2892
Sök

Hjälp med SPL låderitning!

81 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
Har snubblat över några MGR 15" basar.
Jag är helt nybörjare på det här med lådbygge mm så jag skule vilja ha hjälp med en ritning till en SPL låda till en sån bas,eller egentligen vad den vill ha för volym i liter och portantal och storlek.
Jag vill nämligen bygga dom i separata lådor.
Info om basen/basarna

15" bas för hem / PA. Ett baselement som verkligen kan producera stora mängder bas till en låg kostnad. Att det dessutom låter riktigt bra gör inte saken sämre. Passar bra till stora basreflexlådor. Eff.300 W. Imp. 8 Ohm. Känsl. 94 dB. Frekv. omf. 20-4000 Hz. Rek. deln.frekv. <500 Hz. Qts 0,52. Vas 236,16 Liter Fs 29,03 Hz. yttermått 387 mm. Baffelhål 353 mm. djup 150 mm. Vikt 4,1 kg.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 september 2009
Vad ska du driva dom med för nåt då? Tänk på att dom (som det står i texten) vill ha stora lådor och är gjorda för PA/hem-användning. Sen så tror jag inte att xmax är så jättestort på dom basarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

81 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
jag har fått två stycken mds hc5010 av en jobbar kompis,han sa stt det var bra kräm i dom.
Jo jag vet men jag köpte all 6 för 600kronor och dom var typ nya så jag tänkte jag skulle prova snickra ihop några lådor till dom.. Ingen som kan hjälpa mig med litrar och rör till en sån?

81 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
Ingen som kan hjälpa mig med detta?

KOM IGEN NU

21 761 Inlägg
9 september 2009
Så du ska alltså ha dem i bilen?
Hur många basar tänker du ha i så fall?

Jag håller med ChriZtoffer om att basarna behöver stor låda och mest troligt inte har så stort X-max, en gissning är att X-max är 5 mm eller liknande. smile

81 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Så du ska alltså ha dem i bilen?
Hur många basar tänker du ha i så fall?

Jag håller med ChriZtoffer om att basarna behöver stor låda och mest troligt inte har så stort X-max, en gissning är att X-max är 5 mm eller liknande. smile

Där är du ju! smile
Fått pm att jag skulle fråga dig om lådritning.
jag har en cheva van så jag har mycket plats så storleken spelar ingen roll!
men som sagt så vill jag gärna bygga lösa lådor till varje bas och det är 6st basar.
är fattig så jag får helt enkelt bygga med det jag har
Kan du hjälpa mig med detta är du snäll?

21 761 Inlägg
9 september 2009
Om du gör varje låda (dvs en bas) på 210 liter totalt och sätter 2 st 6" rör som är 19 cm långa, då har du iaf en grundlåda som du kan labba vidare med. Avstämningen bör ligga på runt 40 Hz, har dock ingen aning om vilka frekvenser som spelar högst i en cheva van.

Jag brukar inte räkna ut specifika SPL-lådor eftersom de teoretiska beräkningarna i princip aldrig stämmer med verkligheten, därför utgår jag ifrån en låda som ger en hyfsat stor baspeak men inte extremt stor. smile

Sök