3205
Sök

Saab? vevaxelgivare? vad är fel?

20 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#1
tjaa nu är de så att jag har en saab 9000 turbo-94.
jag varvade upp bilen sen dog den, sen startade den gick i typ 5 min sen dog den, sen startade den inge
mer den kvällen.
sen morgonen efter skulle jag iväg startade den precis som vanligt.
sen körde jag i typ 3km sen gasade jag lite över 3000 varv.

sen bara dog bilen sen har den inte startat något mer. soppa pumpen lät men låter inte längre? är det givaren?

hjälp tack på för hand


5 198 Inlägg
1 september 2009
#2
låter soppapumpen när du vrider på tändningen ? har för mej att den ska gå i 2sek.

Xenoholic
2 559 Inlägg
1 september 2009
#3
Min vevaxelgivare pajade o då kunde jag inte få i gång den när den var varm, men startade hur bra som helst när den fått kallna nån timme. Kostade typ 300 eller nåt hos SAAB.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 513 Inlägg
1 september 2009
#4
börja me att byta Vevaxelgivaren standard fel så som du beskriver de..(köp ORG)


20 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#5
gamlingen skrev:
låter soppapumpen när du vrider på tändningen ? har för mej att den ska gå i 2sek.

jaa de gjorde de men inte längre


20 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#6
Aerocombi skrev:
Min vevaxelgivare pajade o då kunde jag inte få i gång den när den var varm, men startade hur bra som helst när den fått kallna nån timme. Kostade typ 300 eller nåt hos SAAB.

okej. fan till mig på mekko sa dom att den kostade 1500:-


20 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#7
evo_krolle skrev:
börja me att byta Vevaxelgivaren standard fel så som du beskriver de..(köp ORG)

okej ja jag får göra de:)


1 513 Inlägg
1 september 2009
#8
joel_ skrev:
evo_krolle skrev:
börja me att byta Vevaxelgivaren standard fel så som du beskriver de..(köp ORG)

okej ja jag får göra de:)

dessutom får inte ecm signal från vevaxelgivaren så går inte pumpen + ingen gnista!
Senast redigerat av evo_krolle (1 september 2009)


20 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#9
evo_krolle skrev:
joel_ skrev:
evo_krolle skrev:
börja me att byta Vevaxelgivaren standard fel så som du beskriver de..(köp ORG)

okej ja jag får göra de:)

dessutom får inte ecm signal från vevaxelgivaren så går inte pumpen + ingen gnista!

okej låter som det kan va de. men innan den gick så laddade bilen som den ska men den gick inte alls någe bra:S kan de bero på givaren också?


1 513 Inlägg
1 september 2009
#10
joel_ skrev:
evo_krolle skrev:
joel_ skrev:

okej ja jag får göra de:)

dessutom får inte ecm signal från vevaxelgivaren så går inte pumpen + ingen gnista!

okej låter som det kan va de. men innan den gick så laddade bilen som den ska men den gick inte alls någe bra:S kan de bero på givaren också?

vissta kan de göra de eller e DI kasseten kass också vilket gör att där blir dålig gnista å effekt lös


Xenoholic
2 559 Inlägg
1 september 2009
#11
joel_ skrev:
Aerocombi skrev:
Min vevaxelgivare pajade o då kunde jag inte få i gång den när den var varm, men startade hur bra som helst när den fått kallna nån timme. Kostade typ 300 eller nåt hos SAAB.

okej. fan till mig på mekko sa dom att den kostade 1500:-

Hittade kvittot nu, 530:- wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 513 Inlägg
1 september 2009
#12
Aerocombi skrev:
joel_ skrev:
Aerocombi skrev:
Min vevaxelgivare pajade o då kunde jag inte få i gång den när den var varm, men startade hur bra som helst när den fått kallna nån timme. Kostade typ 300 eller nåt hos SAAB.

okej. fan till mig på mekko sa dom att den kostade 1500:-

Hittade kvittot nu, 530:- wink

haha vissa spara på all skit;) jag satt här å funderade på va de var jag gav sist å de stämmer nog jävligt bra!!wink


20 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#13
Aerocombi skrev:
joel_ skrev:
Aerocombi skrev:
Min vevaxelgivare pajade o då kunde jag inte få i gång den när den var varm, men startade hur bra som helst när den fått kallna nån timme. Kostade typ 300 eller nåt hos SAAB.

okej. fan till mig på mekko sa dom att den kostade 1500:-

Hittade kvittot nu, 530:- wink

vart då:O


1 513 Inlägg
1 september 2009
#14
joel_ skrev:
Aerocombi skrev:
joel_ skrev:

okej. fan till mig på mekko sa dom att den kostade 1500:-

Hittade kvittot nu, 530:- wink

vart då:O

saab


Xenoholic
2 559 Inlägg
1 september 2009
#15
evo_krolle skrev:
joel_ skrev:
Aerocombi skrev:

Hittade kvittot nu, 530:- wink

vart då:O

saab

Japp wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

5 710 Inlägg
2 september 2009
#16
Innan du rusar i väg o köper en ny vevaxelgivare.......hoppar varvräknren när du kör på startmotorn?

Jag tycker det luktar trasig bränslepump jag.......

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

20 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#17
jonTe skrev:
Innan du rusar i väg o köper en ny vevaxelgivare.......hoppar varvräknren när du kör på startmotorn?

Jag tycker det luktar trasig bränslepump jag.......

mvh Jonas

Nej den hoppar inget. men pumpen lät förut men inte längre:S


5 710 Inlägg
8 september 2009
#18
joel_ skrev:
jonTe skrev:
Innan du rusar i väg o köper en ny vevaxelgivare.......hoppar varvräknren när du kör på startmotorn?

Jag tycker det luktar trasig bränslepump jag.......

mvh Jonas

Nej den hoppar inget. men pumpen lät förut men inte längre:S

Ok....då har du ingen signal från vevaxelgivaren= antingen är den trasig eller så har du ett avbrott på kabeln/kontaktproblem.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

R1 driver!
5 128 Inlägg
8 september 2009
#19
Aerocombi skrev:
joel_ skrev:
Aerocombi skrev:
Min vevaxelgivare pajade o då kunde jag inte få i gång den när den var varm, men startade hur bra som helst när den fått kallna nån timme. Kostade typ 300 eller nåt hos SAAB.

okej. fan till mig på mekko sa dom att den kostade 1500:-

Hittade kvittot nu, 530:- wink

Vissa har det bra! Till min ville dom ha 1420kr för en ny vevaxelgivare roll


Xenoholic
2 559 Inlägg
8 september 2009
#20
_DamnIt skrev:
Aerocombi skrev:
joel_ skrev:

okej. fan till mig på mekko sa dom att den kostade 1500:-

Hittade kvittot nu, 530:- wink

Vissa har det bra! Till min ville dom ha 1420kr för en ny vevaxelgivare roll

Lika surt t ex när man ska ha en magnetventil, till T5orna kostar 2850:- sad hos speedparts medans den till T7orna kostar 470:- smile  (båda SAAB originaldelar).

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök