Slutsteget som raca har är på 200 W, vilket som sagt antagligen är maxeffekten. RMS-effekten är gissningsvis 100 W och verkningsgraden är kanske 55%, en rimlig verkningsgrad hos steg som arbetar i klass AB. Strömförbrukningen hamnar i så fall på runt 13 A vid 100 WRMS.
Batteriet är på 60 Ah men det betyder inte att man kan plocka ur 60 A i en timme innan batteriet tar "slut", det tar slut fortare. Batterikapaciteten anger hur många ampere som batteriet kan ge ut i 20 timmar innan spänningen har sjunkit ner till 10,5 V (1,75 V per cell), ett 60 Ah batteri kan då ge ut 3 A i 20 timmar. Naturligtvis gäller det endast med fulladdat och helt nytt batteri.
På racas batteri står det en annan angivelse, nämligen RC-kapaciteten. Den visar hur många minuter som batteriet kan ge ut 25 A innan spänningen sjunker ner till 10,5 V och i detta fall ger det ut 25 A i 110 minuter.
Man ska komma ihåg att när spänningen har sjunkit till 10,5 V med dessa "små" belastningar så är batteriet riktigt urladdat och det kan ta stor skada ifall detta händer flera gånger, speciellt om det gäller ett vanligt startbatteri.
Med tanke på att den teoretiska strömförbrukningen kunde bli runt 13 A som mest, då kan vi använda båda kapacitetsangivelserna och sedan ta ett medelvärde för att få fram hur länge som batteriet borde kunna ge ut 13 A innan spänningen sjunker till 10,5 V.
Utifrån 60 Ah kapacitet så räcker batteriet i ca 4,6 timmar, utifrån 110 minuters kapaciteten så räcker batteriet i ca 3,5 timmar. Då kan vi säga att batteriet bör räcka i 4 timmar, men då gäller det som sagt att batteriet är helfräscht och sedan har jag ju bara räknat på själva stegets förbrukning.
En massa teoretiskt snack och gissningar, men detta kan ge en fingervisning om hur man ska beräkna hur lång tid ett batteri kan tänkas räcka. Nu verkar det dock som att racas batteri antingen är dåligt laddat eller allmänt slitet, då är det ingen nackdel att byta ut det om man vet att det har en del år på nacken.