3563
Sök

KÖPRÅD: Audi S4 2,7 VS Audi A6 2,7

15 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Vad jag förstår så ska motor vara samma i dessa två bilar, stämmer det?
Vad är det sen som skiljer dessa bilar åt? vad gäller resten av tekniken i dom? För och nackdelar? Försäkringen är ju tex ganska så olika vad gäller pris..

Hoppas på tips!

mvh

220 Inlägg
17 augusti 2009
#2
a6 2,7 finns som framhjulsdriven och med automatlåda om man vill ha det så medan s4 är fyrhjulsdriven med manuell låda. Årsm. 98 och 99a på s4 led av dåliga grenrör, vad som gäller på a6 vet jag inte men nån annan får fylla på.

3 354 Inlägg
17 augusti 2009
#3
A6an har lägre effekt,
a6an finns med fwd, quattro, aut elr manuell.
sen vet jag bara att kamkedjebytet är DYRT på båda.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

15 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#4
Seth skrev:
A6an har lägre effekt,
a6an finns med fwd, quattro, aut elr manuell.
sen vet jag bara att kamkedjebytet är DYRT på båda.

kamkedjebyte låter dyrt, hur är det med biturbos och byte av dessa om det vill sig så illa?

15 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#5
baen skrev:
a6 2,7 finns som framhjulsdriven och med automatlåda om man vill ha det så medan s4 är fyrhjulsdriven med manuell låda. Årsm. 98 och 99a på s4 led av dåliga grenrör, vad som gäller på a6 vet jag inte men nån annan får fylla på.

dåliga grenrör säger du, kan det då påverka turbos så det total havererar?

131 Inlägg
17 augusti 2009
#6
mikolm skrev:
Seth skrev:
A6an har lägre effekt,
a6an finns med fwd, quattro, aut elr manuell.
sen vet jag bara att kamkedjebytet är DYRT på båda.

kamkedjebyte låter dyrt, hur är det med biturbos och byte av dessa om det vill sig så illa?

Byta turbos i s4 kostar en hel del, dem sitter taskigt åt också, så de är ju knepigt att byta turbosarna=/

15 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
#7
KiLiN skrev:
mikolm skrev:
Seth skrev:
A6an har lägre effekt,
a6an finns med fwd, quattro, aut elr manuell.
sen vet jag bara att kamkedjebytet är DYRT på båda.

kamkedjebyte låter dyrt, hur är det med biturbos och byte av dessa om det vill sig så illa?

Byta turbos i s4 kostar en hel del, dem sitter taskigt åt också, så de är ju knepigt att byta turbosarna=/

Jo det är det jag har hört med, och göra de själv kommer jag ju knappast att göra. frågan är om 25k räcker för byta och inköp av turbosarna?

15 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#8
Ingen som har något mer att säga? smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 augusti 2009
#9
I valet mellan dessa väljer jag en S4, smidigare och (mycket) roligare bil avgör det valet smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
18 augusti 2009
#10
Seth skrev:
A6an har lägre effekt,
a6an finns med fwd, quattro, aut elr manuell.
sen vet jag bara att kamkedjebytet är DYRT på båda.

Varken s4 lr a6 har kamkedja.. de har kamrem. Vilket är lite besvärligt att byta men det är inte svårt.
Ja en a6 har lägre effekt 230hk från 02 är det 250. En s4 har 265 hk. En s4 är mindre och rappare men betydligt dyrare i försäkring. Den a6 2,7 jag hade betalade jag ca5500/år på mot en s4 som ligger runt 8000/år.
Du åker dock mycket bekvämare i en a6 än i en s4.

Om du ska åker köpa en s4 så köp 99b lr nyare. Har de nya grenrören, a6 har redan de nya så det behöver du inte bekymra dig för.
Visst turbosarna är inte gratis, men man behöver inte köpa original heller.

Valet skulle jag säga helt beror på hur stor bil du behöver och vilken du tycker är snyggast.

effektmässigt så är det otroligt lätt att chippa en a6 till ca 300hk.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

15 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#11
p-nyhlen skrev:
Seth skrev:
A6an har lägre effekt,
a6an finns med fwd, quattro, aut elr manuell.
sen vet jag bara att kamkedjebytet är DYRT på båda.

Varken s4 lr a6 har kamkedja.. de har kamrem. Vilket är lite besvärligt att byta men det är inte svårt.
Ja en a6 har lägre effekt 230hk från 02 är det 250. En s4 har 265 hk. En s4 är mindre och rappare men betydligt dyrare i försäkring. Den a6 2,7 jag hade betalade jag ca5500/år på mot en s4 som ligger runt 8000/år.
Du åker dock mycket bekvämare i en a6 än i en s4.

Om du ska åker köpa en s4 så köp 99b lr nyare. Har de nya grenrören, a6 har redan de nya så det behöver du inte bekymra dig för.
Visst turbosarna är inte gratis, men man behöver inte köpa original heller.

