3404
Sök

hjälp, funderar på att turbo konvertera en renault.

84 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
hej,

ju har en renault 19 (96) som jag funderar på att turbo konvertra.

att jag just tänker på göra det på denna bil e pga att bilen e i jätte bra skik o har inte gått så mkt.
+ har lagt till jätte mkt för ljud/och andra interiör styling grejer.

jag är oerfaren när det gäller själva motorn och sånt. ( kan bara styla   :-)    ).

och så himla rik är jag inte heller.

vad jag undrar är vilket är det lättaste & billigaste sätet och göra det?
jag såg ett kit

http://212.214.223.230/shop/catalog/pro … ts_id=1125

vet ej om det skulle passa eller ej. men allt tips o idear e välkomna big_smile

tack i förhand

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 augusti 2006
aly skrev:
hej,

att jag just tänker på göra det på denna bil e pga att bilen e i jätte bra skik o har inte gått så mkt.

jag är oerfaren när det gäller själva motorn och sånt. ( kan bara styla   :-)    ).

jag såg ett kit

tack i förhand

stor text: TILL ALLA BILAR.....du får bygga grenröret själv installera piggyback mm mm inte så himla lätt om du inte har erfarenhet.....

84 Inlägg
13 augusti 2006
Trådstartare
jag vet det står "till alla bilar" men vad jag undrade om detta va en bra alternative eller ska jag jag försöka hitta nåt annat?

1 498 Inlägg
13 augusti 2006
Ta en motor från volvo 440 och 480 turbo det är ju renault motorer. Vet att dom passar i R5 så möjligt att dom passar i din också.

allt över 4 är bra
9 Inlägg
14 augusti 2006
jag tänkte på en sak. Kan du svetsa? annars så känns det kanske inte som en jättebra ide´det där med att bygga själv .bara undrade. Kul annars att du tänkte peta i en turbo i din bil, själv hade jag tänkt mig en kopressor...fast det får vi ju se hur det blir med det, lycka till i alla fall.

guuuu va gött!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
15 augusti 2006
aly skrev:
jag vet det står "till alla bilar" men vad jag undrade om detta va en bra alternative eller ska jag jag försöka hitta nåt annat?

bra alternativ? ja det är ett komplett system med helt nya grejjer så det är bra alternativ frågan är om du klarar att installera det själv om inte blir det +10.000Kr om du inte har bra kontakter eller duktiga polare.....du vet väll att den måste plockas bort varje besiktning också?

ohh btw kolvar,stakar ~ 20.000Kr om du vill ladda lite.....
Senast redigerat av MeloveGolf (15 augusti 2006)

10 287 Inlägg
15 augusti 2006
Tumregeln är att det kostar ca 300kr/hkr att trimma en turbomotor. Nu skall du konvertera en sugis så du får nog räkna lite högre än så.
Du får ju inte glömma bort sådant som att du måste förstärka drivlinan.

Så om din bil har, låt oss säga, 120Hkr och du vill få ut 220Hkr så får du räkna ca 30.000 kr innan allt är klart.

Notera att detta inte ger någon strulmån, så om du skjuter motorn när du labbar så blir det dyrare.

Detta förutsätter också att du kan montera allt själv.

(Det ingick tex inga spridare i den sats du länkade till, ej hellre någon större AMM).

/Göran

aly skrev:
hej,

jag såg ett kit

tack i förhand

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 498 Inlägg
15 augusti 2006
Tror nog volvo alternativet är det billigaste men effekt mässigt inte det bästa men det går att reg besiktiga med men det är lite jobb pga det är en katt bil.

311 Inlägg
15 augusti 2006
Själva produkten verkar se rätt bra ut men som de säger att du måste kunna svetsa eller ha nån som kan de. Lycka till!!

10 287 Inlägg
15 augusti 2006
"Produkten" är ett hopplock av:
- En turbo ( en GT40...nog bör en Mitshu Td04 vara lämpligare för under 300Hkr)
- En intercooler
- En SMT6
- En rör-hög
- Några flänsar

Med tanke på allt annat som krävs - inkl all montagejobb - så är det väl måhända kul att man hittar allt detta jox på samma ställe men ärligt talat, klarar man inte av att plocka ihop detta själv så skall man inte ens fundera på en turbokonvertering (av en såpass ny - och därmed avancerad - bil)

/Göran

nagasaki.020 skrev:
Själva produkten verkar se rätt bra ut men som de säger att du måste kunna svetsa eller ha nån som kan de. Lycka till!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
15 augusti 2006
Sharky skrev:
- En turbo ( en GT40...nog bör en Mitshu Td04 vara lämpligare för under 300Hkr)

Aningen lämpligare ja....förstod inte riktigt den raden där turbon stod specad men läste igen.
Det är Garrett T04B> t.o.m> GT40 beroende på hur långt man vill nå på hästkraftskalan.

OT:
Störande att de stavar som krattor på den där sidan.....

MVH Jonas
..............

84 Inlägg
15 augusti 2006
Trådstartare
aha oki
tack för alla svaren.
nej jag är inte bra på svetsa eller nåt. så jag tar avstånd från den då tills jag lär mig lite mer om bilar då jag är nybörjare smile

har istället köpt  en direct air kid + ny sport avgassystem.
bytt oljan/olje filter.  bensin filter. tändstifterna .. aa allt jag kom på som kan hjälpa att motorn blir lite gladare.  går faktisk på svets/kurs just nu smile så jag lär nog lära mig svetsa och sånt om nån månad smile

311 Inlägg
15 augusti 2006
Så nice! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 81&p=1 där står det på den tråden ungefär hur man ska konvertera. Iallafall så är den tråden intressant, så du kan kolla lite eller om du redan har gjort?

Sök