2306
Sök

Såhär fungerar Atava.se UPPDATERAD

1 Inlägg
22 december 2008
Hej!

Jag har också haft det struligt med Atava. Jag fick en räkning via mail precis när jag började min försäkring. Såg tyvärr inte den så jag gick och väntade på min faktura. Sedan fick jag ingen påminnelse över huvudtaget. Helt plötsligt får jag mail från Trafikförsäkringsföreningen om att jag inte längre är försäkrad och en saftig kravavgift. Häromdagen (en och en halv månad efter det att försäkringen slutade gälla) fick jag slutligen ett mail från Atava som informerade om att min försäkring är avslutad och en restfaktura. Illa!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
23 december 2008
Har haft min 200:a försäkrad hos atava och det funkade ju helt ok till bra pris tills det var dags att ställa av bilen.

Fick meddelande av atava att bilen nu var avställd och att avställningsförsäkring gällde och dom sänkte månads avgiften med nån hundring och fortsatte att dra via autogiro, tyckte det verka lite dyrt men orka inte tänka på det först men när jag kollade med lite andra försäkringsbolag för att gemföra priser så var dom svindyra helt plötsligt så jag ringde atava för att kolla varför det var så dyrt.
Efter 20min i telefonkö så kommer jag fram till nån halvdryg kille som säger att dom inte har nån avställninsförsäkring och att jag måste trycka på "ta bort försäkring" och att det ska jag veta för det står på deras sida hmm , det som hänt är att dom bara sänkt månadsavgiften av nån anledning och fortsatt att ta betalt och bilen har stått oförsäkrad i garaget mad .

Att det stod på sidan att bilen var "garageförsäkrad" var bara en bugg av nått slag enligt killen roll , hade varit kul om det hade börjat brinna i garaget eller liknande.

Till våren blir det iaf länsförsäkringar igen för dom vet iaf hur man tar hand om sina kunder, lite dyrare men man får vad man betalar för (törs inte tänka på hur bökigt det är att använda atava om nått händer).

- Time Attack -

Atava
4 Inlägg
28 januari 2009
NIzmO skrev:
Har haft min 200:a försäkrad hos atava och det funkade ju helt ok till bra pris tills det var dags att ställa av bilen.

Fick meddelande av atava att bilen nu var avställd och att avställningsförsäkring gällde och dom sänkte månads avgiften med nån hundring och fortsatte att dra via autogiro, tyckte det verka lite dyrt men orka inte tänka på det först men när jag kollade med lite andra försäkringsbolag för att gemföra priser så var dom svindyra helt plötsligt så jag ringde atava för att kolla varför det var så dyrt.
Efter 20min i telefonkö så kommer jag fram till nån halvdryg kille som säger att dom inte har nån avställninsförsäkring och att jag måste trycka på "ta bort försäkring" och att det ska jag veta för det står på deras sida hmm , det som hänt är att dom bara sänkt månadsavgiften av nån anledning och fortsatt att ta betalt och bilen har stått oförsäkrad i garaget mad .

Att det stod på sidan att bilen var "garageförsäkrad" var bara en bugg av nått slag enligt killen roll , hade varit kul om det hade börjat brinna i garaget eller liknande.

Till våren blir det iaf länsförsäkringar igen för dom vet iaf hur man tar hand om sina kunder, lite dyrare men man får vad man betalar för (törs inte tänka på hur bökigt det är att använda atava om nått händer).

Vi vill från Atavas sida kommentera det här inlägget eftersom det delvis bygger på ett missförstånd.

Det stämmer att Atava inte har någon renodlad garageförsäkring. Om du ställer av din bil innebär det att den är försäkrad som vanligt även under avställningsperioden.

Så på din fråga om vad som hänt om din bil börjat brinna, är svaret att du hade fått ersättning. Naturligtvis under förutsättning att du tecknat vårt Medium- eller Large-paket eftersom brandförsäkring inte ingår i Small.

