steg1. Du måste ha ström till steget
Du måste dra en strömkabel från ett batteri, vanligast batteriet fram i motorrummet. Denna kabel måste vara avsäkrad vilket innebär att du måste ha en säkring som ska brinna om kabeln belastas med mer ström än vad den klarar av (kabeln brinner då utan en korrekt säkring). Säkringens tålighet ska vara i proportion till kabeln (tex du får endast ha max 100 Ampere till 21 kvadratmillimeter). Den placeras i en säkringshållare max 30cm från batteriet på kabeln.
steg2. Du måste ha en jordkabel från steget till lämplig jordyta i karossen, ett bra ställe är ett av bältesfästena bak i bilen. Denna yta slipas plåtren och kabelskon med jordkabeln pressas ordentligt mot plåten med bältesfästeskruven.
steg3. Du måste ha en remotekabel till steget vilket är den kabel som slår på steget. Den kopplas vanligtvis från stereons remoteutgång på isokontakten. Den är vanligtvis blå med en vit strimma i.
steg4. Du drar lågnivåkabeln från stereons lågnivåutgång till stegets L R in. Det är genom denna som signalen från stereon kommer.
steg5. Steget har kanaler och till varje kanal ska plus och minus från elementen du ska koppla till systemet, kopplas in.
installation av kablar:
När du ansluter kablarna till slutsteget tar du lämpligast ut säkringen på strömkabeln FÖRST för att inte släppa på ström som du sedan av misstag kortsluter mot bilplåt. Du monterar allra först JORDkabeln till steget och ser till att jordpunkten är stabil och ordentligt monterad. Du ska se till att kabln får bra kontakt med kabelskorna och att den är ordentligt tillpressad.
När du är klar med inspektionen av jordpunkten kopplas pluskabeln till steget. Även här ser man till att kabelskorna är ordentligt pressade och att kabeln är rätt dragen.
Sedan kopplar du remote, högtalarkablar till kanalerna och sist lågnivåkablarna.
Tänk på att dra signalkabeln (lågnivån) på motsatt sida som jordkabel, strömkabel, remotekabel. Detta för att förhindra störningar i ljudet.
hoppas detta hjälpte, behövde skriva av mig lite