Valet skulle jag säga helt beror på hur stor bil du behöver och vilken du tycker är snyggast.

effektmässigt så är det otroligt lätt att chippa en a6 till ca 300hk.

Ja kamrem är det jag hört med..
Ja tittade försäkring på en S4 och fick över 10 på den, och en a6 8, beror väll på person antar jag. smile
Angående hur stor bil jag behöver så är en S4 absolut nog stort.
Många påstår att det är sisådär med grenrören om dom är bättre från 99b eller inte, är det från audi sagt att det verkligen är bättre grenrör på dem?  Jo jag såg att effekten är lätt att få upp på A6.
Är det skillnad tex väghållningen? Är den sänkt S4 jämfört med a6. rent spontant så känns a6 mer "familj" medans s4 känns "sportfamilj"..
Svårt val... S4 är antar jag hårt körd 99% av gångerna, iofs är väll det tanken med bilen kanske..

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
18 augusti 2009
#12
mikolm skrev:
p-nyhlen skrev:
Seth skrev:
A6an har lägre effekt,
a6an finns med fwd, quattro, aut elr manuell.
sen vet jag bara att kamkedjebytet är DYRT på båda.

Varken s4 lr a6 har kamkedja.. de har kamrem. Vilket är lite besvärligt att byta men det är inte svårt.
Ja en a6 har lägre effekt 230hk från 02 är det 250. En s4 har 265 hk. En s4 är mindre och rappare men betydligt dyrare i försäkring. Den a6 2,7 jag hade betalade jag ca5500/år på mot en s4 som ligger runt 8000/år.
Du åker dock mycket bekvämare i en a6 än i en s4.

Om du ska åker köpa en s4 så köp 99b lr nyare. Har de nya grenrören, a6 har redan de nya så det behöver du inte bekymra dig för.
Visst turbosarna är inte gratis, men man behöver inte köpa original heller.

Valet skulle jag säga helt beror på hur stor bil du behöver och vilken du tycker är snyggast.

effektmässigt så är det otroligt lätt att chippa en a6 till ca 300hk.

Ja kamrem är det jag hört med..
Ja tittade försäkring på en S4 och fick över 10 på den, och en a6 8, beror väll på person antar jag. smile
Angående hur stor bil jag behöver så är en S4 absolut nog stort.
Många påstår att det är sisådär med grenrören om dom är bättre från 99b eller inte, är det från audi sagt att det verkligen är bättre grenrör på dem?  Jo jag såg att effekten är lätt att få upp på A6.
Är det skillnad tex väghållningen? Är den sänkt S4 jämfört med a6. rent spontant så känns a6 mer "familj" medans s4 känns "sportfamilj"..
Svårt val... S4 är antar jag hårt körd 99% av gångerna, iofs är väll det tanken med bilen kanske..

Det som var med grenrören på de tidiga s4:orna var att det satt en "plåtbit" i dom för att förbättra avgasflödet, det som hände var att den rostade med tiden och då for bitarna in i torbosarna och turboras som följd. 99b och nyare har de plockat bort den "plåtbiten". Därför tjatar alla om att köpa en nyare.
Det är inte så att de spricker lr så.
En kort förklaring

Skillnad på väghållningen är det. En s4 är mer race betonad än en a6. Därför har en a6 bättre komfort, men det är fortfarande inte dålig väghållning.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
18 augusti 2009
#13
mikolm skrev:
KiLiN skrev:
mikolm skrev:

kamkedjebyte låter dyrt, hur är det med biturbos och byte av dessa om det vill sig så illa?

Byta turbos i s4 kostar en hel del, dem sitter taskigt åt också, så de är ju knepigt att byta turbosarna=/

Jo det är det jag har hört med, och göra de själv kommer jag ju knappast att göra. frågan är om 25k räcker för byta och inköp av turbosarna?

En auktoriserad audi firma tog 20 000:- för att göra bytet... Sen får du ju köpa turbos på det också... Köpte inbytesturbos så det gick på 13.000:- för 2.... Men 33.000 är inte billigt direkt sad

Before anyone did anything, Elvis did everything...

15 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#14
p-nyhlen skrev:
mikolm skrev:
p-nyhlen skrev:

Varken s4 lr a6 har kamkedja.. de har kamrem. Vilket är lite besvärligt att byta men det är inte svårt.
Ja en a6 har lägre effekt 230hk från 02 är det 250. En s4 har 265 hk. En s4 är mindre och rappare men betydligt dyrare i försäkring. Den a6 2,7 jag hade betalade jag ca5500/år på mot en s4 som ligger runt 8000/år.
Du åker dock mycket bekvämare i en a6 än i en s4.

Om du ska åker köpa en s4 så köp 99b lr nyare. Har de nya grenrören, a6 har redan de nya så det behöver du inte bekymra dig för.
Visst turbosarna är inte gratis, men man behöver inte köpa original heller.

Valet skulle jag säga helt beror på hur stor bil du behöver och vilken du tycker är snyggast.

effektmässigt så är det otroligt lätt att chippa en a6 till ca 300hk.

Ja kamrem är det jag hört med..
Ja tittade försäkring på en S4 och fick över 10 på den, och en a6 8, beror väll på person antar jag. smile
Angående hur stor bil jag behöver så är en S4 absolut nog stort.
Många påstår att det är sisådär med grenrören om dom är bättre från 99b eller inte, är det från audi sagt att det verkligen är bättre grenrör på dem?  Jo jag såg att effekten är lätt att få upp på A6.
Är det skillnad tex väghållningen? Är den sänkt S4 jämfört med a6. rent spontant så känns a6 mer "familj" medans s4 känns "sportfamilj"..
Svårt val... S4 är antar jag hårt körd 99% av gångerna, iofs är väll det tanken med bilen kanske..

Det som var med grenrören på de tidiga s4:orna var att det satt en "plåtbit" i dom för att förbättra avgasflödet, det som hände var att den rostade med tiden och då for bitarna in i torbosarna och turboras som följd. 99b och nyare har de plockat bort den "plåtbiten". Därför tjatar alla om att köpa en nyare.
Det är inte så att de spricker lr så.
En kort förklaring

Skillnad på väghållningen är det. En s4 är mer race betonad än en a6. Därför har en a6 bättre komfort, men det är fortfarande inte dålig väghållning.

Ok, angående grenrören, är det helt omöjligt att då själv uppdatera dessa? eller med hjälp av mekaniker då smile

Jag kommer att åka mest långa sträckor, så frågan är ju vilken man helst puttrar runt i, bensinförbrukningen? Vad drar en S4 vad gäller landsväg om man ligger på snudd på laglig fart?

15 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#15
Toby skrev:
mikolm skrev:
KiLiN skrev:

Byta turbos i s4 kostar en hel del, dem sitter taskigt åt också, så de är ju knepigt att byta turbosarna=/

Jo det är det jag har hört med, och göra de själv kommer jag ju knappast att göra. frågan är om 25k räcker för byta och inköp av turbosarna?

En auktoriserad audi firma tog 20 000:- för att göra bytet... Sen får du ju köpa turbos på det också... Köpte inbytesturbos så det gick på 13.000:- för 2.... Men 33.000 är inte billigt direkt sad

Aj aj! 33 är inte billigt.. , visst är de så att vid ras av en turbo så skall man byta båda? lika så vad gäller däck på 4wd att man byter alla samtidigt?

10 287 Inlägg
19 augusti 2009
#16
Om en är helt oskadad så finns ingen anledning. Tänk dock på att även grenrör kan vara spruckna och att kattarna kan vara slut om dåliga turboaggregat har spytt olja i kattarna.
Min garagepolare Stefan som är gammal Audimek vet att folk brukar bli gröna i ansiktet när dom fattar vad det kostar.

/Göran

mikolm skrev:
Aj aj! 33 är inte billigt.. , visst är de så att vid ras av en turbo så skall man byta båda? lika så vad gäller däck på 4wd att man byter alla samtidigt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

15 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#17
Sharky skrev:
Om en är helt oskadad så finns ingen anledning. Tänk dock på att även grenrör kan vara spruckna och att kattarna kan vara slut om dåliga turboaggregat har spytt olja i kattarna.
Min garagepolare Stefan som är gammal Audimek vet att folk brukar bli gröna i ansiktet när dom fattar vad det kostar.

/Göran

mikolm skrev:
Aj aj! 33 är inte billigt.. , visst är de så att vid ras av en turbo så skall man byta båda? lika så vad gäller däck på 4wd att man byter alla samtidigt?


Känns som att mycket kan gå fel, som med allt annat.
då återstår ju frågan, kan man "konditionstesta" turbosarna?

10 287 Inlägg
19 augusti 2009
#18
En duktig mek ser/känner rätt fort om det är ett lik eller inte. Köpa en 2.7:a (eller för all del - en A8 eller S8) utan att låta någon gå igenom den ordentligt är rysk roulette.
Det är även bra att känna till eller ha en mek som känner till tricken - som tex att A8:ans främre drivknutar är samma som Passat Diesel och köper man dom med Passatens art.nr så kostar dom en tredjedel.

/Göran

mikolm skrev:
då återstår ju frågan, kan man "konditionstesta" turbosarna?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

15 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#19
Sharky skrev:
En duktig mek ser/känner rätt fort om det är ett lik eller inte. Köpa en 2.7:a (eller för all del - en A8 eller S8) utan att låta någon gå igenom den ordentligt är rysk roulette.
Det är även bra att känna till eller ha en mek som känner till tricken - som tex att A8:ans främre drivknutar är samma som Passat Diesel och köper man dom med Passatens art.nr så kostar dom en tredjedel.

/Göran

mikolm skrev:
då återstår ju frågan, kan man "konditionstesta" turbosarna?


Motormännens Mtest är det något att förlita sig på? Någon som gjort det med någon bil?

15 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#20
Hur är automatlådorna i dessa bilar?
Tändplattan ska vara ett fel som kan komma på just denna model, är det något någon vet något mer om?


Sök