inga pengar, inget bindande. Då säljer han till den som slänger upp stålarna först.
Jag skulle väl aldrig hålla nånting till någon som säger att de vill ha de jag säljer? ringer någon och hämtar varan så är de sålt.
Håller med, hade sålt till den första med cash, hålla den till någon som "kanske" ska ha den är ju bara dumt. Är man säker på att man ska ha den så lägger man handpenning...