Nedan finns citerat från vår hemsida:
"Hur mycket kostar min försäkring om jag ställer av min bil?
Det kostar lika mycket som när du har bilen i trafik, då vi inte erbjuder så kallad garageförsäkring. Om du ställer av din bil måste du därför själv avgöra om du vill behålla försäkringen som den är, eller om du vill säga upp hela försäkringen. Vill du köpa en garageförsäkring kan du göra det hos vår försäkringsgivare, Trygg-Hansa."

/Emanuel Trollmåne, Försäljningschef Atava
Senast redigerat av trollmane (28 januari 2009)

767 Inlägg
18 februari 2009
jag har haft volvo bilarna hos atava då det blir x antal tusen billigare om året eftersom jag bara är 19. Har inte haft några större bekymmer med dom. Hade inbrott i slutet av förra månaden. Anmälde samma dag och kunde lämna in bilen några dagar senare. 3 veckor efter inbrottet kom ersättningen för sakerna som försvann.
Nu är det är ärende pågående då jag backade in i en bil. han har fått bilen fixad men jag har inte fått någon självrisk än. får hoppas det funkar lika smidigt nu smile

1 313 Inlägg
27 augusti 2009
Jag blir så förbannad på ATAVA bilförsäkringar!!!! fy fan vilket oseriös försäkringsbolag!!! säger att man inte betalat försäkringen, och avslutat försäkringen!! men dom har då fan dragit pengar på autogiro!!!!!!
och så informerar dom inte det heller!!!!+ att jag fick en saftig räkning från Trafikförsäkringsföreningen! för att bilen inte varit försäkrad på 2 veckor!!!

har nu bytt till ett annat bolag! det kostade 50 kr mer i månaden än piss atava, men det nya bolaget svarar i allafall i telefon när man ringer och är mån om sina kunder!! så jag betalar hellre många tusen mer i försäkring än att ha atava som "försäkringsbolag" hoppas att det går åt helvete för atava

STOR VARNING!!!
FÖRSÄKRA ALDRIG DIN BIL PÅ DETTA JÄVLA FÖRETAG!!!! ELLER NÅGOT ANNAT!!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

961 Inlägg
27 augusti 2009
Volvofarfar skrev:
Jag blir så förbannad på ATAVA bilförsäkringar!!!! fy fan vilket oseriös försäkringsbolag!!! säger att man inte betalat försäkringen, och avslutat försäkringen!! men dom har då fan dragit pengar på autogiro!!!!!!
och så informerar dom inte det heller!!!!+ att jag fick en saftig räkning från Trafikförsäkringsföreningen! för att bilen inte varit försäkrad på 2 veckor!!!

har nu bytt till ett annat bolag! det kostade 50 kr mer i månaden än piss atava, men det nya bolaget svarar i allafall i telefon när man ringer och är mån om sina kunder!! så jag betalar hellre många tusen mer i försäkring än att ha atava som "försäkringsbolag" hoppas att det går åt helvete för atava

STOR VARNING!!!
FÖRSÄKRA ALDRIG DIN BIL PÅ DETTA JÄVLA FÖRETAG!!!! ELLER NÅGOT ANNAT!!!

de är ett jävla dyng bolag !!! kommer aldrig mer att ha en försäkring därifrån ..

Pure DieselPower

Diktator
968 Inlägg
27 augusti 2009
atava är ju förfan ett dotterbolag till trygghansa, är ni körda i huvudet och tror dom är en bunt amatörer? det är ju in som shabblat med era räkningar, kolla mailen och ring dom om det är problem istället för gå coh bomba garaget med skit snack... dom använder sig av teknik jag levt med sen jag va 6-7 år gammal, med mail och kolla hemsida.. vore ni 60-70 år gamla förstår jag att ni kanske kunde missa vissa saker med mail och logga in på deras hemsida.

det står ju även när man tecknar försäkring att dom mailar fakturer och efter 2 månader om man inte har pungat så måste man betala halv år, gör man inte det så tar dom bort försäkringen...

en polare krockade med sin bubbla, tog honom 3-4 dagar (inklusive helg) för att få pengar på sitt konto efter atava gjort försäkrings besiktning.

