2586
Sök

Underligt fel med mitt billjud !? HJÄLP

14 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
som vanligt ska det ju alltid småjävlas med stereogrejjerna och nu har nått knäppt hänt. det började med att jag bytte låt och då försvann ljudet ur högtalarna men basarna fortsatte att spela. så jag skickade in stereon dit jag hade köpt den, vilket slutade i att jag fick betala 550 spänn och dom hittade inget fel. så då började jag ju misstänka att det var nått annat fel. så jag drog ny jord till stereon (satte på samma platta som batteriet är jordat till) sen drog jag en ny plus direkt från batteriet. och då funkade det direkt igen! så nu har de funkat i 2 veckor tills igår när jag bläddrade i menyn då försvann ljudet ur högtalarna och basarna fortsatte och spela. tänkte inte så mkt mer på det utan jag gick in och handlade, 30min senare när jag satte mig i bilen igen och startade stereon så kom det ljud ur högtalarna igen. sen körde jag hem, och när framdäcken tog i trottoarkanten in mot gården så försvann ljudet igen! och nu så har jag kollat över alla kopplingar och allt verkar som det ska, men hur jag än försöker så får jag inte igång ljudet igen. det ända som verkar funka är att låta bilen stå ett tag ? finns det nått mer jag borde kolla eller äre bara att köpa en ny stereo? tacksam för svar!! vill gärna få igång ljudet i helgen smile

vissa kallar det lyx. Mercedes kallar det standard.

560 Inlägg
12 september 2009
Det låter som du får kortslutning i en av dina högtalare som är inkopplat på din stereos inbyggda effekt.

Då ligger alltså någon av dina högtalarkablar emot plåten, så kolla över dina kopplingar till dina högtalare om du varit och bytt dessa högtalare så kan det vara lätt hänt att kontakten går emot plåten och ställer till problem.

Lycka till

JGrimm skrev:
som vanligt ska det ju alltid småjävlas med stereogrejjerna och nu har nått knäppt hänt. det började med att jag bytte låt och då försvann ljudet ur högtalarna men basarna fortsatte att spela. så jag skickade in stereon dit jag hade köpt den, vilket slutade i att jag fick betala 550 spänn och dom hittade inget fel. så då började jag ju misstänka att det var nått annat fel. så jag drog ny jord till stereon (satte på samma platta som batteriet är jordat till) sen drog jag en ny plus direkt från batteriet. och då funkade det direkt igen! så nu har de funkat i 2 veckor tills igår när jag bläddrade i menyn då försvann ljudet ur högtalarna och basarna fortsatte och spela. tänkte inte så mkt mer på det utan jag gick in och handlade, 30min senare när jag satte mig i bilen igen och startade stereon så kom det ljud ur högtalarna igen. sen körde jag hem, och när framdäcken tog i trottoarkanten in mot gården så försvann ljudet igen! och nu så har jag kollat över alla kopplingar och allt verkar som det ska, men hur jag än försöker så får jag inte igång ljudet igen. det ända som verkar funka är att låta bilen stå ett tag ? finns det nått mer jag borde kolla eller äre bara att köpa en ny stereo? tacksam för svar!! vill gärna få igång ljudet i helgen smile

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

10 Inlägg
12 september 2009
ta en titt på stereon en kabel som är glapp haft samma fel ja med så jävla störande

14 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
tack för svaren! har mätt spänningen till stereon nu , å det var 12,95V till stereon så det är nog inget jordfel iallafall. men ska ta och kolla om det kan vara nån högtalarkabel som ligger emot någon plåt för dom är bytta så det kan va något sånt som är problemet.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 september 2009
Håller med Jimmy....låter som kortslutningsfel...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

14 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
har kollat över kablarna nu och dragit om en del så att de inte ska ligga mot någon plåt. men de funkar fortfarande inte. det är som att problemet har något att göra med glödningen till motorn (har en diesel) spelade några sekunder till glödningslampan slutade lysa då bröts det. kan de vara för att jag har dragit fast nån högtalarkabel med buntband tillsammans med nån annan kabel ? fattar ingenting glödningen har blivit knäpp sen jag börja mixtra med stereon !? tacksam för svar

1 785 Inlägg
12 september 2009
JGrimm skrev:
har kollat över kablarna nu och dragit om en del så att de inte ska ligga mot någon plåt. men de funkar fortfarande inte. det är som att problemet har något att göra med glödningen till motorn (har en diesel) spelade några sekunder till glödningslampan slutade lysa då bröts det. kan de vara för att jag har dragit fast nån högtalarkabel med buntband tillsammans med nån annan kabel ? fattar ingenting glödningen har blivit knäpp sen jag börja mixtra med stereon !? tacksam för svar

Koppla ur ISO kontakten som går till dina högtalare och ohm mät i kontakten över dina högtalare. Börja med en ohm mätning över högtalarna. Mät sedan mellan chassi jord och alla 8 anslutningar i din ISO kontakt. Först då är du 100% felet inte ligger utanför huvudenheten. Latenta fel kan vara svåra att hitta.

Eftersom spelaren fortsätter spela och dina basar fungerar som dom ska lär det inte ha med spännings försörjningen att göra till huvudenheten.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

14 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
problemet är nu löst! var kontakterna till höger bakhögtalare som låg och glappade på nått vis, måste ha blivit nån slags kortis där igenom. för när man ruckar lite på kabelskorna så börjar de funka igen. smartast hade nog varit att löda istället för att ha kabelskor. tack för alla tips smile

Sök