3319
Sök

Besiktningsfråga ang Bälten

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag håller på och bygger om min 240 lite. Och jag har tänkt att riva ur baksätet så jag undrar vad besiktningen säger om att jag river bort bältena bak också ? Tanken slog mig då att dom kanske reggar om den som två sitsig, är det svårt att regga tillbaka till 4a sitsar då ? Kostar det extra att regga om så ?Eller ska jag försöka spara dom bara bygga in dom lite snyggt ? Dom väger ju nämligen wink

Mvh Emil

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

587 Inlägg
8 september 2009
#2
du kan ta bort sätena men behålla bätena så går det bra med bes. verkar det som då en polare gjorde det och de var inga problem med bes.


Motorburen Ungdom
499 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#3
Okej, får bygga in dom på något snyggt sätt då så dom inte hänger och slår mot buren eller något smile

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

Gréve
497 Inlägg
9 september 2009
#4
hmm... ett baksäte är ju ungefär som en hård madrass? de väger ju max 20 kilo, inte vad jag kallar tungt tongue


4 001 Inlägg
9 september 2009
#5
om du ska sätta i bur så får du ju ändå regga om för bara 1 passagerare och då kan du plocka ur bältena också

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Hobby-Skruvare
203 Inlägg
9 september 2009
#6
Du ska nog inte bygga in dem allt för väl för besiktningsmännen vill kanske dra lite i bälterna ändå (ifall de e på det humöret=) Lycka till med bygget

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n

KHRacing
9 september 2009
#7
du måste bygga buren så att bältena rullar lätt - de får egentligen ej komma i kontakt med buren alls.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
9 september 2009
#8
Du kan inte regga en bil med bur längre, har inte läst tråden om någon annan nu har påpekat det eller så, men bara så att du vet, så att kör på skruvbur om du ska besikta bilen. tongue men annars är det bara att kasta ur säten och allt, men vid bes måste du ha bälten.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

4 001 Inlägg
9 september 2009
#9
TFkarlsson skrev:
Du kan inte regga en bil med bur längre, har inte läst tråden om någon annan nu har påpekat det eller så, men bara så att du vet, så att kör på skruvbur om du ska besikta bilen. tongue men annars är det bara att kasta ur säten och allt, men vid bes måste du ha bälten.

jo, man kan visst regga med bur.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 534 Inlägg
9 september 2009
#10
besikta med bältena i och sedan ta bort dem? tongue


76 Inlägg
9 september 2009
#11
Tänjk på att du måste ha   spec  på  bur  samt regga   om för   bälten!

Life is like a turbo

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
9 september 2009
Trådstartare
#12
Det är en skruvbur jag har, jag vill inte köra utan bälten ifall jag blir stannad och får flygande eller något. Men vadå bara reggad för 1 pers med bur ? Jag ska ju försöka med att inte regga om bilen, utan bara bygga om den, den ska ju fortfarande vara gatreggad som en vanlig bil ..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

1 291 Inlägg
9 september 2009
#13
TritoN skrev:
Det är en skruvbur jag har, jag vill inte köra utan bälten ifall jag blir stannad och får flygande eller något. Men vadå bara reggad för 1 pers med bur ? Jag ska ju försöka med att inte regga om bilen, utan bara bygga om den, den ska ju fortfarande vara gatreggad som en vanlig bil ..

Om du reg-besiktar bilen med bur och max en passagerare så blir det bara tillägg i ägarbeviset. Bilen skattas, försäkras osv precis som förut.


4 001 Inlägg
9 september 2009
#14
TritoN skrev:
Det är en skruvbur jag har, jag vill inte köra utan bälten ifall jag blir stannad och får flygande eller något. Men vadå bara reggad för 1 pers med bur ? Jag ska ju försöka med att inte regga om bilen, utan bara bygga om den, den ska ju fortfarande vara gatreggad som en vanlig bil ..

du kan regga den med bur men det brukar innebära att man inte får ha någon i baksätet.
Att få dit bältena för framstolarna ska väl ändå inte vara några problem?
det beror ju iofs. hur buren ser ut men du får väl bygga den så bältena går fritt.
Ska du ha djupt skålade stolar också?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
#15
Nja men alltså, framstolarna har jag inte börjat ändra på så där är ju både stol och bälte orginal så det behövs inte brys om, och baksätet ska ju ut, det är därför jag undrar vad besiktningen säger om jag tar bort bältena också för det ser illa ut att ha bälten men inget baksäte. Stolar och den delen tar jag senare när ekonomin är bättre wink

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

4 001 Inlägg
10 september 2009
#16
Ska du hålla på och plocka buren i å ur varje gång det är dags för besiktning?
Så roligt är det inte att skruva... inte när man kan regga med bur och då får man ta bort bältena bak.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

KHRacing
11 september 2009
#17
Marcusen skrev:
Tänjk på att du måste ha   spec  på  bur  samt regga   om för   bälten!

aldrig hört talas om detta - & då har jag reggat åtskilliga fordon med bur.

SBP skiter typ i om buren är gjort i betong, plaströr eller metallrör, så länge som den skyddas in & reggas & inte är farlig för bilens passagerare.

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#18
Okej, aja jag får helt enkelt montera den och åka till besiktningen när det är dags och se vad dom säger .. Verkar inte få något riktigt svar här, tack endå smile

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

453 Inlägg
11 september 2009
#19
Ring och fråga dem helt enkelt så lär du nog få ett vettigt svar känns det som enligt mig i alla fall



Sök