3144
Sök

BMW X5 4,4 V8..knackar vid start för att sedan tystna??

17 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
#1
Direkt vid start knackar det för att sedan succesivt minska och är sedan tyst och fin. Det hela utspelar sig ca 3 sekunder från det att jag vrider på nyckeln.
Är osäker på om förre ägaren verkligen gjort de servicar som finns i boken, oljan var riktigt illa vid mitt första byte efter köpet.
HAr nu gjort 2 oljebyten inkl. filter med ca 300 mil emellan utan att lyckas helt...det blir bättre ett tag efteråt men kommer sedan tillbaka?

Någon som har något tips? Kan det vara så att det behövs en ventiljustering? men visst borde den knacka hela tiden då..

X5 4,4 2002 , 12 000 mil


88 Inlägg
29 augusti 2009
#2
Om det är lyftarna som låter finns det ju tillsatser till oljan som brukar hjälpa, typ redline el. liknande...

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
29 augusti 2009
#3
Om de är hydraliska lyftare så kan de ju ticka när du startar i så fall så är ju 3 sekunder ingen lång tid.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

17 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
#4
det är iaf så pass att det hörs in till kupén samt låter ganska högt om man står en bit ifrån bilen. kan det vara lyftarna tror ni?


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
29 augusti 2009
#5
Det finns mycket som kan göra att lyftarna låter:
- för tunn olja
- slapp/sliten kedja till olje pumpen
- smutsiga oljekanaler till lyftare
- vanos enheten är i behöv av reparation

Börja med en engine flush http://www.engineflush.biz/

Om inte detta hjälper så är det kedja eller vanos.
Senast redigerat av Grabber (29 augusti 2009)


629 Inlägg
31 augusti 2009
#6
Vanos? Min alfa har ett liknande system för variabla ventiltider (Variator) och den "diesel-knackar" ett par sekunder vid kallstart, typfel och inget som påverkar funktionen (så länge inte knackandet är konstant)...



Sök