hade trygghansa förut, men eftersom den kostade 400 spänn i månaden för trafik så tekna jag hos atava som hjälpte mig att byta eftersom deras låg på 150 kr för samma tjänst och det är ju "samma bolag"
Senast redigerat av Brandis (27 augusti 2009)

1 313 Inlägg
27 augusti 2009
just den här tråden är till för sådant serru! och 70% av alla inlägg är folk missnöja med atava!! och ringa dit tar dom för fan ut 50 spänn för och så har dom ju såååå jättebra telefontider, och så svarar dom inte på 2-3 timmar för folk bara ringer och klagar på dom, och någon mailadress finns inte att hitta på "kontakta oss" så dom kan ta sig i RÖVEN!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

huh?
10 427 Inlägg
27 augusti 2009
Brandis skrev:
vore ni 60-70 år gamla förstår jag att ni kanske kunde missa vissa saker med mail och logga in på deras hemsida.

Lyckades inte logga in på deras hemsida sista halvåret jag var kund, trots beställda nya lösenord
m.m. och påpekanden hos kundtjänst. "Tekniskt fel" (verkade ju inte direkt ligga hos mig wink).

Volvofarfar skrev:
just den här tråden är till för sådant serru! och 70% av alla inlägg är folk missnöja med atava!! och ringa dit tar dom för fan ut 50 spänn för och så har dom ju såååå jättebra telefontider, och så svarar dom inte på 2-3 timmar för folk bara ringer och klagar på dom, och någon mailadress finns inte att hitta på "kontakta oss" så dom kan ta sig i RÖVEN!

Kostar inte 50kr att ringa. (sen ett år.. ?)

Telefontiderna är lite taskiga, men jag har max väntat i 10 minuter dom tre gångerna jag har ringt dom.
Inga problem där inte.

Edit:
Sen var det ett evigt meckande från Atavas sida med Autogirobetalningar.
"Oj vi har inte dragit pengar från ditt konto pga problem med ditt autogiromedgivande, vi tar det nästa månad"
"Oj vi hade visst dragit pengar från ditt konto, bortse från tidigare mejl"

Fick man ett par gånger, man blev ju liksom van efter en tid att deras system inte var 100%igt tongue

**

Bytte iaf till TryggHansa i slutändan, skitbra (ingen större prisskillnad heller), där kan man tom chatta med personal kvällstid som löser diverse problem direkt. Fattar inte varför man inte ens kan mejla Atava om frågor när de är nästan helt webbaserade.. roll
Senast redigerat av steifan (27 augusti 2009)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
27 augusti 2009
Volvofarfar skrev:

Nöjda kunder lutar sig tillbaka och är glada. Missnöjda kunder skriker.

70% av inläggen i denna tråd gissar jag att du menar, och efter att ha läst tråden ser jag INGET fel som Atava har gjort. Bara folk som skriker att det är fel, men när de sedan skriver vad som hänt ser man tydligt att de gjort fel.

Ja, det tar 50kr per samtal. Telefontider och köer som vilket annat bolag som helst. Varför tar de 50kr då? Jo för ett genomsnittligt kundtjänstsamtal kostar just 50kr för bolaget, oavsett bolag. Atava erbjuder ett bra pris mot att kunden själv sköter tidsödande saker som bokning och skadeanmälan. Fakturering via e-faktura eller epost sparar MYCKET pengar vilket gör att de kan sänka premierna.

Och som alltid, betalar man inte fakturan så blir bolaget inte glada och bjuder på den, utan de stryker den tjänst du nyttjar.

Nu är det heller inte "trygg hansa", "if", "folksam" eller liknande som kräver detta till alla befintliga kunder, utan ett bolag som ERBJUDER det. De erbjuder då låga priser. Uppenbarligen fungerar det utan problem för alla som gör enligt anvisningarna, men gör man fel blir det givetvis fel. Och då har de en kundtjänst. Jag räknade vid ett tidigare tillfälle och fick fram ca50 samtal till kundtjänsten innan det var uppe på "normalt" pris.

Så sluta klaga på bolaget och läs anvisningarna!

Sök