3474
Sök

Intercoolern blöder olja ( Volvo 850 T5 -94)

54 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#1
Ic'n på min 850 spottar ur sig ganska stora mängder olja vet att lite gör inget men detta är inte så jag klassar det som lite, Vet även att det finns ett dräneringshål på IC'n så det är inget "onormalt" så iallafall på 850n sitter de ett sådant vet inte hur det är på andra.

Hur som hellst till problemet.

Hämtade bilen den 4,e september föregående ägare berättar för mig att den gamla turbon som satt i bilen gick sönder så den tröck olja ut i IC'n. Så det kan ju vara den oljan som ligger kvar för enligt den gamla ägaren så har han rengjort den, men kollar jag så ser allt helt orört ut! området runt kylare och IC är lite halv lerigt så jag hade sett ifall det var finger märken eller så och det är det inte, så jag betvivlar att han tagit upp den å tömt den som han sa.

Turbon som sitter i nu är från en S60R-01,a som gått 6000 mil, Det hörs inga missljud från varken turbo eller motor, inte ens 850 ins "Standard knackningar", Den ryker varken vitt eller blått. Har inge fel med laddtrycket eller några som hellst problem med bilen, den fungerar ypperligt!.
Kollar jag oljenivån så ser det ut som den har sjunkit lite men inte mycket alls lite svårt att säga nu redan oxå. Känner jag på oljan som droppar ur IC'n så är den inte alls varm, snarare ljummen, och oljan som är i motorn är riktigt varm efter ungefär 1-1½ mils körning.

Har läst mig till flera olika teorier på detta då jag inte är så himla insatt i just Turbo motorer, Endel säger att det kan bero på att vevhusventilationen kan sitta igen, det kan nog stämma, det sitter en slang uppe vid oljepåfyllningslocket, och den är alldeles stenhård och vad jag läst mig till så ska den vara mjuk,
Det ryker ytterst lite ur oljestickans hål, även påfyllningshålet.

Bilen är riktigt välvårdad endast ägd av äldre herrar, Aldrig någonsin varit trimmad, inte ens suttit en "pysdump" på den. Har som sagt inga som helst problem med bilen, hör inga som hellst missljud utan oljan bara kommer.

Vet att jag borde kolla mer innan man ber om hjälp men jag vill höra era teorier på detta problemet vad det kan bero på etc, Och jag är helt 100% säker på att oljan kommer ifrån IC'n och ingen annanstans har tillbringat ungefär 1½ timme under bilen för att vara säker på att det är därifrån den kommer och ingen annanstans.

(Förhoppningsvis slipper jag alla oseriösa kommentarer och svar med min långa novell big_smile. )
Senast redigerat av Rerra (6 september 2009)

Be Quick Or Be Dead

724 Inlägg
6 september 2009
#2
Jag skulle nog börja med att riva bort insuget och rengöra/byta vevhusventilationen  (oljefällan och tillhörande slangar) tar runt 3timmar. om inte det skulle vara vevhusvent. så gör ett komptest.


54 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#3
Okej, Jo jag ska göra de i eftermiddag efter jobbet hade jag tänkt, Va just ut och kollade oljenivån och "läkaget" från klockan 21:30 tills nu hade det bara kommit någon droppe nu, och oljenivån i bilen var som vanligt oförändrad, Så det börjar bli bättre verkar det som, Igår så kom det mer under 10 minuter, Nu inatt så droppade det nästan inget!. smile

Be Quick Or Be Dead

Skaune
6 september 2009
#4
hade samma problem på min, men jag rev ner rasketo bytte vevhusventilationen så vart de löst! men tänk på att det kan vara stopp ner i blocket oxå, e de illa kan man behöva ta neer tråget för att få rent! slarvar man så får man göra de 2ggr!

54 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#5
Okej!, Känns ju skönt att det finns hopp att det är andra problem å inte Turbon som lagt av! har ingen lust att köpa en ny/bättre beg turbo

Be Quick Or Be Dead

4 822 Inlägg
6 september 2009
#6
håller med, börja med att fixa vevhusventen för om det mot förmodan inte skulle vara det så är det gött att ha bytt det iallafall.
Rerra skrev:
Turbon som sitter i nu är från en S60R-01,a som gått 6000 mil

det är omöjligt att det är en turbo ifrån en S60R ifall den kommer ifrån en 01:a då S60R gick in i produktion vecka 10 2003 så antingen kommer den ifrån en 2,4T eller en T5
Senast redigerat av Christian S (6 september 2009)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

724 Inlägg
6 september 2009
#7
Det kan ju vara turbon också...lagrena kan va slut..


54 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#8
Var å pillade med bilen idag, Tömde ur IC'n fick ur ca 5 dl olja ur ic'n, även rören var lite oljiga men det var verkligen inte mycket, mer som lite "oljedamm" typ. Sedan dess har det inte droppat nånting under bilen. Så än så länge verkar det lovande men vi får se.
Någon som har någon aning om vad volvo tar för att byta vevhusvent/rengöra?

Be Quick Or Be Dead

724 Inlägg
11 september 2009
#9
Runt 3-4000kr


54 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#10
Okej, men ja tror ja fått till de nu, inte sett nå mer olja, har dock inte kört nått heller.

Be Quick Or Be Dead


Sök