2773
Sök

laga rost tips!

26 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
ska ge mig på denädla konsten att laga rot för första gången och skulle behöva en del tips om vad man behöver och hur man bör gå till väga.
tänkte även försöka fixa till en stor å ful buckla som jag fick på köpet av den förra ägaren och som e presic brevid låset på förar dörren så om nån har lite tips om hr man ska gå till väga så skulle det verkligen uppskatas .
mvh rille

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
24 maj 2007
Det du behöver mest av är ett jävla tålamod.. finns inget så tråkigt som att laga rost.. speciellt inte när skiten kommer tillbaka efter nåt år.. sad

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

811 Inlägg
24 maj 2007
jag använde slipskiva till en borrmasking för att ta bort rosten. sen hade jag på rost ätare. tog bort det. Rostskyddsprimer och slipa ner det sen finspackel ovanpå det och slipa med våtpapper. sen la jag lack och klarlack ovanpå det.

och som tidigare talare sa. krävs tålamod.

2 933 Inlägg
24 maj 2007
hihi.. svetsade golvet på 240n i vinter.. bröt och kapade bot allt som va skit och slipade runt kanter med slip-apa och med borste på borrmaskin.. på med en jävla plåt(1 mm) och svetsade som satan.. sen på med primer sen kletade jag på med glasfiberspackel.. (tvungen att testa) efter det blev det bodyspray över det sen underredsmassa..

slipade även bort lite rost längst ner på dörrarna..  sen målade med primern och inge mer tongue  den va visst vit.. HAHA big_smile

svetsare
119 Inlägg
24 maj 2007
slipa bort det värsta rosten med en liten sliprondell .
blästra sedan för o få bort all rost,
slipa sedan lite lätt , rengör med tinner.
kallgalv sedan där du slipade -
finspackel(inte biltemas).
slipa sen först med ett grovt papper o gå sedan neråt tills du får en plan o jämn yta.
det blir alltid massa porer i spacklet så det bästa är o köpa sprutspackel.
efter det så slipa igen med jättefint papper så du får en jämn yta.eventuellt så får du upprepa det ett par gånger med sprutspackel.
sedan på med färg(samma här inte biltemas).

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

2 933 Inlägg
24 maj 2007
Låter vettigt ^^ big_smile

lyssna på det han säger.. köp inte biltemas lack! Gjorde det första gången jag gick över bilen.. bilen va ljusblå läng dörrarna sad iofs bättre än rostbrunt men big_smile

26 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
nä biltema skit tänker jag inte använda utan det blir orginal färgen på sparyburk från ford
tills man har råd med en riktig omlackering av hella bilen uppskatar verkligen alla svar men skriv gärna mer mvh rille

4 Inlägg
25 maj 2007
Vuxen Tema Finns de någe som är bra där ( bojkotta )

3 627 Inlägg
25 maj 2007
Har samma problem! Undrar mest om det blir bra när man lackar på den gamla lacken? Blir det inte färgskiftningar?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

- De är jag de.
354 Inlägg
25 maj 2007
#9: Beror ju på hur den gamla lacken ser ut såklart. Det går att få fint om man lägger ner lite tid och arbete på de hela.

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

Gödseldräng
4 529 Inlägg
26 maj 2007
såg att nån här skrev att man skulle kallgalva /zink spray/ det måste vara helt rostfrit inte en enda mikrometiskt rost bit får det vara utan helt rent
är det inte det så har du rost på samma ställe efter en vecka

svetsare
119 Inlägg
26 maj 2007
Team-Adolfsson skrev:
såg att nån här skrev att man skulle kallgalva /zink spray/ det måste vara helt rostfrit inte en enda mikrometiskt rost bit får det vara utan helt rent
är det inte det så har du rost på samma ställe efter en vecka

visst bilr det så , men om man blästrar rent innan så är det ingen fara.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

8 Inlägg
26 augusti 2009
Jag har väl ungefär lika lite erfarenhet av rostlagning som OP. Jag undrar hur hållbart det går att få det om man gör jobbet bra som fan. Alltså, så inte "skiten kommer tillbaka efter nåt år.." som dj_aggwa skrev.

64 Inlägg
26 augusti 2009
fin buckla du hade ! försök få ut den lite gran innan du börjar spackla . man ska ju helst inte lägga på hur mycket spackel som helst max 6 mm kör vi på jobbet annars tenna om bulan är djupare

Sök