NeOx skrev:
kör själv en volvo v70 2002 och har aldrig kört nån skönare bil med tanke på prisklassen.. audi a4---sjukt tråkigt inredning och sällan skinnklädsel
saab- samma inredning från 80-talet...
kommer säkert sjunka i pris mycket snabbare än någon annan bil du köper.bmw-fin bil, men galet dyr försäkring.
mercedes-- lite gubbvarning frotfarande på dessa bilarna...
valet är svårt, men föreslår att du provkör lite bilar innan du väl bestämmer dig...
disel eller bensin? (annonsen var disel
Visserligen, men för att väga upp detta är Bmw billigast i klassen att underhålla och förbrukningen är bland de lägsta i klassen. Som ett exempel är Bmw E46 den billigaste bilen i Sv. att underhålla tillsammans med Ford Ka, detta gäller förstås modeller som såldes nya i Sverige. Även i övriga klasser där Bmw har en modell låg de i topp gällande ägandekostnader, det vill säga 5-serien, 7-serien, SUV, "sport" (vilket visst var Z3 och CO) etc.
Allt enligt en undersökning i Teknikens Värld 2005, visserligen 4år sedan (årsmodell 2002-05) men det var de årsmodellerna som var aktuella här. Sen tvivlar jag på att Bmw helt plötsligt blivit svindyra utan att ändra sina konstruktioner nämnvärt de senaste åren.
Sedan varierar ju "galet dyr" försäkring från person till person. I mitt fall är en 328 E36 billigare att försäkra än motsvarande 850 eller V40, och det skiljer inte mycket annars heller även om Bmw oftast är lite dyrare. Lägg ihop det med ovanstående så blir det alltså billigare för mig att äga en Bmw än en Volvo, gäller då modernare fwd Volvo och inte de gamla 2/7/900.
Därmed inte sagt att Bmw är det bästa valet, men läggs nackdelen upp (förs) så tycker jag fördelarna skall läggas upp med. Annars får man inte rätt bild av ekonomin kring bilen...
Och angående Saab, de bilarna ligger redan så lågt i pris att de knappast kan sjunka mycket mer. Du får mycket nyare/lägre miltal på en Saab än motsvarande bil(typ Volvo) idag, jag tror snarare Saaben kommer vara stabilare i värde iom att de ligger så lågt nu. Vem vet, Volvo går kanske omkull? Då kommer deras modeller rasa i värde medans Saabs modeller redan har raset bakom sig.