3720
Sök

Enkla medel att få styvare chassi?

45 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

Vad kan man göra för att få lite mer balans i bilen?

Nu kränger den jätte mycket och släpper aldrig. Även om man vill ha sladd är det svårt, den trycks ner backen.

Bilen det gäller är en E30 - 90.

Mvh Marcus

Smålänning
7 883 Inlägg
31 augusti 2009
#2
Nya stötdämpare och fjädrar är väll det 1:a... Sen bussningar m.m smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 638 Inlägg
69 Inlägg
31 augusti 2009
#4
håller med Munkis, fjäderbensstag borde vara de enklaste alternativet


1 291 Inlägg
31 augusti 2009
#5
du vill alltså ha sämre fäste?
Om du vill åka runt och sladda så skulle jag rekommendera hårdare krängare och fjädrar, framförallt bak då.
Ett fjäderbensstag får inte bilen att sluga kränga wink
Senast redigerat av MattiasH (31 augusti 2009)


huh?
10 427 Inlägg
31 augusti 2009
#6
Jämför diametern på dina krängningshämmare (om du ens har några monterade)
mot såna som sitter på lite potentare modeller (typ 325) och montera på såna smile

Forza.se har H&R-grejer i sitt sortiment, finns 22mm grov till framänden och 18mm bak.
Med justerbara fästen antar jag. Men är säkert ingen billig uppgradering, men antagligen
värt pengarna i slutändan smile
Senast redigerat av steifan (31 augusti 2009)


12 086 Inlägg
31 augusti 2009
#8
Fjäderbensstag är ju värda sina pengar, kan lika gärna kosta dom i sjön.
Krängningshämmare är vad du ska ha!

Supraman
2 300 Inlägg
31 augusti 2009
#9
Många bäckar små.

Se till att dina dämpare och fjädrar e i gott skick och att alla bussningar e hela.
sen kan du kolla på krängningshämmare, sen att staga upp karossen.

när man gör en del styvare så kommer andra delar röra sig mer.
Styvar man upp fjädringen börjar bussningarna arbeta mer, sen när man kollat över bussningarna börjar karossen flexa.

man kan finsplipa väghållning tills rosa elefanter flyger.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

huh?
10 427 Inlägg
31 augusti 2009
#10
Kolla däcktrycket också, högre tryck ger ju mindre flex på däcksidorna och
borde ju passa bättre ihop med din körstil wink Exempel om du har 2,0 Bar i nu
så kanske du skulle kunna kör med 2,4 Bar fram och bak 'safe' istället.


45 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#11
Det som är så konstigt är att den verkligen vägrar släppa ibland, och när den väl släpper. Då sticker den! Kan ligga ganska fort och svänga kraftigt men ändå kränger den bara!

Jag vill inte ha en farlig bil, men ändå en som går att leka med utan att den ställer sig på två däck wink

442 Inlägg
1 september 2009
#12
beggan skrev:
Det som är så konstigt är att den verkligen vägrar släppa ibland, och när den väl släpper. Då sticker den! Kan ligga ganska fort och svänga kraftigt men ändå kränger den bara!

Jag vill inte ha en farlig bil, men ändå en som går att leka med utan att den ställer sig på två däck wink

Nya hårdare dämpare, sänka ner chassit en bit, agressivare bussningar i framvagnen, E30 325 Cab-krängningshämmare fram och bak (samma dimension som E30 M3 om jag inte minns fel) kombinerat med en lamelldiff.

Öppen diff i kombination med ett chassi kalibrerat för att understyra ger inte direkt en lättsladdad bil, speciellt inte i en E30 316 som har väldigt begränsad motoreffekt.

En sak som fungerar med E30 är shiftlock-sladdar när man har begränsad motoreffekt samt öppen diff.

Egenföretagare
999 Inlägg
1 september 2009
#13
Det billigaste är att köpa en sats med hårda sänkningsfjädrar, komplettera gärna med stötdämpare.



Sök