3508
Sök

Utväxlings ändring ifrån 13" fälgar till 17" tums...

296 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
#1
hej.

funderar på att byta fälgar på min bil till 17" fälgar, dom fälgarna jag har nu är på 13".

Frågan är då, hur stor skillnad kommer det bli i utväxling? Kommer den att accelerera mycket sämmre, eller märker man knappt skillnad?


Dom fälgar jag har nu : 13" med däck som har 50 i profil.

Dom jag vill byta till är: 17" tum med däck som har 40 i profil.

Nån som vet?

tack tack


296 Inlägg
Supraman
2 300 Inlägg
31 augusti 2009
#3
Bara rullomkretsen e samma så blir det ingen skillnad i utväxling men den kommer att bli långsammare i acc.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

442 Inlägg
1 september 2009
#4
Använd följande länk och räkna ut det på egen hand:

http://tvr.me.uk/index.htm?sv&http% … mkrets.htm

1 758 Inlägg
1 september 2009
#5
Profilen på däcket säger egentligen inte ett smack om man inte även vet bredden.
Ett däck med 225/50 har däcksidehöjden 225*0,5 = 112,5 mm.
Ett däck med 185/50 har däcksidehöjden 185*0,5 = 92,5 mm.
"50"-profil innebär alltså 50% av bredden.

Antar att det är Mantan som du menar?
Enligt infon du lagt ut har den för närvarande 235/50/13 bak. Vill du ha samma bredd och så lika rullomkrets som möjligt, fast 17" istället så är det profil 30 som ligger närmast. Då hamnar du på +1,34% i omkrets.

Då får du alltså i princip samma omkrets. Tänk dock på att vikten på hjulen gör väldigt stor skillnad! Tyngre hjul = mer roterande massa = högre tröghetsmoment.

Fri fart för ett fritt folk!
14 364 Inlägg
2 september 2009
#6
10km/h diffar det på min mk2 med 205/40-17 mot orginal 165-70-13 eller vad det sitter orginal

för att räkna ut skillnaden måste man ha hela måttet på däcket alltså även bredden då profilen är en procentsats utav bredden

Kör fort så hinner inget hända...

KHRacing
2 september 2009
#7
Finns bara ett däck på marknaden som skulle sitta bäst med tanke på rullomkretsen - det är det nya 185/35-17 vet dock ej tillverkaren av dessa

442 Inlägg
2 september 2009
#8
KHRacing skrev:
Finns bara ett däck på marknaden som skulle sitta bäst med tanke på rullomkretsen - det är det nya 185/35-17 vet dock ej tillverkaren av dessa

Du tänker på Nankang NS-2.

Kostar 2760 kr för en uppsättning hos Däckonline.

296 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#9
ok tack för alla svar!

japp jag har 235 i bredd nu, men skulle kunna tänka mig 205-215 i bredd på dom nya däcken och 40 i profil...


xcOOb
388 Inlägg
2 september 2009
#10
dack.tk där kan du räkna ut


864 Inlägg
2 september 2009
#11
Stefan Varberg skrev:
Bara rullomkretsen e samma så blir det ingen skillnad i utväxling men den kommer att bli långsammare i acc.

Hur kan accelerationen ändras om utväxlingen är densamma?

517 Inlägg
2 september 2009
#12
Tuffhaggman skrev:
Hur kan accelerationen ändras om utväxlingen är densamma?

schnauz skrev:
Tänk dock på att vikten på hjulen gör väldigt stor skillnad! Tyngre hjul = mer roterande massa = högre tröghetsmoment.

8 156 Inlägg
2 september 2009
#13
Som sagt. Vikten på hjulet spelar roll för accelerationen . Men om fälgarna inklusive däck väger lika mycket, så bör inte accelerationen förändras. Sen handlar det om att få ner kraften i backen. Lär inte spela någon större roll, men ändå.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

864 Inlägg
2 september 2009
#14
Ghost_Face skrev:
Tuffhaggman skrev:
Hur kan accelerationen ändras om utväxlingen är densamma?

schnauz skrev:
Tänk dock på att vikten på hjulen gör väldigt stor skillnad! Tyngre hjul = mer roterande massa = högre tröghetsmoment.


Vi har dock ingen aning om vikten på varken de gamla eller de nya fälgarna...Jag är fullt medveten om tröghetsmoment. cool


Sök