3466
Sök

Att byta kopplingswire på Saab 900

Kyltekniker
166 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
Kopplingswiren gick av så måste byta den. Hur svårt är det? Har inte pillat mycket med bilar men är fortfarande händig. Det ser ganska trångt ut och fästet vid pedalen är det enda jag oroar mig för. Något man bör tänka på?

Mvh

4 682 Inlägg
12 september 2009
inte så svårt, lite pilligt att fästa den vid pedalen bara. kom bara ihåg att mäta upp hur den gammla vajern var inställd vid kopplingsarmen så slipper du pröva dig fram efter att ha monterat den nya.

Hjultomte
1 500 Inlägg
12 september 2009
Vilken årsmodell är det??

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Kyltekniker
166 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
1997 saab 900 2.

Vi fick ta i som djur när vi försökte få på wiren på hävarmen, fick stå med en lång planka och häva mot chassit,  böjde lite av plåten men vi fick inte på den. Tror ni något annat är fel, för så jävla trög ska väl inte hävarmen vara? Jag vet att saab är kända för hårda kopplingar men detta är ju fel.
Senast redigerat av bemve (13 september 2009)

244 Inlägg
13 september 2009
När jag bytte min så va armen väldigt trög också, har också en 97a, men använde en stor kofot så gick det fint...

Hjultomte
1 500 Inlägg
13 september 2009
Aha en 97a på min 96a vilket ja tror e samma men ja. Använde bara en kofot och ett tips är att plocka ner pedalen när du ska ha på plast öglan tar inte lång tid och är inte speciellt svårt samt du behöver INTE leta efter något sätt att ställa in dom då den vajern jag fick ialf ställer sig själv. vilket var rätt dåligt ibörjan men det löste sig bra.

Hoppas det är tillräckligt med info smile
Senast redigerat av TooS (13 september 2009)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Sök