3514
Sök

Steget lyser, basarna funkar inte.

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Tjena.

Köpte mig BRL's paket med 2x12" JBL och deras GAS steg på 500 "rms" i torsdags.
Nu är det så att jag spelade rätt högt igår och plötsligt dog basarna.

Går bak och kollar, steget lyser, lampan lyser grönt, alla kablar sitter i osv.
Så vad kan ha hänt? Brända basar eller? har fan inte spelat 2 timmar med dom än...

Tacksam för svar.

stahre
30 augusti 2009
Det finns inga säkringar på basarna? På vissa finns det en säkring som sticker innan man hinner bränna basens talspole, men inte på så många fabrikat.

46 Inlägg
30 augusti 2009
har jag fel för mig men man måste väl spela in sitt ljud lite innan man drar allt för mycket också?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 augusti 2009
Om du trycker lätt på basarnas kon, skrapar det då eller går dom mjukt och fint? Är säkringen/säkringarna på steget hel/a?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

jobbar påre
751 Inlägg
30 augusti 2009
Gajo skrev:
har jag fel för mig men man måste väl spela in sitt ljud lite innan man drar allt för mycket också?

du har fel.inspelningen har inget med krämandet å göra..de har bara med själva basarnas karaktär å göra med.. basarna går inte sönder för att man krämar på lite i början.jag spelade i princip maxvolym med mina direkt ja kopplade in dom och testade ljudet...
visserligen ska man väl kanske spela lite lugnare än vanligt.men de ska inte bli knäppttyst direkt man drar på=).

jag har exakt samma paket som du har..
låter som att nån säkring har gått..
testa koppla in nå andra högtalare i steget.. då kan du avgöra vars felet är.. om de är basarna eller steget..är det basarna..kolla så alla kablar sitter fast innuti lådan..du kan även mäta upp basarna..ta en multimeter och mät på kabeln..du ska ha kring 2ohm.kan droppa ner till 1.5ohm på dessa basar.

om det är steget så är de nog en säkring.annars hade den stått i protectläge..
Senast redigerat av Pro_fxr (30 augusti 2009)

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
Har kollat lite nu.

Basarna slog sakta in/ut, ungefär en gång i sekunden, alltså utan att påverkas av låtval, ungefär som en "störning".

* Ingen säkring har gått
* Protect lyser INTE
* Har mätt, det finns 12V till steget och mellan remote/+/-

* Testade på en annan högtalare, högtalaren fungerade inte och den va helt ny så.
* Det slår heller inte gnistor om man "parar ihop" +/- högtalarkablarna.

Så då antar jag att den utgången är bränd på steget.

Random Hero
4 047 Inlägg
30 augusti 2009
* Det slår heller inte gnistor om man "parar ihop" +/- högtalarkablarna.

de va de dummaste ja hört? du kortsluter slutsteget med avsikt ? om den inte va bränd så e den de nu iaf! lr så gick säkringen till kanalen

Dog food lid. Backwards

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
haha, de är ingen fara. har hänt många gånger i det gågna.
precis samma som när du tar +/- snabbt mot varandra på ett batteri.

chill

4 074 Inlägg
30 augusti 2009
civic skrev:
haha, de är ingen fara. har hänt många gånger i det gågna.
precis samma som när du tar +/- snabbt mot varandra på ett batteri.

chill

??? du är seriös asså,du har provat och sätta ihop + och - från steget??!!!
Senast redigerat av BJonsson (30 augusti 2009)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

2 914 Inlägg
31 augusti 2009
du bränner steget om det inte är 0 ohm stabilt (vilket jag inte någon gång sett ett steg vara).
avråder dig STARKT att du inte gör det igen.
berättar du det för dom i butiken kommer dom skratta åt dig, säga köp ett nytt steg och fråga dig om du inte är riktigt klok.

ps, låter som att steget är trasigt.
Senast redigerat av kalle_kalle (31 augusti 2009)

45 Inlägg
31 augusti 2009
Det är ungefär som att säga att en mobil är vattentät bara för den överlevde ett dopp...

0ohms stabilt??? Ni vet att 0ohm är kortslutning, det går inte att ha ett slutsteg som är stabilt vid kortslutning.

Ärligt talat om man är så urbota vrålkorkad så man slår ihop högtalarutgångarna ska man inte en hålla på med ljud.

Troligtvis har TS spelat med MAX Gain och Bassboost, fått dist och fyrkantsvåg och eldat basarna. Sen har han själv eldat steget med sitt lilla labbförsök.

Skillat big_smile
Senast redigerat av Josasp (31 augusti 2009)

jobbar påre
751 Inlägg
31 augusti 2009
varför i helaste friden kortsluter man NÅNSIN nånting? man ska ej sätta ihop matningskablarna heller..ANVÄND DIG AV MULTIMETER OM DU SKA SE OM DE ÄR STRÖM I KABLARNA...

som sagt ovan så.var inte steget sönder så är det de nu..... MÄT UPP BASARNA som jag sa... ta en multimeter och mät..MKT MKT lättare än å gissa..där ser du direkt om dem är kassa eller inte...

testade du sätta in en annan HU? kan ju vara den som strejkar i lågnivån.men nu är de väl i princip ointressant då allt verkar vara kaputt

jobbar påre
751 Inlägg
31 augusti 2009
hur är allt jordat? kanska kass jord...vet itne hur de är med dessa steg när de gäller spänningsfall på remoten.. vissa steg slutar spela fast dom lyser när remoten får ett dropp..

2 914 Inlägg
31 augusti 2009
Josasp skrev:
0ohms stabilt??? Ni vet att 0ohm är kortslutning, det går inte att ha ett slutsteg som är stabilt vid kortslutning.

jag sa 0 ohm stabilt pga ville påpeka att inga steg är noll ohm stabila,
och JA jag vet att 0 ohm är kortslutning,
jag skyddar honom / henne inte om det var det du tänkte på,

Sök